اسلاید شو


07/7 1397
چای در چالش تحریم


ام بی ای نیوز: چای به عنوان یکی ازمهمترین اقلام ضروری مورد نیاز در سبد کالایی خانوارها است که به دلیل مصرف بالا و حجم تولید پایین داخلی، در لیست اقلام وارداتی طی سال های گذشته قرار داشته است و اکنون نیز به همین دلیل، ارز دولتی برای واردات این کالا تعلق داده شده است.
کالای اساسی در شرایط خاص اقتصادی فعلی شامل اقلامی می شود که نیاز روزمره سبد خرید مردم باشد. چای به عنوان یکی از مهمترین نوشیدنی هایی که در میان تمام اقشار نقش و جایگاهی ویژه داشته و ضمن مصرف عادی برای پذیرایی ها و مراسم رسمی و غیررسمی مورد توجه است، این کالا در سبد خرید مردم نقش و جایگاه ویژه ای دارد.

حسین عیوضی دریانی از پیشکسوتان بازرگانی چای در کشور بوده و سال ها رییس اتحادیه ی وارد کنندگان و توزیع کنندگان چای کشور و همچنین مدیرعامل شرکت چای آلبالو و جهان است و در گفتگو با ام بی ای نیوز از شرایط بسیار غیرقابل پیش بینی و دشوار در عرصه ی تامین و توزیع این کالا می گوید.

وی با بیان اینکه مصرف سالیانه چای کشور حدود 140هزار تن بوده و تولید داخل تنها چیزی حدود 15 الی 20 هزارتن است، افزود: این رقم به هیچ عنوان کفاف مصرف داخلی را نداده و طی سال های گذشته تلاش بسیار زیادی برای واردات چای به شکل قانونی و ازطریق دستگاه های نظارتی انجام شد تا جلوی واردات قاچاق این کالا که به شکل غیرقانونی در شرایط بسیار نامطلوب بسته بندی در خارج از مرزها بود، گرفته شود و در نهایت وزارتخانه و دستگاه های مرتبط در این حوزه وارد شدند.



وی در ادامه گفت: در شرایط بحران اقتصادی و تحریم ها درحال حاضر نیز به دلیل نیاز مصرف چنین کالایی از سوی مصرف کننده و تامین نیاز داخل چای در لیست 25 قلم کالای اساسی و ردیف 24 قرارگرفته که با ارز چهارهزار و دویست تومانی وارد می شود. اما بازهم مشکلات و موانعی وجود دارد که ورود این کالا و عرضه ی آن به بازارهای داخلی و رسیدن به دست مصرف کننده را با مشکلات جدی مواجه ساخته است. به عنوان نمونه مشکلات حمل و نقل از طریق کشتی و بیمه محصولات و کشتی های حمل کننده و همچنین مبادله با کشورهای مبدا از آن جمله است.

همچنین مشکلاتی در زمینه بسته بندی که مهمترین بخش صنعت چای یه خصوص چای وارداتی محسوب می شود به خاطر افزایش قیمت مقوای مورد نیاز ایجاد شده است، تشریفات اخذ مجوز و ثبت سفارش و موانع گمرکی که چای وارد شده ولی ترخیص نشده و نیز تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی با تاخیر انجام می شود و مشکلات تهیه ی ملزومات بسته بندی و... وجود دارد که البته برخی با مدیریت داخلی قابل رفع است.

او در مورد مشکلات بسته بندی گفت: قیمت مقوا تقریباً دو برابر شده که همین یک مورد می تواند کل صنعت تولید و توزیع چای را با چالش مواجه کند.

او افزود: در حال حاضر بیشترین واردات چای را از هندوستان داریم که با توجه به مراودات تجاری با این کشور و بدهکار بودن هند به ایران باز هم در خصوص تجارت بین الملل مشکلات زیادی وجود دارد، همچنین از کشور سیلان و کمی هم از ویتنام واردات انجام می شود تا نیاز داخلی تامین شود.
او راه حل برون رفت از مشکلات فعلی را با وجود غیرقابل پیش بینی بودن شرایط و وابسته بودن اوضاع اقتصادی به تحولات جهانی، مدیریت استراتژیک عنوان کرد و افزود: هر مدیر در مجموعه ی خود می تواند از راهکارهایی برای تسهیل تولید و تجارت و حفظ نیروی انسانی و شارژ بازار خود استفاده کند که در شرایط خاص، این استراتژی ممکن است هر روز یا هر لحظه نیاز به بازنگری و تغییر داشته باشد.

او ادامه داد: ما در سال های گذشته در صنعت چای کشور با مشکلات بسیار بزرگی که قاچاق غیرقانونی به دلیل عدم کفاف تولید داخل بود، مواجه بودیم ولی امروز تامین و رساندن این کالای اساسی به دست مصرف کننده، چالش اصلی پیش روی صنعت است که امیدواریم به خوبی مهار و مدیریت شود.


mbanews.ir - مريم غضنفري
شنبه 7 مهر 1397
امتیاز به این خبر:
تعداد مشاهده خبر: 204 دیدگاهها: 0 نویسنده این خبر: mojtahed

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود