• slide6
  • slide6
  • slide6
  • slide6
  • slide6
  • slide6
  • slide6
  • slide6
  • slide6
  • slide6
responsive slider by WOWSlider.com v8.8

06/15 1399


ام بی ای نیوز: برند بایودنت چندی است اقدامات جدیدی را در راستای مسئولیت اجتماعی در حال اجرا دارد. هدف از این اقدامات آموزش مخاطبان و ترغیب آنها به رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک در بحران کرونا است. ام بی ای نیوز درباره فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی برند بایودنت گفتگویی را با دکتر شیوا سلامات مدیرمارکتینگ ماسترفوده داشته که در ادامه می‌خوانید.


درباره سابقه فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی بایودنت برایمان بگویید؟

فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی همیشه بخشی از رسالت برند بایودنت بوده است. بایودنت از ابتدای شکل‌گیری، موضوع ایجاد و حفظ سلامت دهان و دندان مصرف‌کنندگان را جزیی از هویت و ارزش‌های سازمانی قرار داده است و در تلاش است محصولاتی را روانه بازار کند که چنین دغدغه‌ی مهمی را برطرف کنند. شاید این نکته جالب باشد که فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی بایودنت از ماه‌های ابتدایی خلق این برند آغاز شده است.

در تولید محصولات بایودنت ضمن حذف آسپارتام از شیرین‌کننده‌ زایلیتول استفاده می‌شود، شیرین کننده‌ی بی‌خطری که در خمیردندان و دهان‌شویه‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موضوع پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان جامعه و پاسخ به این پرسش که چگونه برند می‌تواند دغدغه‌ی مصرف کننده‌ای که از سلامت دهان و دندان برخوردار نیست را برطرف کرد؟ در ذهن مدیران مجموعه شکل‌گرفته و تصمیم بر آن شد تا به ازای بخشی از موفقیت‌های کمی، فعالیت‌هایی در راستای مسئولیت اجتماعی و حل دغدغه مصرف کنندگان و به ویژه افراد کمتر بهره‌مند جامعه در برنامه کاری بایودنت قرار گیرد.

ما در مناطق محروم با کسانی روبرو شدیم که چند سالی با دندان‌درد درگیر بوده و حتی عفونت به خون آنها وارد شده بود. در قدم اول در طرحی به نام "بایودنتیست"، بسته‌هایی رایگان حاوی مسواک، خمیردندان و کتاب از طرف برند تهیه و در جهت آموزش تهیه و توزیع شد. در قدم بعدی با همکاری انجمن دندان‌پزشکی، وزارت بهداشت و پزشکان داوطلب ماشین‌های سیار بایودنتیست به دورترین نقاط برای درمان سفر کرده و کودکان مناطق کمتر بهره‌مند توسط این پزشکان معاینه و درمان شدند که این پروژه با شروع بحران کرونا موقتاً متوقف شده است. این کلینیک‌های سیار مجهز به دستگاه‌های دندان‌پزشکی هستند. کلینیک‌های سیاری که در ایران نمونه مشابهی ندارند و برای طراحی و اجرا موفق شده از اتحادیه اروپا جایزه ویژه دریافت کند.


چندی پیش استفاده از خط بریل بر روی بسته‌بندی‌های بایودنت خبرساز شد، دراین‌باره توضیح بفرمایید؟

به یاد دارم، در یکی از پنل‌های تحقیقاتی که روزهای ابتدای شکل‌گیری برند برگزار شد، یکی از اعضای شورای شهر که نابینا است، نیز حضور داشتتند. این فرد در جلسه تست طعم آدامس ، آرزو کرد که ای کاش خودش می‌توانست محصول را ببیند و انتخاب کند، این حرف همگی ما را به فکر فرو برد، که چه کنیم که نابینایان هم حین خرید متوجه محصول شوند. پس از بررسی‌های بسیار متوجه شدیم که در ایران فقط بر روی بسته‌بندی برخی از داروها با خط بریل مشخصات نوشته شده و فرد نابینا از این طریق متوجه خرید خود می‌شود. تا به حال هیچ برند فعال در حوزه غذا در ایران چنین اقدامی را اجرا نکرده است. به همین دلیل وقتی از چاپخانه درخواست کردیم که قالب خط بریل را برای ما آماده‌سازی کند، بسیار تعجب کرد. برای قالب‌سازی فرآیند پیچیده‌ای را طی کردیم و قالب در مرحله اول به خارج از کشور رفت و بعد چاپخانه‌های داخلی با ما همکاری کردند. بر روی بسته‌بندی‌های محصول، نام برند "بایودنت" و یک شعار انرژی‌ بخش " لبخند بزن" با خط بریل هک شده است. برند با این کار به روشن‌دلان نشان داد، با اینکه تعدادشان محدود است اما برای بایودنت مهم هستند و باید در راستای مسئولیت اجتماعی برای آنها اقدامی ‌کرد.


با شیوع ویروس کرونا چه اقدامی در راستای مسئولیت اجتماعی اجرایی کردید؟

پس از شیوع ویروس کرونا متوجه شدیم که ترشح بزاق و مرطوب نگه داشتن دائمی فضای دهان می‌تواند یکی از عوامل پیشگیری از کرونا باشد. اما پزشکان و کادر درمانی بیمارستان‌ها به دلیل استفاده از ماسک‌های مجهز امکان استفاده مرتب از آب را ندارند و همین عامل باعث خشکی گلو می‌شود. جویدن آدامس می‌تواند باعث ترشح بزاق و مرطوب ماندن فضای دهان شود. با توجه به این موضوع به سرعت محصولات بایودنت را در بسته‌بندی‌های ویژه برای بیمارستان‌ها ارسال کردیم. این اقدام بایودنت متوقف نشده و اگر بیمارستانی با ما تماس بگیرد، آمادگی ارسال محصولات وجود دارد . بایودنت در تلاش است با این فعالیت سهم کوچکی در کمک به کادر درمانی داشته باشد.


فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی بایودنت فقط به ارسال محصولات محدود نشد، از دیگر اقدامات بایودنت در دوران کرونا برایمان بگویید؟

آموزش و پیشگیری در دوران کرونا اهمیت دوچندان پیدا کرد و مسلما آموزش درست می‌تواند به عبور ما از این بحران کمک بسزایی کند. در این خصوص جلسات متعددی با هدف استفاده بهینه از رسانه‌های تبلیغاتی جهت آموزش برگزار کردیم. تلویزیون رسانه مهمی بود که امکان استفاده از آن برایمان فراهم بود. بایودنت مسئولانه سعی کرد از این رسانه به منظور آموزش اقشار مختلف جامعه بهره‌برداری کند. در همین راستا آگهی‌های تلویزیونی از حالت تبلیغات تجاری خارج و به سمت آموزشی سوق پیدا کردند.بایودنت، آگهی تلویزیونی که مخاطب اصلی آنها کودکان بودند را با هدف آموزش روش‌های پیشگیری در دوران کرونا منتشر کرد. کودکان قدرت زیادی دارند که رفتار والدین و مابقی اعضای خانواده را تغییر دهند. اثرگذاری تذکر و هشدار کودکان به والدین برای استفاده از ماسک و دستکش بسیار بالاست. ما تلاش کردیم، قشر آسیب‌پذیر کودکان را از فضای حال حاضر دورنگه داریم، به همین منظور چندین آگهی سریالی به همت اعضای تیم مارکتینگ و مابقی همکاران ساخته شد.


در دوران کرونا کاراکتر بایودنت ماسک زد و بدنه ماشین‌های بایودنتیست تغییر طرح داد، دراین‌باره توضیح بفرمایید؟

کاراکتر برند در آگهی‌های جدید بایودنت با مردم همراه شد و ماسک به صورت زد. کاراکتر به مخاطبان اشاره‌ می‌کرد که با آنها برای طی مسیر سخت پیشرو همگام است و همگی با هم باید برای رسیدن به سلامتی تلاش کنند. در واقع بایودنت سعی کرده از تمامی رسانه‌های موجود برای انتقال پیام خود بهره‌برداری کند و همگی آنها با پیام روز جامعه منطبق شوند. شاید بهتر بود که بایودنت مسیر خود رو تغییر نمی‌داد و بر اساس استراتژی از پیش تعیین شده پیش می‌رفت، اما بایودنت خود را مسئول می‌دانست که در کنار مردم باشد و از ضریب نفوذ خود میان اقشار مختلف جامعه در جهت رفاه و سلامت مردم استفاده کند.


حال، بایودنت همان کلینیک‌های سیار را تبدیل به رسانه‌ برای انتقال پیام آموزشی کرده است؟

در حال به خاطر شرایط پیش‌آمده، خدمات دندان‌پزشکی سیار (بایودنتیست) متوقف شده است. اما با این‌حال ماشین‌های سیار به مناطق مختلف سفرکرده و پرونده‌های قبلی را مورد بررسی قرار می‌دهند. به نوعی بایودنت این روزها بیشتر بر مبحث آموزش بدون برگزاری گردهمایی و همایش تمرکز کرده است. بنابراین وقتی ماشین‌های دندان یار سفرهای خود را انجام می‌دهند بهتر بود که از آنها بهره‌برداری دیگری می‌کردیم. بهترین کار تغییر طراحی بدنه ماشین‌ها و هم‌راستا کردن آنها با مابقی طرح بود. در این طرح کاراکتر ماسک زده و آدامس‌های داخل بسته‌بندی از یکدیگر فاصله گرفته‌اند. کاراکتر ما از مردم می‌خواهد که در دنیای واقعی فاصله اجتماعی را رعایت و ماسک بزنند. همچنین بر روی ماشین‌ها شعار " با ماسک زدن و فاصله ، سلامتی حاصله" همراه با هشتگ محافظ سلامتی هک شده است. در حال حاضر ماشین‌ها به حومه تهران و کرج تردد می‌کنند.


درباره آگهی‌های تلویزیونی ده گانه بایودنت توضیح بفرمایید؟

گروه مخاطبان اصلی آگهی‌های تلویزیونی ده‌گانه کودکان هستند. گروه مخاطبانی که اگر درست آموزش ببیند قطعاً تأثیر شگرفی در آینده جامعه می‌گذارند. این آگهی‌ها سریالی و با هدف آموزش مباحث بهداشت دهان و دندان و ترغیب کودکان به مسواک زدن تهیه و منتشر شده است و در تلاش هستیم که عادت غذایی کودکان را تغییر دهیم. محتوای هر آگهی با آگهی دیگر متفاوت است. طبق بررسی‌های ما بازخوردهای مثبتی نسبت به آگهی‌ها ثبت شده است. بازخوردها برای ما ارزشمند و خستگی ما را برطرف کرد. اگر تمامی برندها در این راستا حرکت کنند، تغییر قابل توجهی در نسل آینده ایجاد خواهد شد.

اعضای تشکیل‌دهنده بایودنت با برند زندگی می‌کنند. ما وجود برند را به خود نزدیک و ملموس می‌بینیم. شخصیت برند برای ما بسیار قابل احترام است و در تلاش هستیم این حس را به جامعه منتقل کنیم. همچنین سعی می‌کنیم، مخاطبان هم، چنین حسی را به بایودنت داشته باشند. ایجاد اعتماد دو طرفه نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. مخاطبان باید به برندها فرصت اعتمادسازی را بدهند. ما در بایودنت مخاطبانی داریم که تغییرات اساسی در خطوط تولید ایجاد کرده‌اند. بایودنت به وجود چنین مخاطبانی احتیاج دارد. تمامی برندهای ایرانی که صادقانه تلاش می‌کنند، شایسته دیده شدن و اعتماد کردن هستند. باید به آنها فرصت حضور دارد.


آیا آگهی‌ها ادامه‌دار خواهد بود؟

مخاطبان منتظر خبرهای خوبی باشند. خبرهای تازه‌ای در طی یک سال آینده منتشر خواهند شد. خبرهای جدید درباره کمپین‌ها و محصولات جدید.


درباره بازخوردها برایمان بگویید؟

مهم‌ترین پیامد اقدامات مسئولیت اجتماعی، احترامی است که مردم و انجمن‌ها برای برند قائل هستند. بایودنت بابت چنین احترامی از همگان بسیار سپاسگزار است. هزینه‌های تهیه کلینیک سیار بسیار بالا بود و در روزهای اول، دندان‌پزشکان حاضر به همکاری با ما نبودند. به‌هرحال انتقال دندان‌پزشک به یک منطقه دوردست و تأمین امنیت آن موضوع مهمی بود که باید در نظر می‌گرفتیم. اما وقتی دندان‌پزشکان متوجه نیت برند شدند به‌مرور همکاری‌ها شروع شد. همکاری‌هایی که منجر به اتفاقات خوب شده است. به یاد دارم، در سفری بچه‌ها از اینکه وارد کلینیک شوند و دندان‌هایشان درمان شود از هم سبقت می‌گرفتند. به خوبی می‌دانید که متقاعد کردن بچه‌ها برای رفتن به دندان‌پزشکی چقدر سخت است اما بچه‌های این مناطق برای ورود و استفاده، دوستان خود را نیز تشویق می‌کردند. چنین بازخوردها برای برند برکت داشته و ما از برکت‌ آنها بسیار استفاده کردیم.


آیا تغییر مسیر استراتژیکدر زمان کرونا برای تیم مارکتینگ چالش‌برانگیز بود؟

کرونا دقیقا زمانی شروع شد که ما در حال برنامه‌ریزی برای کمپین‌های سال 99 بودیم. همیشه از طرف مجموعه گلرنگ بر برنامه‌ریزی و پیش‌بینی تاکید می‌شود. ما در دوران کرونا با مشکلات جدی مواجه نشدیم و چنین اتفاقی نتیجه عملکرد و برنامه‌های قبلی بود. در این مدت گروه صنعتی گلرنگ نه تنها طرح‌های مسئولیت اجتماعی خود را کاهش نداده که این نوع فعالیت‌ها رو گسترش داده است. در نهایت هدف نهایی بایودنت به عنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ گلرنگ بالا بردن سطح بهداشت و سلامت جامعه ایرانی است.




mbanews.ir- نرگس فرجی
امتیاز به این خبر:
دیدگاهها: 0

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود