• slide6
  • slide6
  • slide6
  • slide6
  • slide6
  • slide6
  • slide6
responsive slider by WOWSlider.com v8.8

09/7 1400


ام بی ای نیوز:
دنیای بازاریابی با سرعت نور در حرکت است ، و در سال 2021 و 2020، دیدیم که صنعت بازاریابی با چه سرعتی می‌تواند تکامل یابد و خود را با شرایط پیرامون خود وقف دهد .

در دو سال گذشته،بازاریابان با سازگاری خود با شرایط پیش آمده چشم‌اندازه کسب‌وکارهای مختلف را در فضای مجازی در طول همه‌گیری کرونا رقم زدند و تحول دیجیتال را بیش از هر زمان دیگر یپذیرفتند.

همانطور که کشورها با احتیاط بازگشایی شدند - و مصرف کنندگان بیشتری خانه را ترک می کردند - برخی از کسب و کارهاشاهد رکود در تعامل مجازی و ترافیک آنلاینی بودند که اخیراً مردم به آن اعتماد کرده بودندو باعث رشد چشم گیری در خرید و فروش آنلاین شده بودند که این موضوع خود نشان از این دارد که به عنوان یک بازاریاب باید همیشه به روز باشید .

به عنوان یک بازاریاب در هر سطح تجربه، همگام شدن با این تغییرات همیشه آسان نیستاما، برای موفقیت در دنیای بازاریابی پرشتابو حفظ ارتباط با مخاطبان خود - مهم است که از آنها جلوتر بمانیم در دو سال گذشته و با رشد مدت زمان حضور مردم در فضای آنلاین عقلب کسب و کارها با روی آوری به این فضا سعی در مدیریت بهینه بودجه های تبلیغاتی خود کردند شاید تا سه سال پیش تبلیغات در فضای دیجیتال از منظر کارشناسانتبلیغات روی خطی محاسبه می گردید اما با تغییرات شکل گرفته اکنون این تبلیغات را می توان فراتر از تبلیغات بالای خطی در نظر گرفت چراکه اکنون با تحول دیجیتال صورت گرفته بیش از 90درصد افراد جامعه به این تکنولوژی دسترسی دارند برای بهتر درک کردن این موضوع می توان اینگونه بیان کرد که اگر در گذشته یک کسب و کار با تبلیغات محیطی میتوانست مخاطبین خود را در یک بازار انبوه از خدماتش آگاه نماید اکنون میتواند با هزینه کم تر و همچنین با امکان محاسبه بازگشت سرمایه دست به تبلیغات گسترده در فضای جهانی شده اینترنت بزند و خیل بیشتری از افراد را با خدمات و محصولات خود آشنا نماید بر همین اساس پیش بینی روندها و ترندهای بازاریابی در سال 2022 را که بیشترین چرخش را نسبت به فضای مجازی داشته اند بررسی می‌کنیم آمار ارائه شده در مقاله از تحقیقات بازار وب سایت هاپ اسپات استخراج شده است .

روندهای بازاریابی 2022

  1. اینفلوئنسر مارکتینگ از روند به یک تاکتیک بازاریابی رایج تبدیل خواهد شد.
  2. بازاریابان محتوای ویدیو را کوتاه تر خواهند کرد.
  3. بهینه سازی موبایل اهمیت بیشتری خواهد داشت
  4. پست‌های دائمی در رسانه‌های اجتماعی می‌توانند از محتوای زودگذر پیشی بگیرند.
  5. شرکت‌ها مسئولیت اجتماعی را در اولویت قرار خواهند داد.
  6. بازاریابی تجربی یا تبلیغات بی تی ال می ‌واند بازگردد.
  7. کسب و کارهای بیشتری از SEO برای ایجاد ترافیک جستجو استفاده می‌کنند.
  8. رویدادهای مجازی ادامه خواهند داشت، اما برخی از برندها کمتر سرمایه گذاری خواهند کرد.
  9. مشتریان بیشتری محتوای صوتی برند را خواهند شنید.
  10. مصرف کنندگان وارد تجربیات واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) خواهند شد.
  11. برندها بیشتر روی اتوماسیون و هوش مصنوعی سرمایه گذاری خواهند کرد.


  • اینفلوئنسر مارکتینگ از روند به یک تاکتیک بازاریابی رایج تبدیل خواهد شد.

وقتی از متخصصان بازاریابی جهانی پرسید شد که برای سال 2022 روی کدام گرایش بازاریابی بیشتر سرمایه گذاری می کنند، 34 درصد گفتند که بازاریابی تأثیرگذار، که این میزان اینفلوئنسر مارکتینگ را در صدر فهرست قرار می‌دهد - بالاتر از سایر گرایش ها مانند بهینه سازی وب موبایل و بازاریابی ویدیویی کوتاه

57٪ از متخصصان بازاریابی که در حال حاضر از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده می‌کنند، می گویند که این بازاریابی موثر است، 46٪ از آنها قصد دارند سرمایه گذاری‌های خود را در سال 2022 در این حوزه افزایش دهند. علاوه بر این، 11٪ می‌گویند که این بهترین روند تولید ROI است که آنها آزمایش کرده‌اند.

چگونه و چرا اینفلوئنسر مارکتینگ از یک روند جذاب به یک تاکتیک بازاریابی رایج تبدیل شده است؟ اینفلوئنسرها اغلب در زمینه یا موضوعی که در مورد آن صحبت می‌کنند، استاد هستندآنها قبلاً مخاطبانی دارند که از آن ها تاثیر می‌گیرند ، به محتوای آنها علاقه مند هستند و تحت تأثیر اطلاعاتی که ارائه می‌دهند می‌مانند.

وقتی بازاریاب‌ها با اینفلوئنسرها در صنعت خود همکاری می‌کنند، می‌توانند آگاهی از برند را گسترش دهند و طرفدارانی از میان مخاطبان اینفلوئنسر به دست آورند

آیا نمی‌توانید یک اینفلوئنسر مشهور با میلیون‌ها فالوور استخدام کنید؟اشکالی ندارددر واقع، بیش از 56 درصد از بازاریابانی که روی اینفلوئنسر مارکتینگ سرمایه گذاری می‌کنند با میکرو اینفلوئنسرها کار می‌کنند.

میکرواینفلوئنسرها مروج رسانه‌های اجتماعی هستند که دنبال کننده‌های کمتری دارند (معمولاً ده تا صد هزار دنبال کننده)اگرچه آن‌ها فالوورهای کمتری دارند، اما به دلیل سطح تعامل بالاتر، پست‌هایشان اغلب پررنگ‌تر است.

این اینفلوئنسرها نیز جایگاهی در صنعت خود پیدا کرده‌اند - به همین دلیل است که آنها شروع به ایفای نقش بزرگ‌تری در تبدیل سرنخ‌ها یا لیدها ، ارتباط با مخاطبان و افزایش آگاهی از برند دارند.

از آنجایی که ریز اینفلوئنسرها هنوز افراد «عامی» در نظر گرفته می‌شوند (برخلاف افراد مشهوری که دسترسی به آن‌ها سخت است)، مخاطبان آن‌ها در واقعبیشتر به نظرات و توصیه‌های آن‌ها اعتماد می‌کنند .

اگرچه وسوسه انگیز است که هنگام تعیین اینکه آیا یک تأثیرگذار برای برند شما مناسب است یا خیر، فقط به تعداد دنبال کنندگان توجه کنید، به یاد داشته باشید کهتأثیر واقعی در نرخ تعامل(لایک ها، به اشتراک گزاری ها و خریدها) وجود دارد.

  • بازاریابان محتوای ویدیو را کوتاه تر خواهند کرد.

در نظرسنجی‌های صورت گرفته ، متوجه می‌شویم کهمحتوای کوتاه ویدیوییدومین روند موثری است که بازاریابان در حال حاضر از آن استفاده می‌کنند

بیش از 31 درصد از بازاریابان جهانی در حال حاضر روی محتوای ویدیویی کوتاه سرمایه گذاری می‌کنند، 46 درصد از آنها این استراتژی را در مورد عملکرد و تعامل موثر می‌دانند و در سال 2022، 89 درصد از بازاریابان جهانی قصد دارند به سرمایه گذاری در آن ادامه دهند یا سرمایه گذاری خود را افزایش دهند

در حالی که ویدیوهای بلند مدت می‌توانند اطلاعات عمیق و حجم زیادی در مورد یک محصول، نام تجاری یا خدمات به مخاطبان ارائه دهند،بازاریابانB2C و B2B هر دوآموخته‌اند که رسیدن به هدف با ویدیوهای کوتاه در واقع می‌تواند بسیار مؤثرتر باشد

نه تنها برای ایجاد یک ویدیوی کوتاه به صرف اینترنت کمتری نیاز است، بلکه این نوع قالب به خوبی با دامنه توجه سریع مخاطبان آنلاین در طیف های مختلف جمعیتی مطابقت دارداحتمالاً به همین دلیل است که پلتفرم‌هایی مانند TikTok، Reels و - در سال‌های گذشته - Snapchat رشد سریع را به دست آورده‌اند

  • بهینه سازی موبایل اهمیت بیشتری خواهد داشت

جای تعجب نیست که مصرف کنندگان زمان بیشتری را صرف دستگاه‌های تلفن همراه می‌کنند در واقع، بیش از نیمی از ترافیک وب سایت آنلاین سالانهاز دستگاه های تلفن همراه، از جمله تبلت ها می‌آید.  

و از آنجایی که مخاطبان نسل Z به افزایش خرید خود در فضای مجازی ادامه می‌دهند، تجربه‌های دیجیتالی بهینه‌شده برای تلفن همراه حتی حیاتی‌تر خواهد بود تا به عنوان صاحب کسب‌وکاری که به این نسل‌های پرسرعت و بسیار متصل بازاریابی می‌کند، در نظر گرفته شود

33 درصد از بازاریابان جهانی روی طراحی وب موبایل سرمایه گذاری می کنند.

84 درصد از بازاریابان که بر روی طراحی وب موبایل تمرکز می‌کنند، قصد دارند در سال 2022 به همان میزان یا بیشتر سرمایه گذاری کنند.

64 درصد از بازاریابان سئو یا بهینه سازی موبایل را یک سرمایه گذاری موثر می‌دانند.

تجربیات تلفن همراه نه تنها در وب سایت های برند مهم هستند، بلکه در دیگر استراتژی های بازاریابی کلیدی نیز مهم هستندبه عنوان مثال، 56 درصد از بازاریابان که با ایمیل کار می‌کنند، بر ارائه تجربیات ایمیل تلفن همراه به مشترکین متمرکز هستند

  • پست های دائمی رسانه های اجتماعی می توانند از محتوای زودگذر پیشی بگیرند.

در حالی که محتوای زودگذر - که اغلب به مدت 24 ساعت در پیج‌های بر مخاطب استفاده می شود (مگر اینکه ذخیره یا بایگانی شود) و بعد از آن از دسترس مخاطب خارج می‌شود ، برندها محتوای دائمی رسانه‌های اجتماعی را بیشتر می‌پسندد - مانند پست های استاندارد، ویدئوها، و رویدادهای زنده ای که در فید یک پلتفرم نمایش داده می‌شوند و می‌توانند چند روز بعد دوباره مشاهده شوند و این امر ممکن است در کمپین های بازاریابی آنها مؤثرتر باشند

نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که 44 درصد از بازاریابان جهانی قصد دارند سرمایه‌گذاری خود را در محتوای دائمی رسانه‌های اجتماعی افزایش دهند، در حالی که 8 درصد می‌گویند که در مقایسه با سایر استراتژی‌های بازاریابی که از آنها استفاده می‌کنند، بیشترین بازگشت سرمایه را ایجاد می‌کنددر همین حال، 25 درصد از پاسخ دهندگان، محتوای زودگذر را روند «کم‌تاثیر» خوانده‌اند که روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند

در نهایت، 37 درصد از بازاریابان گفتند که قصد دارند سرمایه گذاری خود را در محتوای زودگذر کاهش دهند

در نهایت، برندها باید جوانب مثبت و منفی را بسنجید که کدام قالب برای برند یا کمپین آنها بهترین است

  • شرکت ها مسئولیت اجتماعی را در اولویت قرار خواهند داد.

اگرچه 31 درصد از بازاریابان می‌گویند مسئولیت اجتماعی در تعامل یا عملکرد کمپین بی اثر است، 45 درصد همچنان قصد دارند در طول سال آینده روی آن سرمایه گذاری کنند.

چرا؟زیرا با وضعیت فعلی، مسئولیت اجتماعی، اخلاق و شفافیت برای مصرف کننده مدرن اهمیت دارد.

علاقه به خرید محصولات از برندهای دارای مسئولیت اجتماعی در بسیاری از رویدادهای جهانی در سال های 2020 و 2021 واقعاً چشمگیر بوده است

از آنجایی که همه‌گیری کووید-19 تلفات خود را بر جهان وارد کرد، دردهایی را که کارمندان در محل کار و سیاست متحمل می‌شدند برجسته کردکارمندان در مورد ناامیدی، نابرابری و رفتار در محل کار با صدای بلندتر صحبت کردند.

علاوه بر این،تحقیقات اولیه از سازمان‌هایی مانند مک‌کینزیپیش‌بینی کرد که مشتریان به شدت از برندهایی حمایت می‌کنند که توجه خود را به همه مشتریان، کارمندان نشان می‌دهند

با در نظر گرفتن همه اینها، شرکت ها شروع به تغییر استراتژی های رسانه های اجتماعی کرده اند تا بیشتر بر ابتکارات، تبلیغات و پیشنهادات فراگیر تمرکز کنند و در عین حال دلایل یا ماموریت هایی که از آنها حمایت می کنند برجسته کننداگرچه ممکن محصول بلافاصله به فروش نرسد، اما نشان دادن احساس مسئولیت اجتماعی هنوز هم متفکرانه و موثر است.

  • بازاریابی تجربی یا تبلیغات BTL می تواند بازگردد.

کمپین‌های بازاریابی تجربیبه مخاطبان این امکان را می دهد تا وارد یک تجربه همه جانبه شوند که اغلب در یک مکان فیزیکی یا از طریق یک پلت فرم AR/VR است

یکی از نمونه های کمپین تجربی که ممکن است در گذشته دیده باشید، کمپین تبلیغاتی رامک قبل از کرونا در مراکز خرید برگزار گردید بود

اگرچه تجربیات همه جانبه‌ای مانند این سرگرم کننده، موثر و بسیار قابل اشتراک گذاری در رسانه‌های اجتماعی بودند، اما در سال های 2020 و 2021 با موانعی روبرو شدند زیرا مشاغل، مکان های عمومی و کل کشورها مجبور به تعطیلی فعالیت های عمومی در همه گیری جهانی شدند.

اکنون که مراکز خرید و مراکز عمومی شروع به بازگشایی می‌کنند و پلتفرم‌های فراگیر دیجیتال همچنان برای مخاطبان بزرگ‌تر در دسترس قرار می‌گیرند، متخصصان بازاریابی جهانی که مورد بررسی قرار گرفتیم، امکان بازاریابی تجربی را دوباره برای سال 2022 روی میز قرار می‌دهند

طبق تحقیقات صورت گرفته ، 58 درصد از بازاریابان که در حال حاضر از بازاریابی تجربی استفاده می کنند، آن را یک استراتژی مؤثر می نامند، در حالی که 48 درصد از این گروه قصد دارند سرمایه گذاری های تجربی را در سال 2022 افزایش دهند. علاوه بر این، 9 درصد از بازاریابان برای اولین بار قصد دارند در بازاریابی تجربی سرمایه گذاری کنند. . 


لازم به ذکر است، این مطلب در دو بخش منتشر شده و برای مطالعه مابقی روندهای بازاریابی 2022 به وبسایت مراجعه کنید.


علیرضا زهرایی

دانشجویی دکترا مدیریت بازاریابی

امتیاز به این خبر:
دیدگاهها: 0

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود