گزارش

بررسی ۱۲ مدل تبلیغات

امروزه از روش های گوناگونی برای ارائه یک تبلیغ استفاده میشود اما همواره روش های متداول و شناخته شده ای وجود دارند که در شرایط گوناگون و به نسبت عواملی مانند سن مخاطب، موقعیت اقتصادی بازار، میزان بودجه و… مورد استفاده قرار میگیرند.
حال باهم به بررسی “۱۲ مدل تبلیغات” می پردازیم:

۱.نمایش طرز کار محصول
نمایش طرز کار محصول، روشی بسیار موثر است. بسیاری از نویسندگان، این روش را بهترین راه برای برانگیختن تماشاچی برای اقدام به خرید کالا میدانند. این روش برای مقایسه دو کالای مشابه بسیار موثر است. در سمت چپ صفحه نمایش تلوزیون شما واکس های اتوموبیل نامرغوب و در سمت راست صفحه، محصول خود را که به آسانی جذب میشود و اتومبیل را براق میسازد، معرفی مینمایید.

۲.گواه
گواه یعنی دلایلی که به اعتبار ادعای تبلیغ کننده می افزایند. مردم همیشه گفته های یک شخص ثالث را بیشتر از تولیدکننده میپزیرند.
بهترین گواهان، مردم عادی و مصرف کنندگان هستند. مردم عادی بیشتر از بازیگران و یا مصاحبه شوندگان کاذب مورد پذیرش قرار میگیرند.
بسیاری از تبلیغ کنندگان از افراد مشهور در تبلیغات خود استفاده میکنند. این روش مانند یک چاقوی دولبه عمل میکند. برای مثال سرمایه داری که برای تبلیغ کازینوی خود از فرانک سیناترا دعوت کرده بود، با موفقیت چشمگیری روبرو شد. در حالی که استفاده از گلن فورد در تبلیغ اویس، به ناکامی انجامید. بنابراین میتوان به این نتیجه رسید که مشاهیر باید مناسب با آگاهی های تبلیغاتی انتخاب شوند.

۳.معرفی کالا در مقابل دوربین
در این روش تبلیغاتی، پیام با صراحت در مقابل دوربین بیان میشود. این روش تنها زمانی موثر است که بخواهیم اطلاعات مهم و چشم گیری را ارایه کنیم که نیازی به فیلم و نمایش نداشته باشد.

۴.برشی از زندگی
برشی از زندگی در واقع به دنبال نمایش داستانی است که معمولا بین دو نفر اتفاق می افتد و به طور مستقیم مربوط به کالای مورد تبلیغ است. بسیاری ازنویسندگان، این روش تبلیغاتی را کلیشه ای می دانند اما نباید فراموش کنیم که رابطه ای میان دوست داشتن کالا و خرید آن نیست و هرروش معقول و منطقی ای که ما را به فروش نزدیک تر کند، میتواند سودمند و مناسب طلقی گردد.

۵.تبلیغات سبک زندگی
در این روش بر روی مصرف کننده و چگونگی نفوذ کالا در زندگی تمرکز میشود. نوشیدنی سازی میلر هرسری از تبلیغات خود را بر روی زندگی کارگران صنایع مختلف متمرکز میکند. نمونه ی مقابل این تبلیغ، تبلیغی است برای نوعی خردل که نشان میدهد که این محصول، ویژه ی ثروتمندان است و در یخچال عقب لیموزین آن ها این خردل مشاهده میشود. پس میتوان نتیجه گرفت که این محصول برای قشر مرفه جامعه است.

۶.کارتون و انیمیشن
این روش مخصوص فروش کالا برای گروه سنی کودکان است و تا به حال برای فروش کالایی برای بزرگسالان موفقیت چندانی نداشته.

۷.تبلیغ موزیکال
این نوع تبلیغات شعار محصول را با موسیقی به نمایش در می آورد. مثل همبرگر های مک دونالد، شرکت پپسی کولا و یا کوکاکولای بدون شکر. بهترین نوع این سبک از تبلیغات آن هایی هستند که از آهنگ های خاطره ساز و به یادماندنی در ذهن عموم مردم استفاده میکنند.

۸.فیلم های تبلیغاتی با معرفی یک قهرمان
به نظر میرسد که برخی از تبلیغ کنندگان، تهیه آگهی را با فیلم سازی اشتباه میگیرند. طرح های گرافیکی غیرمتعارف، شاید بیننده را در مقابل تلوزیون بر جای خود میخکوب کنند، اما آیا در فروش محصول نیز کمکی میکنند؟

۹.شوخ طبعی
استفاده از تبلیغات مضحک و خنده آوراین روزها مد روز است. اما باید به این نکته توجه داشت که ریسک این سبک از تبلیغات بسیار بالاست. در نتیجه، از این نوع تبلیغات دوری کنید. تبلیغی که از نظر یک بییند مضحک است، از نظر دیگری احمقانه است.

۱۰.شخصیت داستانی مستمر
استفاده از یک شخصیت ثابت در تبلیغات مختلف یک سریال، باعث هویت بخشی به برند و تبلیغات آن میشود. اگر میخواهید به خلق یک شخصیت داستانی بپردازید که در میان مردم محبوبیت پیدا کند، از آن به طور مستمر در آگهی های خود استفاده کنید.

۱۱.فهرست دلایل
این فهرست، دلایلی را که چرا مردم باید آن کالای شما را خریداری کنند را ذکر میکند. آمار و ارغام نشان داده اند که این روش از تبلیغات در آگهی های چاپی بیش از آگهی های تلوزیونی موثر واقع میشود.

۱۲.احساس و عاطفه
درست مثل متن تبلیغاتی شوخ طبعانه، نگارش متن خالص عاطفی نیز دشوار است. اگر قادر به انجام دادن این کار هستید، امتیاز زیادی را برای خودتان قایل شوید.
برای دسترسی به مطالب بیشتر دراین حوضه، “ادبیات تبلیغ” رابرت دابلیو.بلای، به ترجمه منیره شیخ جوادی از انتشارات سیته را پیشنهاد میکنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا