اسلاید شو


08/26 1398




ام بی ای نیوز: سرای میزانی یا رستوران وکیل التجار رستورانی اصیل و ایرانی در میدان محمدیه تهران است که به خاطر محیط و سبک خاص و منویی متفاوت از همه نقاط شهر مشتریان زیادی را جذب کرده است، مدیر این مجموعه تبلیغات دهان به دهان و محیط دنج و معماری خاص رستوران را عامل مهم استقبال هنر دوستان و فرهیختگان عنوان کرده است.


این روزها المانهای قدیمی و نوستالژیک درحوزه های مختلف نظیر لوازم و اسباب منزل، پوشاک و حتی محیط های گردشگری و رستوران ها و کافی شاپ ها مورد توجه و استقبال مخاطبان زیادی واقع شده به شکلی که گویا درکنار همه ی وجوه زندگی مدرن و تکنولوژی های ماورایی که لازمه ی زندگی در عصر ارتباطات است، جنبه هایی نوستالژیک و اصیل در این میان تاثیرگذار و قدرتمند درحال ایفای نقش هستند.

به تازگی رستورانی به سبک و سیاق سالهای دور نظیر دوران قاجار با المانهایی که تداعی گر فرهنگ اصیل ایرانی است در میدان محمدیه ی تهران مورد توجه گروه ها و اقشار مختلف قرر گرفته است، در مورد علت و چگونگی تاسیس این بنا و مشکلات و نقاط قوت چنین کسب و کاری مصاحبه ای با جواد رمضان مدیرعامل و مالک این مجموعه داشتیم که آنچه در ذیل میخوانید حاصل این گفتگو است:


سرای میزانی یا وکیل التجار از چه زمانی و با چه کاربری احداث شد و چرا به رستوران تبدیل شد؟

این بنا محل کسب میرزا محمد باقر میزانی بوده که پدر بزرگ مادری ما بودند و در سال 1308 کار احداث آن پایان یافته است، اینجا تیمچه ای برای خرید و فروش مواد غذایی بوده که بعدها برخی حجره های آن به کارخانه تولید قند تبدیل شدند اما سالهای بعد کاربری انبار و بارانداز داشت، در واقع طی سالهایی استفاده درستی از این بنا که به ثبت سازمان میراث فرهنگی نیز رسیده نمی شده است.

از سال 1390 ایده ی مرمت و احیای این اثر تاریخی باعث شد تا علیرغم اینکه هیچ تجربه ای در حرفه ی رستوران داری نداشتیم برای حفظ میراث خانوادگی اقدام به احداث رستورانی کنیم به سبک دورانی که تجارتخانه درآن احداث شده بود، که اواخر قاجار و ابتدای دروان پهلوی بود.

نام وکیل التجار را بر آن برگزیدیم و کار مرمت آن با همکاری طراحان و معماریان برجسته آغاز شد و در همه ی موارد نظیر طراحی لباس فرم کارکنان و میز و صندلی ها و بازسازی حجره ها دالان های مجموعه و حتی ظروف دقت نظر خاصی اعمال شد به شکلی که حتی برای نصب سیستم های گرمایشی و سرمایشی سعی شد از چیلرهایی استفاده شود که در دکور های مجموعه جای داده شده و به شکلی با المانهای قدیمی همخوانی داشته باشد.

برخی وسایل شخصی نظیر صندوقچه ای که مرحوم میزانی از آن استفاده می کرد در درون رستوران مورد استفاده قرارگرفته همچنین برخی وسایل قدیمی که از مالکان آن برجای مانده بود و حتی جواز کسب و اسنادی قدیمی متعلق به این تجارتخانه که به علت نظم خاص جناب وکیل التجار، همه ی آنها حفظ شده بودند و ما در بخش های مختلف آن را به نمایش گذاشتیم که این اسناد واقعی در قابهایی درحجره ها و بخش های مختلف رستوران مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.

در طراحی لباس پرسنل دقت نظر خاصی اعمال شد تا درنهایت شاکله ای متناسب با کلیت مجموعه ایجاد کند و از طراح لباس خانم اشتون برای طراحی لباس بانوان همکار استفاده کردیم و حتی رنگ بندی شیشه های رنگی پنجره ها و طرح منقش روی ظروف چینی و... همگی با دقت و وسواس خاصی اجرا شدند.

البته این پروسه کار دشواری بود که تا سال 96 به طول انجامید و شروع به کار آن نیز مدتی بعد و با استقبال بی نظیر اقشار مختلف بود.


در حوزه ی تبلیغات و مارکتینگ برای معرفی مجموعه چه استراتژی در پیش گرفتید؟

با توجه به اینکه هدف اصلی ما حفظ و احیای میراثی بود که ثبت ملی شده و از سویی نیز تمایل به موضوعات نوستالژیک طی سالهای اخیر بین مخاطبان افزایش یافته و همچنین نقشی که در جذب توریست دارد، لذا کیفیت کار اصلی مهم بود که در همه ی مراحل بر آن تاکید شد اما تبلیغات بدون پشتوانه که باعث گسیل شدن تعداد زیادی مشتری شود و امکان پذیرایی ایده آل و مطلوب وجود نداشته باشد و کیفیت را تحت تاثیر قرار دهد مدنظر ما نبود با توجه به بی تجربگی ما در این حرفه لذا از تبلیغات گسترده خودداری کردیم و البته تبلیغات دهان به دهان را شاید بهترین روش معرفی رستوران وکیل التجار بتوان قلمداد کرد.

تورلیدرهای هتل های مختلف مسافران داخلی و خارجی را در ایام مختلف به این مجموعه می آورند و البته برخی اقشار نظیر هنرمندان و علاقمندان به تاریخ و معماری هنر به خاطر سبک بکر و حفظ معماری اصیل این بنا و محیط خاصی ازمشتریان ثابت این مجموعه هستند.

بانوان نیز گروه دیگری هستند که برای دورهمی ها در روزهای وسط هفته این مکان را برای دورهمی های خود انتخاب می کنند.

از اینرو همه ی تلاشمان پاسخگویی مطلوب به مشتریانی است که با وجود دوری راه و قرارگرفتن در مرکز شهر و مشکلات تردد و... اینجا را انتخاب کرده اند و حدود 250 صندلی پاسخگوی این انتخاب است.


سبک و ادبیات و نوع غذاهایی که در منو وجود دارد برچه اساسی انتخاب شده است؟

اینجا تمام غذاهای ایرانی تهران قدیم و برخی شهرها که به خاطر زندگی ماشینی رفته رفته از سفره های ایرانی رخت بربسته سعی شده به شکلی با کیفیت ارائه شود انواع کباب ها و خورش و خوراکهایی که در قدیم طبخ می شده با دستور پختشان در منو درج شده است و مشتریان زیادی این غذاها را انتخاب می کنند که البته طبخ و نگهداری آنها به مراتب از فست فودها دشوارتر است.


برنامه توسعه آینده تان چیست؟

فعلاً حفظ برند و تثبیت جایگاه رستوران وکیل التجار مهمترین دغدغه مان است و در آینده نیز از تاسیس شعب در سایر شهرهای بزرگ و ارائه خدمات مطلوب به مشتریان خوب استقبال میکنیم.




mbanews.ir-مریم غضنفری

امتیاز به این خبر:
دیدگاهها: 0

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود