ام بی ای نیوز: دوچرخه های اشتراکی در طرحی به نام بیدود، طی یکسال گذشته در برخی مناطق تهران مورد استفاده واستقبال کاربران قرارگرفت و اکنون با وقفه ای که در سرویس دهی این طرح پیش آمده در انتظار حمایت های مالی شهرداری تهران در ادامه مسیر است.یعقوب آزاده دل مدیر توسعه سیستم های حمل و نقل پاک شهرداری تهران گفت: با توجه به ماهیت کار این دوچرخه های اشتراکی به دلیل اختلال ایجاد شده در اینترنت در آبان ماه و مشکلاتی که برای کاربران به وجود آمد مدتی شرکت پاک چرخ ایرانیان از ارائه سرویس خودداری کرده و این دوچرخه ها از سطح شهر تهران جمع آوری شدند اما به دلیل تعهداتی که قبلاً به کاربران داشت و همچنین تقاضای مخاطبان مجدداً کار خود را شروع کرده است.وی تصریح کرد: دوچرخه های اشتراکی نیز بخشی از سیستم حمل و نقل شهری محسوب می شوند که طی مدت یکسال فعالیت نقش موثری در جابجایی ها داشتند و لذا همانطور که شهرداری از حمل و نقل عمومی حمایت می کند این بخش نیز نیازمند حمایت های مالی شهرداری است تا بتواند به کار خود ادامه دهد و براساس رایزنی های انجام شده توافقاتی دراین زمینه بین شهرداری و بخش خصوصی مجری طرح انجام شده و اعتبار موردنیاز تامین خواهد شد.با توجه به رویکرد حمایت از حمل و نقل پاک در سطح شهر تهران شهرداری فراخوانی جهت دعوت به کار شرکت های فعال دراین حوزه را منتشرکرده که با کسب پروانه امکان ارائه خدمات را می یابند.در طرح توسعه ای جدید الزاماتی برای فعالیت شرکت های فعال در این حوزه وجود خواهد داشت که از جمله می توان به ۲۴ ساعته شدن سرویس دهی آن اشاره کرد.وی افزود: تقاضای استفاده از دوچرخه های اشتراکی درسطح تهران با سیرصعودی مواجه بوده و طبق آمارها در سفرهای شهری که با دوچرخه انجام شده از تاریخ شهریورماه تا کنون حدود ۸۰ هزارسفر، حدود ۲۵ درصد از آن سهم بیدود بوده است.وی مشکلات دیگر این طرح را واردات دوچرخه عنوان کرد و افزود: در شرایط فعلی برای واردات دوچرخه ارز تخصیص داده نمی شود ولذا عوارض گمرکی بالا و هزینه اولیهجهت خرید این کالا شرکت های مجری طرح را با موانعی مواجه کرده که حمایت بخش دولتی و شهرداری می تواند در ادامه مسیر موثر باشد و البته طرح توسعه کمی طرح دوچرخه های اشتراکی بیدود در حال حاضر درسطح شهر تهران در دستور کار قرار دارد.مدیر توسعه سیستم های حمل و نقل پاک شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که این طرح در برخی کشورها موفق نبوده افزود: دوچرخه های اشتراکی که با قانون بازگشت به ایستگاه اولیه بودند در همه دنیا با شکست مواجه شدند اما طرح اخیر که کاربر با آزادی بیشتر از آن استفاده کرده و مجبور به تحویل آن به محل اصلی نیست مورد استقبال بیشتر مخاطبان و در نتیجه موفق تر بوده است.لازم به ذکر است طرح دوچرخه های اشتراکی بیدود از ۲۷ آذرماه ۱۳۹۷ درسطح شهر تهران، منطقه ۲ و بعد منطقه ۶ کار خود را آغاز کرده و درحال حاضر در ۶ منطقه ایستگاه های بیدود با ارائه سرویس به کاربران اینترنتی مشغول به فعالیت هستند.mbanews.ir-مریم غضنفری
خواندن این مطلب 2 دقیقه زمان میبرد