• slide6
  • slide6
  • slide6
  • slide6
  • slide6
  • slide6
  • slide6
  • slide6
  • slide6
  • slide6
responsive slider by WOWSlider.com v8.8

09/1 1399


ام بی ای نیوز:
شرکت سامسونگ در راستای مسئولیت اجتماعی و شهروند شرکتی خود در ایران، از سال ۱۳۹۱ کتابخانه‌های گویای سامسونگ را برای خدمت‌رسانی موثر به نابینایان و کم‌بینایان در شهرهای مختلف ایران با همراهی انجمن نابینایان راه‌اندازی کرده است که با گرد آوردن مجموعه‌ی گسترده‌ای از کتاب‌های متنوع صوتی و تجهیزات کمکی دیگر، به نابینایان و کم‌بینایان یاری می‌رساند. در دوران کرونا که امکان دسترسی افراد به این کتابخانه ها سخت شده است، شرکت سامسونگ با همراهی آژانس لیمونکمپین جدیدی را با شعار “همدلی، رنگی برای زندگی” راه اندازی کرده است.

با فرهاد هجرت، مدیر ارشد بازاریابی سامسونگ الکترونیکس ایران (Head of Group Corporate Marketing G/IRAN Branch Samsung Electronics)و علی سراج، مدیر خلاقیت و هنری آژانس تبلیغاتی لیمون، در این باره گفتگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.


مختصری درباره بخش مسئولیت اجتماعی و شهروند شرکتی سامسونگ در ایران توضیح بفرمایید؟

فرهاد هجرت: مسئولیت اجتماعی در شرکت سامسونگ یکی از مبانی فرهنگ سازمانی ما به شمار می‌رود. سامسونگ چه در سطح جهانی و چه در سطح محلی و در کشورهایی که حضور دارد، مسئولیت اجتماعی را در قالب وظیفه خود برای ادای دین به جامعه‌ای تعریف کرده است که در آن فعالیت تجاری و صنعتی انجام می‌دهد. تعریف و اجرای فعالیت‌ها و پروژه‌های مسئولیت اجتماعی متناسب با نیازها، فرهنگ و شرایط هر جامعه متفاوت است. اما به طور کلی این فعالیت‌ها در چهار حوزه اشتغال، آموزش، سلامت و محیط زیست انجام می‌شود. در ایران هم شرکت سامسونگ براساس تعهد خود فعالیت‌های گسترده‌ای را در زمینه‌های مذکور داشته است. از جمله مدارس هوشمند که به منظور هوشمند سازی مدارس انجام شد، احداث آکادمی مهندسی سامسونگ که با همکاری سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای و با هدف ایجاد محیطی برای کسب مهارت و اشتغال‌زایی ساخته شد و در ادامه آن برگزاری المپیاد تکنسین‌های ایران که برای چند سال متوالی با حمایت سامسونگ برگزار شد، ایجاد مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر برای شناسایی و رشد ایده‌ها و کارآفرینان در زمینه‌های مسئولیت اجتماعی سامسونگ. در بخش محیط زیست هم سامسونگ در قالب کمپین‌های جمعی فعالیت‌های بزرگی داشته است که مهم‌ترین آنها کمپین «یادگاری تو به زمین» است که با هدف احیای جنگل‌های قدیمی هیرکانی برگزار شد و منجر به کاشته شدن ۱۲۷ هزار اصله نهال در این منطقه ارزشمند از لحاظ منابع طبیعی شد.


هدف از راه اندازی کتابخانه صوتی چه بود؟

هجرت: کتابخانه‌ گویا هم یکی دیگر از فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی سامسونگ در ایران است که در زمینه آموزش برگزار شد. ما در ابتدای راه‌اندازی این کتابخانه‌ها ابتدا به دنبال ارائه خدمات آموزشی به نابینایان و کم‌بینایان بودیم تا بتوانیم استعداد‌ها و توانایی‌های این بخش از افراد جامعه را افزایش دهیم. ضمن اینکه کاستن از محرومیت‌های آموزشی و کم‌کردن فاصله‌‌ها در این بخش هم دغدغه ما بود. به همین دلیل در همکاری و مشورتی که با انجمن نابینایان ایران صورت گرفت، تصمیم بر این شد تا این کتابخانه‌ها در شهرهای کم‌برخورداری که نابینایان بیشتری دارد احداث شود.

اولین شعبه کتابخانه‌های گویا سال ۹۱ در زنجان افتتاح شد و از آن زمان تاکنون بیش از ۱۵ کتابخانه در شهرهای مختلف ایران تاسیس شده است. همزمان با آن نیز کار توسعه کتاب‌های صوتی هم آغاز شد و توانستیم تعداد این کتاب‌ها را به میزان زیادی افزایش دهیم.

در این کتابخانه‌ها علاوه بر ارائه تجهیزات توانبخشی اختصاصی ویژه نابینایان همچون برجسته نگار، ماشین پرکینز و… دوره‌های آموزش کامپیوتر، خط بریل، جهت‌یابی، زبان انگلیسی، صنایع بومی و… برگزار می‌شود.

پروژه کتابخانه‌های گویا در ابتدا با محوریت کودکان آغاز شد اما با توجه به توسعه تجهیزات این مراکز اکنون میزبان نوجوانان و جوانان نابینا هم هستند. هر کتابخانه فضایی برای نشستن و فعالیت ۳۰ تا ۵۰ کودک در روز را دارد. در این کتابخانه‌ها، کودکان پس از گوش دادن به قصه‌ها، درباره آن‌ها با مربیان خود صحبت می‌کنند. همچنین، کارگاه‌های تئاتر برای کودکان ترتیب داده می‌شود تا قصه‌های مورد علاقه‌شان را بازی کنند.


درباره کمپین همدلی، رنگی برای زندگی توضیح بفرمایید؟

هجرت: پس از شیوع ویروس کرونا و برقراری وضعیت قرنطینه فعالیت کتابخانه‌های گویا هم برای مقابله با بیماری به حالت نیمه تعطیل درآمد و تنها به حضور معلمان برای رفع اشکال و پاسخگویی به سوالات اعضا محدود شد، به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم برای ادامه روند آموزشی اعضا کتابخانه و حمایت از آنها، کمپین همدلی، رنگی برای زندگی را برگزار کنیم. در این کمپین که برای سه گروه سنی کودک، نوجوان و بزرگسال طراحی شده است،بسته‌هایی حاوی کتاب‌های صوتی در قالب DVD و هدایایی دیگر برای تعدادی از اعضای کتابخانه‌های گویا سامسونگ ارسال می‌شود تا آنها بواسطهشرایطی که به دلیل همه‌گیری بیماری بوجود آمده، از آموزش و یادگیری بهره‌مند شوند و از این ایام سخت قدری راحت‌تر گذر کنند.


درباره کمپین “همدلی، رنگی برای زندگی” برایمان بگویید؟

سراج: سامسونگ مجموعه‌ای از کتاب‌های صوتی را برای افراد نابینا و کم بینا در سه رده سنی ( کودک، نوجوان و بزرگسال) تهیه نموده است. در دوران کرونا که امکان دسترسی و حضور این افراد به کتابخانه‌ها میسر نیست، سامسونگ با همراهی لیمون کمپین “همدلی، رنگی برای زندگی” که برگرفته از شعار جهانی سامسونگ “با همدلی گذر میکنیم” است را آغاز کرد. در این راستا کمپینی خلاقانه برای این هدف طراحی شد.

طراحی منحصر به فرد این کمپین برگرفته از داستان شازده کوچولو است که سامسونگ در زمان راه اندازی این کتابخانه، فعالیت‌های این مجموعه را با این داستان معروف پروموت کرد. لیمون برای بازسازی این داستان در دوران کرونا، پارادوکس ماندن شازده کوچولو در سیاره خود و همدلی شازده کوچولو با دانه ای که به شکل قلب در سیاره اش رشد می کند را استفاده کرد. این همدلی باعث می‌شود افراد در این دوران در خانه های خود بمانند.


درباره طراحی بسته بندی توضیح بفرمایید؟

سراج: از آنجایی که شرکت سامسونگ همواره بر روی حفظ محیط زیست تاکید دارد، در این پکیج خلاقانه تمامی کتاب ها در یک DVD قرارداده شد تا از مواد پلاستیکی کمتری استفاده شود. این کتاب ها داستان هایی با موضوعات شاد و امید بخش هستند. کیف طراحی شده قابلیت استفاده به عنوان کوله پشتی را داراست که جایی برای عصای سفید و همچنین شبرنگ هایی در آن تعبیه شده که برای استفاده در شب مناسب باشد. علاوه بر کتاب‌های صوتی که حس شنوایی را درگیر میکند، با در نظر گرفتن کارتی که در آن با خط بریل نوشته شده و همچنین بسته ای حاوی عود، حواس دیگر مخاطب نیز درگیر خواهد شد.


بازخوردها نسبت به کمپین چگونه بوده است؟

هجرت: ما از ابتدای شروع پروژه کتابخانه گویا تاکنون همواره بازخوردهای بسیار دلگرم‌کننده‌ای چه از سوی اعضا کتابخانه‌ها و چه از سوی مسئولان انجمن نابینایان ایران دریافت کرده‌ایم که ما را در پیشبرد برنامه‌ها و اهداف‌مان مصمم‌تر می‌کرد. در این کمپین هم نابینایان و اعضا کتابخانه‌‌ها که بسته‌ها را دریافت کرده‌اند، از سطح فنی و کیفی کتاب‌های صوتی و DVDها رضایت خاطر داشته‌اند. بسیار خوشحالیم که توانستیم در قالب کمپین «همدلی، رنگی برای زندگی» کمک هر چند کوچک در این روزهای سخت همه‌گیری بیماری به این بخش از شهروندان جامعه داشته باشیم.

mbanews.ir- نرگس فرجی
امتیاز به این خبر:
دیدگاهها: 0

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود