خبر

برندها و استراتژی­های بازاریابی جهانی

این روزها، بازاریابی جهانی دیگر مختص برندهای با جیب­ های پر پول و راهی عذاب­ آور و دست نیافتنی برای بازاریابان نیست. در واقع، حضور جهانی برای هر برندی که استراتژی خلاق و دانش تجارت جهانی داشته باشد، شدنی است.

بازاریابی جهانی در واقع هماهنگ سازی کالا با نیازهای مخاطبین و خریداران در کشورهای دیگر است. تحقیقات بازار به روز، شناسایی کشورهایی که احتمال موفقیت در آنها بیشتر است و در نهایت بومی­ سازی برند مطابق نیازهای منطقه، لازمه­ های بازاریابی جهانی به شمار می­آیند. مانند سایر استراتژی­های بازاریابی، یک استراتژی بازاریابی جهانی نیز بیشترین تمرکز خود را بر روی یک هدف میگذارد: مخاطب. این که بدانید چه کسانی خواستار کالای شما هستند، چگونه آن را میخواهند و این که چطور این فرایند باعث تقویت برند شما میشود، موفقیت برند شما را در عرصه جهانی تضمین می کنند.

برای شفاف­تر شدن این موضوعات، به بررسی چند استراتژی و ترفند بازاریابی جهانی میپردازیم که برندها از آن­ها برای جهانی شدن استفاده کرده­اند. از تعدیل استراتژی­ها گرفته تا ترجمه به چندین زبان مختلف، این برندها گام­های مثبتی در جهت حضوری محکم و استوار در سراسر دنیا برداشته ­اند.

 بازاریابی رویداد

برند اتریشی“Red Bull” ، آنچنان خوب از پس بازاریابی جهانی برآمده است که بسیاری فکر میکنند این برند محلی است. یکی از موفقیت آمیزترین تکنیک­های Red Bull، میزبانی بسیاری از مسابقات ورزشی سراسر دنیا است. از رویداد جایزه بزرگ موتورسواریRed Bull Indianapolis، تا Red Bull Air Race انگلیس وRed Bull Soapbox Race اردن، استفاده از استراتژی “بازاریابی رویداد”، این برند را به نقاط گوناگون دنیا برده است.

نوآوری و تنوع

اولویت قرار دادن نوآوری و تنوع در ارائه محصول، استراتژی­ ای است که بسیاری از برندها برای جهانی شدن از آن استفاده میکنند. کمپانی رستوران­های Domino’s Pizza مثال خوبی از استفاده موفق از این ترفند است. این برند منوی غذایی خود را با شناسایی دقیق ذائقه مردم هر منطقه منطبق ساخته است. از ذائقه آسیایی­ ها برای غذاهای دریایی و ماهی گرفته تا طعم تند کاری مورد پسند هندی­ ها، همه و همه در منوی Domino پیدا میشوند.

اسپانسرینگ بین ­المللی و استراتژی ایجاد همکاری

برند محصولات ورزشیNike، توانسته با انتخاب­های هوشمندانه و دقیق در اسپانسرینگ، به برندی جهانی تبدیل شود. هرچند اسپانسرینگ ریسک­ ها و شرایط غیرقابل پیش بینی ­ای را برای برندها به همراه دارد، اما این مشارکت­ها بهNike کمک کرده تا توجه مخاطبین از سراسر دنیا را به خود جلب کند. همچنین این برند در سایت خود، این امکان را برای مخاطبین فراهم آورده تا محصولات را به سلیقه خود تغییر و سفارش دهند؛ امکانی که از آن به عنوان “استراتژی ایجاد همکاری” یاد میشود. با قرار دادن قدرت طراحی در دستان مشتری،Nike قادر است تا محصولات سفارشی و مطابق با سلیقه فرهنگ­های گوناگون را در اختیار مخاطبین از سراسر دنیا قرار دهد.

سلیقه سازی

در دو سال گذشته، Spotify یکی از موفق­ترین کمپانی­های جهانی معرفی شده است. اما چطور این کمپانی سوئدی به سرعت به چنین موفقیت چشمگیری در میان مخاطبین جهانی دست یافت؟ سبک تجارت آن­ها مبتنی بر کمک به مخاطب برای پیدا کردن موسیقی­ های جدید است. امکان انتخاب سبک موسیقی یک چیز است اما انتخاب موسیقی متناسب با حال و هوای مخاطب، چیز دیگری است. Spotify مخاطبین را تشویق میکند تا موسیقی ­ای را انتخاب کنند که فراتر از سبک­های مورد علاقه آنها است؛ موسیقی ­ای که عادات و سبک زندگی را پوشش میدهد. همه اینها به هنرمندان نیز کمک میکند تا به مخاطبین سراسر جهان دسترسی راحت تری داشته باشند؛ چرا که کارهای آنها با روشی جدید طبقه بندی می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا