• slide6
  • slide6
  • slide6
  • slide6
  • slide6
  • slide6
  • slide6
responsive slider by WOWSlider.com v8.8

08/22 1400


ام بی ای نیوز:
پس از هفته ­ها حدس و گمان شرکت فیسبوک، مالک پلتفرم­ های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و واتس‌آپ، در روز 28 اکتبر 2021 برند خود را به متا (
Meta) تغییر داد. البته ناگفته پیدا است که پلتفرم­­های یادشده نام خود را حفظ خواهند کرد؛ مشابه تغییر نام شرکت مادر گوگل به آلفابت در سال 2015. در گردهم­آیی سالیانه شرکت مارک زاکربرگ اعلام کرد: در حال حاضر برند شرکت ما با تنها یکی از پلتفرم­های ما پیوند خورده و نمی­تواند نماینده تمامی پلتفرم­هایی باشد که همین حالا در اختیار داریم چه برسد به محصولات آینده. امیدوارم در آینده از ما به عنوان پدیدآورنده متاورس (Metaverse) یاد کنند. می­خواهم کار سازمانی و هویت ما بر پایه آن­چه خواهیم ساخت شکل بگیرد.


اما متاورس چیست؟

این عنوان نام محصولی است که زاکربرگ امید دارد نماینده شرکت در آینده نه چندان دور باشد. متاورس نام یک دنیای سه بعدی مجازی است که شرکت­های انگشت­شماری به ساخت آن علاقه­ نشان داده­اند. آن­ها بر این باورند که این دنیای 3 بعدی و مجازی در آینده جایگزین شبکه اینترنت خواهد شد.

مارک زاکربرگ در نامه منتشر شده درباره تغییر نام شرکت، متاورس را این گونه معرفی می­کند: در آینده شما می­توانید در کسری از ثانیه در محل کار، کنسرت یا اتاق خواب پدر و مادرتان به شکل یک هولوگرام حاضر شوید. اما همه این­ها متعلق به آینده است، پس حالا به دنبال آن نگردید.

آنوپام چاندر، دانشگاه جورج­تاون در واشنگتن، معتقد است که آن­ها دیگر نمی­خواهند به عنوان یک ارائه­دهنده پلتفرم­های اجتماعی شناخته شوند. به باور او، متا می­خواهد سیستم عامل آینده را خود در دست بگیرد. آن­ها دیگر دوست ندارند یک اپلیکیشن بر روی سیستم عامل رقبا باشند. بر اساس این طرح به جای زندانی شدن در پلتفرم­های رقبا، در آینده آن­ها زندانی متا خواهند بود. در این رابطه، شرکت متا در اعلامیه خود اشاره مبهمی به اپل داشت. در این بیانیه نوشته شده که آن­ها دیگر نمی­خواهند یک شرکت هزینه خدمات­ یا محدوده آزادی آن­ها را با تصمیم ناگهانی خود تغییر دهد. اما برخلاف چاندر، مکس وان کلیک، دانشگاه آکسفورد، معتقد است که شرکت متا نمی­تواند به تنهایی کنترل این جهان سه بعدی را در اختیار بگیرد.


آیا فیسبوک، ببخشید متا، نگرانی­های بزرگ­تری دارد؟

اسناد داخلی منتشر شده توسط فرانس هوگان سبب شده است تا نگرانی­ها درباره فعالیت­های فیسبوک افزایش پیدا کند. برخی بر این باورند که تغییر نام تنها تلاشی است برای گذر از این بدنامی­ ها.

تاینا بوچر، از دانشگا اسلو و نویسنده کتاب فیسبوک، می­گوید تمام دعواهای سیاسی و اخبار منفی در حال حاضر تنها پیرامون شبکه­های اجتماعی این شرکت بوده، پس تغییر نام، به باور مدیران متا، راهی است برای یک شروع جدید بی هیچ تلاشی برای اصلاح اشتباهات و مشکلات گذشته. او اضافه می­کند که این تغییر نام روشی است برای فرار از مصائب فیسبوک.


اگر متا پیروز شود، چه چیزی در انتظار ما است؟

اگر شرکت متا تنها شرکت موفق در ساخت متاورس یا جهان جدید باشد، نقش اساسی که در زندگی ما بازی می­کند بسیار فراتر از نقش امروزی آن خواهد بود. نقش فیسبوک در گسترش اطلاعات غلط و تاثیر مخرب اینستاگرام بر زندگی روزمره نوجوانان همین حالا هم صدای بسیاری را درآورده است. حالا تصور کنید که بخش مهمی از زندگی روزمره ما در این دنیا اتفاق خواهد افتاد و این به معنی کنترل متا بر بخشی از زندگی روزمره انسان­ها است. از سوی دیگر اگر قطعی­های اخیر واتساپ و اینستاگرام که سبب اختلال ارتباطات در سراسر جهان شد در متاورس رخ دهد، تبعات آن به مراتب وخیم­تر خواهد بود. 


بوچر اضافه می­کند که ایده متاورس یک ایده آرمان­شهری و پوچ است. او می­گوید که در ساخت این دنیا پیش­فرض­های فراوانی درباره سبک زندگی انسان­ها شده و به باور او بسیاری مایل نخواهند بود چنین دنیای مجازی را در خانه خود بپذیرند. اما چاندر نگاه متفاوتی دارد. از نظر او متا می­خواهد دنیای دیگری را پس از سلطه بر زمین فتح کند: متاورس مجازی.

امتیاز به این خبر:
دیدگاهها: 0

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود