اسلاید شو


07/24 1398


ام بی ای نیوز:
نبض بازار نوشت افزار و لوازم التحریر در پاییز تند می‌شود. تندی ضربان بر آمارها نیز تاثیر می‌گذارد. طبق اطلاعات بدست آمده از گزارش تحقیقاتی تهیه شده توسط شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز (
EMRC) بیش از 40% خانوارهای ایرانی درسال گذشته لوازم التحریر خریداری کرده‌اند. این درصدها که مطمئنا شرایط اقتصادی حال حاضر بر آنان اثر گذاشته نشان می‌دهند که خرید لوازم التحریر خارجی از سال 94 تا 97 روندی کاملا نزولی داشته و با افت بیش از 10 درصدی مواجه بوده است. این در حالی است که برندهای داخلی در همین بازه زمانی حرکتی رو به رشد داشته و افزایش حدود 8 درصدی را تجربه کرده‌اند.

اطلاعات ارائه شده برگرفته از گزارش تحقیقاتی است که توسط شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز (EMRC) باموضوع "مطالعه نفوذ لوازم التحریر در جامعه ایرانی" تهیه شده است. این گزارش، نتیجه تحقیق طولی (TGI) است که در قالب یک پژوهش میدانی با حضور افراد بالای 15 سال ساکن مناطق شهری تهیه شده است. در ادامه اطلاعات بیشتری از این پژوهش را بخوانید.


وزیدن بوی ماه مهر با خرید لوازم التحریر

پاییز برای خانواده‌های که در آن‌ها محصل و یا دانشجو زندگی می‌کنند، رنگ دیگری دارد. آن‌ها دیگر فقط دغدغه قدم زدن برروی برگ‌های پاییزی و یا ثبت تصویر غروب پاییز را ندارند. برای چنین خانواده‌هایی خرید لوازم التحریر جزء ضروریات زندگی است. نمود این ضرورت در آمارها نیز دیده می‌شود. براساس اطلاعات ارائه شده توسط EMRC، بیش از 60%افراد سرپرست در خانواده‌های دارای فرزندان پیش دبستانی تا دبیرستانی (5 -6ساله تا 18 ساله) اعلام کرده‌اند که در سال گذشته برای خود یا فرد دیگری در خانوار لوازم التحریر خریداری کرده‌اند.

خرید نوشت افزار فقط به سرپرست خانوارها محدود نشده و بخشی از پاسخگویانی که دانشجو یا دانش آموز (در سنین 15 تا 17 سال) هستند نیز خود خرید این محصولات را انجام داده‌اند. بیش از 60% دانش آموزان ایرانی و در حدود 50% از دانشجویان نیز در یک سال گذشته برای خود یا یکی از اعضای خانوارشان لوازم التحریر خریداری کرده‌اند.

در این بین تنها کمی بیشتر از یک پنجم (22%) از پاسخگویان در خانوارهایی که فرزندی ندارند نیز در سال گذشته اقدام به خرید لوازم التحریر کرده‌اند.


نفوذ خرید انواع لوازم التحریر در میان خریداران

بر اساس نوع لوازم التحریر انتخابی می‌توان حدس زد که افراد برای چه گروه سنی در حال خرید هستند. آمارها خبر از نفوذ بالای خرید مداد در میان خانوارهای دارای فرزند دانش آموز (7 تا 18 ساله) می‌دهند. همچنین نفوذ خرید مداد رنگی نیز در بین خانوارهای دارای فرزند 5 و 6 ساله بالاست. طبق پژوهش انجام شده، خرید خودکار در میان دانشجویان و خرید ماژیک/مارکر نیز در میان دانش آموزان (در سنین 15 تا 17 سال) نفوذ بالاتری دارد.


احتمال کم خرید برندهای خارجی توسط دهک‌های پایین جامعه

داستان مهرماه چندسال اخیر با تمامی مهر‌ماه‌ها فرق دارد. داستانی که شرایط اقتصادی اخیر به شدت در تصمیم گیری خریداران لوازم التحریر تاثیر گذاشته است. شرایط اقتصادی اخیر باعث شد که سهم بازار برندهای خارجی فعال در حوزه لوازم التحریر کاهش پیدا کند. آمارهای پژوهش مورد نظر نشان می‌دهند؛ خرید برندهای خارجی لوازم التحریر با دهک‌های جامعه نسبت مستقیم دارد یعنی هر چقدر به سمت دهک‌های پایین جامعه حرکت کنیم احتمال خرید برندهای خارجی لوازم التحریر پایین‌تر می‌آید.

همچنین بررسی نحوه خرید دهک‎ها در پژوهش نشان داد، چهار دهک پایین جامعه حدود 8 درصد بیش از میانگین جامعه خریدار لوازم التحریر ایرانی هستند.

پژوهش مورد نظر نشان می‌دهد، بازار لوازم التحریربرای برندهای ایرانی شرایط مطلوبی دارد و آن‌ها با بررسی و سنجش خواسته‌های مخاطبان‌شان می‌توانند، سهم بازار خوبی را برای خود بدست بیاورند. البته آن‌ها باید مخاطبان را آنچنان به خود وفادار کنند که اگر روزی دهک مصرف کننده‌ای تغییر کرد، به سرعت برند خود را تغییر ندهد. در مجموع پژوهش مورد نظر برای تمامی کسب وکارهای فعال در حوزه لوازم التحریر و سازمان‌های که برای بازار لوازم التحریرتصمیم گیرنده هستند، مفید خواهد بود.


mbanews.ir- نرگس فرجی
امتیاز به این خبر:
دیدگاهها: 0

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود