اسلاید شو


04/9 1398


ام بی ای نیوز: ورود به بازارهای جهانی، صادرات و بازاریابی محصولات و خدمات در کشورهای دیگر، چالش بزرگی برای برندهاست و قوانین خاص خود را دارد. با تمام سختی‌هایی که وجود دارد، نام برندهای بزرگی به عنوان برندهای موفق در این زمینه دیده می‌شود.

با ظهور اینترنت بسیاری از محدودیت‌های ورود برندها به بازارهای نو برداشته شده و بر تعداد آنها افزوده شده است. اما واقعیت این است که ساختن یک برند جهانی به چیزی بیش از طراحی وب‌سایت به چند زبان دنیا نیاز دارد و تمام برندهای بزرگ بخشی از شرکت‌شان را به تحقیق در این زمینه اختصاص داده‌اند.



ایربی‌ان‌بی

وقتی ایر‌بی‌ان‌بی شروع به کار کرد با چالش بزرگی مواجه بود: این‌که بتواند مردم دنیا را قانع‌ کند که اقامت در خانه‌ی غریبه‌ها ترسناک یا عجیب نیست. برند توانست پس از چند سال این مساله را حل کند و در بیش از ۱۹۰ کشور دنیا فعالیت داشته باشد.

کلید اصلی استراتژی جهانی این برند، بومی‌‌سازی‌ست. ایر‌بی‌ان‌بی بخشی مخصوص سفارشی‌سازی محصولات برای کشورهای مختلف دارد که به بررسی و تولید محتوای خاص آن منطقه می‌پردازد. به این ترتیب می‌تواند حس اعتماد را بین گردشگران و میزبانان ایجاد کند.



اپل

بی‌گمان اپل یکی از موفق‌ترین برندها در زمینه‌ی بازاریابی جهانی‌ست. این برند یک استراتژی کلی را دنبال می‌کند و آن طراحی هماهنگ گوشی بدون توجه به کشور یا منطقه‌ای‌ست که در آن مشغول به فعالیت است. استراتژی‌ای خطرناک که درنهایت منجر به موفقیت برند شده است. ناگفته نماند که اپل بومی‌‌سازی را در مراکز خدمات پس از فروشش پیاده کرده است و براساس ذائقه‌ی مخاطبان هر منطقه مطالب مورد نیاز آنها را تولید کرده است و در اختیار مخاطبان قرار داده است.



استارباکس

صحبت‌کردن از بازاریابی بین‌المللی بدون نام‌بردن از استارباکس بی‌انصافی‌ست. استارباکس توانسته با مطالعه‌ی نوشیدنی‌های محلی هر کشور حتی به نفوذناپذیرترین آنها هم نفوذ کند. مدیران این برند همواره سعی کرده‌اند پیش از ورود به بازار یک کشور نیازهای آن منطقه و عادت‌های مردم آن را بررسی کنند و تلاش‌شان این بوده که کافه‌‌های محلی -متناسب با فرهنگ کشورها- داشته باشند و در عین حال یکپارچگی برند را حفظ کنند. به عنوان مثال چالش آنها در بازار چین، این بود که مخاطبان قهوه را دوس نداشتند و به همین دلیل با عرضه‌ی ترکیبات رایگان قهوه این مشکل را حل کردند. در آمریکای شمالی که مردم دل‌شان می‌خواست از برندهای مستقل خرید کنند، استارباکس مغازه‌هایی را بدون لوگو باز کرد که شباهتی به شعبه‌های دیگرش نداشت (البته این روش در برخی جاها تاثیر منفی به دنبال داشته است). روش‌هایی مانند قهوه‌ی مجانی برای روز تولد که از طریق اپلیکیشن برند ارائه می‌شود، هم از تاکتیک‌های موفق این برند برای جلب نظر مخاطبان در تمام دنیا بوده است. همه دوست دارند در روز تولدشان هدیه دریافت کنند.



کوکاکولا

مطلبم را با کوکاکولا تمام می‌کنم که در هر نقطه‌ای از جهان پیدا می‌شود و همه اسمش را شنیده‌اند.

کوکا کولا از قدیمی‌ترین برندهایی‌ست که راه خود را به بازارهای جهانی باز کرده است. هماهنگی با ذائقه‌ي مخاطبان هر کشور رمز موفقیت این برند بوده است. تبلیغات کوکاکولا نیز با همین رویکرد پیاده‌سازی شده است. تمرکز بر ارزش‌های پذیرفته‌شده‌ی جهانی مانند «تقسیم‌کردن» و «خوشحالی» عامل مهم دیگری برای پذیرفته‌شدن این برند در هر خانه و با هر زبانی‌ست.



ایکیا

ایکیا که امروز در سراسر دنیا فروشگاه‌های متعددی دارد، توانسته خود را با قیمت‌های پایین، طراحی‌های خاص، کاربردی‌بودن و کیفیت معرفی کند. اما این برند هم برای دریافت مقبولیت از کشورهای مختلف با مشکلاتی روبه‌رو بوده است و موفقیت امروزش به آسانی حاصل نشده است. برند سعی کرده خود را با فرهنگ‌های مناطق مختلف هماهنگ و محصولاتی متناسب با آن تولید کند. به عنوان مثال تولید تاتامی مخصوص ژاپن و فروش در فروشگاه‌های ایکیای این کشور.

برندهایی که در این مطلب دیدیم، با وجود تفاوت استراتژی‌های بازاریابی‌شان یک خط مشترک را برای پذیرفته‌شدن در بازارهای جهانی دنبال کرده‌اند؛ بررسی حال و هوا، عادت‌ها و فرهنگ‌های کشورهای مختلف برای این‌که بتوانند به زبان نیازهای مردم آن مناطق سخن بگویند.


مترجم: نازنین کی‌نژاد
www.k-international.com

امتیاز به این خبر:
دیدگاهها: 0

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود