ام بی ای نیوز: شرکت سرتیوس پروژهای را به منظور توانمندسازی واحدهای شرکت ظریف مصور آغاز کرده است. نوشین کاظمیان مشاور ارشد بازاریابی شرکت سرتیوس درباره همکاری با شرکت ظریف مصور گفت: شرکت ظریف مصور یکی از شرکتهای راهبر و باسابقهی بازار حوزه موکت در ایران است. این شرکت انواع موکتهای نمدی و تافتینگ را به بازار ارائه میکند. شرکت ظریف مصور براساس استراتژی تعریف شده نیاز به بخش بازاریابی توانمندتری نسبت به قبل داشت. این شرکت براساس استراتژی خود تصمیم دارد که ارتباط نزدیک و صمیمانهتری با مشتریان نهایی خود برقرار کند. استراتژی اجرا شده توسط ظریف مصور در حوزه بازار موکت ایران تازگی دارد، چون فعالان این حوزه معمولا بر مصرف کنندگان نهایی متمرکز نمیشوند. حال ظریف مصور براساس ارائه راهکاری که منجر به ارزش آفرینی و نزدیکی به مصرف کنندگان نهایی میشود، استراتژی را تدوین کرده است. در همین راستا واحد مارکتینگ این شرکت به عنوان واحد اجرا کنندهی استراتژی باید ارتقاء یافته و تقویت شود.از آن جایی که شرکت ظریف مصور، طیف گسترده ای از کالاها را هم برای بازار مصرف کننده نهایی و هم برای صنایع مختلفی مانند صنعت ساختمان و خودروسازها تولید می کند، لذا در فاز بررسی و شناخت سازمان و واحد مارکتینگ سئوالات بسیاری مطرح شد. این شرکت در حوزه صادرات نیز بسیار فعال است.بنابراین سئوالات مهم این موارد بودند، آیا واحد مارکتینگ این شرکت باید متمرکز باشد یا به بخشهای مختلفی مانند موکت، حوزه B۲B و… تقسیم بندی شوند. آیا واحد روابط عمومی و یا فعالیتهای مسئولیت اجتماعی باید زیرمجموعه واحد مارکتینگ قرار بگیرند، یا نه؟ پاسخ این سئوالات از ابتدا مشخص نبود. بنابراین با بررسی روند شرکتهای بزرگ دنیا و ایران و شناسایی دقیق ساختار ظریف مصور بهترین ساختار سازمانی در طی برگزاری ورک شاپی با حضور مدیران ارشد سازمان به این شرکت پیشنهاد شد. همچنین افرادی داخل مجموعه براساس سیستم ارزشیابی سرتیوس به لحاظ میزان دانش و تجربه اجرایی بازاریابی ارزیابی شدند و بر حسب آن نتایج و نظر مدیر عامل و معاونت منابع انسانی در ساختار سازمانی مصوب شده قرار گرفتند. همچنین در این ساختار نحوه فرآیند برقراری ارتباط میان واحدها به دقت تعریف شد. برای شرکتهای بزرگی مانند ظریف مصور برقراری ارتباط میان واحدها یکی از بزرگترین چالشها است. لذا سرتیوس نحوه تعامل، ارتباط، شرح وظایف هر فرد و واحدها در این ساختار جدید را بررسی و ارائه کرد. همچنین به منظور یکسان سازی درک مفاهیم بازاریابی و ارتقاء دانش بازاریابی دورههای آموزشی با ارائه مطالعات موردی مرتبط با صنعت ظریف مصور برای تیم بازاریابی و سایر تیم های مرتبط مانند فروش برگزار گردید.کاظمیان در ادامه افزود: بسیاری از برندهای ایرانی بدون توجه به مصرف کنندگان نهایی محصولات خود را روانه بازار میکنند. چنین برندهای معمولا محصولات خود را از طریق واسطهها به فروش میرسانند و ارتباطشان با مصرف کننده نهایی قطع است. در واقع مصرف کنندگان نهایی معمولا اطلاعاتشان را از فروشگاهها و مغازهها دریافت می کنند و برندها نتوانستند منبع اطلاعاتی خریداران باشند. چنین چالشی در بازار موکت کشور نیز دیده میشود. برقراری ارتباط مستقیم با مصرف کنندگان نهایی که منجر به ساخت و پوزیشن یک برند در ذهن ایشان می گردد، وظیفه واحد بازاریابی شرکتها است. حال ظریف مصور برای رفع این چالش اقدام کرده و مطمئنا واحد بازاریابی این شرکت امکان تحقق این هدف را دارد. واحدی که باید توانمند و قوی باشد. واحد بازاریابی در این حالت مسئول سود و زیان شرکت است. مسئولیتی که قبلا به عهده تیم مارکتینگ نبوده است.مشاور ارشد بازاریابی شرکت سرتیوس در پایان گفت: مدیران برخی از برندهای ایرانی به دلیل اینکه نتایج مورد نظرشان را از واحد مارکتینگ دریافت نمیکنند، گمان میکنند، اعضای تیم بازاریابی توانمندی لازم را ندارند. حال وقتی وارد سازمانهای ایرانی میشویم و با مدیران ارشد و تیم بازاریابی آنها گفتگو میکنیم، متوجه میشویم که بسیاری از آنها دانش و توانمندی خوبی در حوزه فعالیت خود دارند اما به دلیل عوامل دیگر مانند عدم وجود فرایند برقراری ارتباط با واحدهای دیگر، عدم وجود فرآیند تصمیم گیری درست، عدم وجود منابع کافی، انجام کارهای غیرمرتبط توسط تیم بازاریابی و… تیم از کارآمدی خوبی برخوردار نیست و نمیتواند نتایج مورد انتظار سازمان را برآورده سازد. بنابراین اجرای پروژه توانمندسازی واحدها که توسط سرتیوس برای شرکت ظریف مصور اجرا شد، حلال مشکل بسیاری از شرکتهای ایرانی است. با اجرای این پروژه، دستیابی به اهداف برای برندها راحت تر و قابل اندازه گیری است و دیگر علت نرسیدن به اهداف، چالشی میان واحدهای مرتبط نخواهد بود.mbanews.ir- نرگس فرجی
خواندن این مطلب 3 دقیقه زمان میبرد