ام بی ای نیوز: برند اسپار با افتتاح سه فروشگاه در سال ۹۹ حضور رسمی خود را در ایران اعلام کرد. آژانس فورمایند (FourMind) برای بومیسازی دستورالعملها، طراحی فروشگاهها، اجرای کلیه فعالیتهای برندینگ و تبلیغات، اسپار را همراهی میکند. همکاری میان اسپار و فورمایند در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه خواهد داشت. درباره نحوه فعالیت اسپار در ایران و فعالیتهای صورت گرفته تا الان گفتگویی با “امیرحسین انوری، مدیرارشد توسعه، سرمایه گذاری و عملیات فروشگاهی اسپار ایران” و “پویا رکنیان، مدیر پروژه از آژانس فورمایند (FourMind)” داشتهایم که در ادامه میخوانید.درباره برند اسپار و سابقه فعالیت آن در ایران توضیح بفرمایید؟انوری: اسپار، برندی هلندی با سابقه ۸۹ ساله است که در سال ۱۹۳۲ متولد شده است. اسپار از استراتژی “همه از همکاری مشترک سود میبرند” پیروی میکند. استراتژی که بر اساس آن چندین فروشگاه در یک فضا جمع و زیر پرچم و برند اسپار فعالیت خود را آغاز کردند. اسپار فعالیت خود را با هشت فروشگاه آغاز و هر سال بر تعداد آنها افزوده است. تعداد فروشگاههای اسپار درحال حاضر یعنی سال ۲۰۲۱ به بیش از ۱۳۳۰۰ شعبه در۵۰ کشور جهان رسیده است. این برند در سال ۲۰۱۸ فعالیت رسمی خود را در ایران آغاز کرده است از زمان ورود رسمی این برند به ایران تا آغاز به کار آن دو سالی طول کشیده است. اسپار، این دوسال را صرف استخدام نیروهای متخصص، تحقیقات بازار، محل یابی و.. کرده است. پس از طی این زمان برند در تاریخ نهم آذرماه ۹۹ سه فروشگاه در لوکیشنهای پاسداران مجتمع سام هوم، ولنجک مجتمع گالریا و شمشک مجتمع سییرا افتتاح کرد. تعداد فروشگاهها در سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا خواهد کرد. فروشگاه زنجیرهای اسپار ایران با چه هدفی لانچ شده اند؟انوری: فروشگاهها با هدف افزایش آگاهی مخاطبان نسبت به برند و حضور در بازار ایران لانچ شدند. درواقع هدف اصلی افتتاح این سه فروشگاه، باگ گیری برند در ایران بوده است. نزدیک به چهارماه از فعالیت فروشگاهها میگذرد و در این مدت ما چالشها را به دقت شناسایی کردیم. حل چالشها به ما در افتتاح بدون مشکل فروشگاههای بعدی کمک بسزایی خواهد کرد. اسپار همزمان در ایران دو نوع فروشگاه اکسپرس( گالریا، شمشک) و سوپرمارکت (پاسداران) افتتاح کردهاست. با افتتاح همزمان این دو نوع فروشگاه، بررسی سلیقه مشتریان و کانسپتها اجرا شده با دقت بیشتری انجام میشود. براساس اطلاعات بدست آمده و تحقیقات بازار انجام شده، اسپار استراتژی آینده را تاحدودی تدوین کرده است وآمادگی کاملی برای افتتاح فروشگاههای بعدی را دارد. انتخاب مکان برای راهاندازی فروشگاههای اسپار برچه اساسی بوده است؟انوری: اسپار، برای حضور در مناطق یک تا چهار و قسمتی از منطقه ۲۲ تهران (بالای اتوبان همت) برنامهریزی کرده است. این مناطق متناسب با نوع دیزاین و عملکرد فروشگاهها انتخاب شدند. انتخاب مکان افتتاح فروشگاهها با دقت و مطالعه انجام میشود. ما در تلاش هستیم، در مناطقی حاضر شویم که بازخوردهای درستی از مخاطبان دریافت کنیم. در مجموع انتخاب مکان فروشگاهها براساس دسترسی و در معرض دید بودن مشتریان انجام شده است. برند برای این فروشگاهها چه گروه مخاطبانی را هدف قرار داده است؟انوری: چیدمان، دیزاین فروشگاهها اسپار به گونهای انجام شده که افراد مناطق مورد نظر (بدون در نظر گرفتن شغل و سایر شرایط) بتوانند محصولات متنوعی را با قیمت مناسب خریداری کنند. نقشه فروشگاههای اسپار متناسب با هر لوکیشن تغییر کرده و ما طراحی و چیدمان را متناسب با نیاز مشتریان هر منطقه انجام میدهیم. برای مثال: در فروشگاه پاسداران اکثر بخشها مانند: قصابی، نانوایی و … در نظر گرفته شدهاند. اما چنین بخش هایی در فروشگاه شمشک در نظر گرفته نشدهاند، چون تقاضای مشتریان این مناطق با یکدیگر متفاوت است. استقبال از فروشگاهها به چه شکلی بوده است؟انوری: با توجه به شرایط کرونا و منع عبور و مرور در شب استقبال خوبی از فروشگاهها شمشک و پاسداران صورت گرفته است. استقبال از شعبه گالریا نیز متناسب با تعطیلی مراکز خرید و مشکلات پیش آمده قابل قبول بوده است. نکته جالب این است که اکثر مخاطبان به متفاوت بودن دیزاین فروشگاههای اسپار با مابقی فروشگاهها پی برده و رضایت خود را نسبت به این موضوع بیان کردهاند.همکاری با فورمایند چه دستاوردهایی را برای اسپار داشته است؟انوری: فورمایند از نیروهای جوان، بهروز، چابک و همراهتری به نسبت مابقی آژانسهای تبلیغاتی برخوردار است. اجرای پروسهها با حضور نیروهای فورمایند طولانی نشده و آنها در مواردی فراتر از وظایفشان نیز به ما خدمات ارائه کردهاند. اسپار در حال برنامهریزی برای تدوین همکاریهای طولانی مدت با فورمایند است. میان اسپار و فورمایند هماهنگی خوبی شکل گرفته و هر دو طرف برای اجرای بهتر پروسهها در حال تبادل اطلاعات هستند. در مجموع همآفزایی خوبی میان فورمایند و اسپار شکل گرفته است. برند اسپار با چه مسئله ای به سراغ فورمایند آمد؟رکنیان: شرکت اسپار ایران با یک برنامهی بسیار فشرده برای افتتاح چندین فروشگاه در اندازه های مختلف و همچنین بومیسازی دستورالعملها، طراحیهای فروشگاهها، برندیگ کلیه شعب به سراغ فورمایند آمد. در ادامه کار کلیه فعالیتهای تبلیغاتی اسپار به فورمایند واگذار شد.چه برنامههایی را در حوزه مارکتینگ و تبلیغات برای لانچ فروشگاهها در نظر گرفته اید؟رکنیان: اطلاعرسانی افتتاح فروشگاهها از طریق آنلاین و آفلاین انجام خواهد شد. (فعلا به علت شرایط کرونا اطلاعرسانی انجام نمیشود) در این فاز فقط بومیسازی دستورالعملها، طراحیهای فروشگاهها و برندیگ انجام میشود .
خواندن این مطلب 3 دقیقه زمان میبرد