خبر

آیا در دوران رکود اقتصادی به تبلیغات نیاز داریم؟

قصد داریم در مجموعه‌ای از مطالب به بررسی رفتار شرکت‌ها و برندها در دوران رکود اقتصادی بپردازیم. در این بررسی ممکن است به سراغ مقاله‌هایی قدیمی برویم تا در زمان‌های مختلف این مساله را ببینیم.

در دوران رکود اقتصادی مشتریان به دنبال چه چیزهایی هستند:
• پیشنهادهایی که اطمینان و اعتماد را تامین می‌کنند
• خریدهایی که ریسک کم‌تری دارند
• برندهای آشنایی که عدم اطمینان را کاهش می‌دهند
• خریدهایی که ارزش افزوده‌ی بیشتری دارند
و تبلیغات چیست؟
تبلیغات همان جلب توجه مردم به کیفیت خوب یک محصول یا خدمت است تا مردم آن را بخرند. تبلیغات ایده‌ای آسان، تاثیرگذار و سریع برای جذب مخاطبان است و طرح‌ها و محصولات جدید را اطلاع‌رسانی می‌کند، موانع مقابل فروش را از سر راه برمی‌دارد و یک برند را تثبیت می‌کند.

دو اصل پایه‌ی تبلیغات در اوضاع خوب و بد
• ایجاد تمایل برای داشتن محصول یا خدمت (یا یافتن مخاطبانی که از قبل این میل را داشته‌اند)
• یافتن دیدگاه‌های منفی مردم درباره‌ی برند و حذف آنها یا حذف موانعی که سر راه فروش قرار دارد

مجله‌ی Entrepreneur گفته‌ی مشهوری درباره‌ی تبلیغات دارد: «در اوضاع خوب باید (Should) تبلیغ کنید، در اوضاع بد حتما (must) باید تبلیغ کنید.
تمام این برندها در یک ویژگی مشترکند؛ در دوران رکود اقتصادی و زمانی که رقبایشان دست از تبلیغ کشیده بودند این برندها به نمایش خود و محصولات‌شان ادامه دادند و به جای تمرکز بر «ترس» تمام فعالیت‌هایشان را روی «فرصت» متمرکز کردند.
واقعیت این است که در دوران رکود اقتصادی، تبلیغات یک «مزیت رقابتی» است. اکثر بازاریابان دنیا بر این باورند که دیدن تبلیغات شرکت‌ها در دوران بد اقتصادی بیش از پیش آنها را به تعهد آن شرکت نسبت به محصولات و خدماتش مطمئن می‌کند و همچنین هنگام تصمیم‌گیریهای منجر به خرید آنها را در ذهن مشتری نگاه می‌دارد.

در مجله‌ی هاروارد بیزنس ریویو آمده است که «تبلیغات باید به عنوان عاملی کمک‌رسان به کسب سود در نظر گرفته شود و نه مانعی برای آن… به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف. بودجه‌ی آگهی‌ها باید به جای فروش سال قبل، به اهداف شرکت مرتبط باشد.»
در سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۵ آزمایشگاه تحقیقات مک گرو هیل بیش از ۶۰۰ شرکت را بررسی کرد و شرکت‌هایی که تبلیغات‌شان را در دوران رکود ادامه داده بودند در این دوران و حتی سه سال بعد از آن افزایش فروش داشتند و شرکت‌هایی که در این دوران افزایش بودجه‌ی تبلیغاتی داشتند، توانستند فروش‌شان را تا ۲۷۵درصد در مقایسه با ۵ سال قبل افزایش دهند.

www.slideshare.net

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا