
این روزها که بسیاری از مردم به دلایل مختلف، اطلاعات مورد نیازشان را در زمینههای دلخواهشان از طریق پادکست دریافت میکنند، تهیه و تولید پادکستی با موضوع مارکتینگ و برندینگ، حرکتی ضروری به نظر میرسد. در میان انبوه پادکستهایی که در ماههای اخیر با موضوع کسبوکار و علم مارکتینگ پا به عرصه گذاشته، پادکست آمونیاک یک محصول استثنایی به شمار میآید که ایدهی متفاوتی را برای جلب نظر علاقهمندان این حوزه انتخاب کرده: پیوند میان دنیای مارکتینگ و برندینگ و علوم انسانی.
بیداری با آمونیاک
این پادکست تازهوارد که با همکاری رادیو گوشه تولید شده، همانطور که از عنوانش پیداست، به دنبال آن است که ذهن شنونده را تکان بدهد؛ درست مثل وقتی آمونیاک را جلوی بینی کسی که بیهوش شده میگیرند تا او را به هوش بیاورند. این پادکست با ترتیب دادن گفتوگوهای عمیق و بینرشتهای، به دنبال ایجاد نوعی بیداری و هشیاری در فعالان این عرصه است.
از گفتوگو تا بینش
آمونیاک ساختاری گفتوگومحور را به میزبانی هیوا میرزایی انتخاب کرده که با حضور دو میهمان پیش میرود و به دلیل خاصیت گفتوگو و تبادل نظر، مدتزمانی نسبتاً طولانی دارد. از این بابت شاید آن تلنگر آنی به سبک آمونیاک در شنونده اتفاق نیفتد، بلکه جرقهای در ذهن او زده شود و ایدهای شکل بگیرد که به محض تهنشین شدن، به بینشی تازه در حوزهی ارتباطات برند منجر شود.
برگ برنده
این پادکست از دنیای مارکتینگ و برندینگ شروع میکند و به علوم انسانی مثل روانشناسی، جامعهشناسی، فلسفه، ادبیات، تاریخ و حتی فرهنگ و هنر میرسد. قرار گرفتن مدیران ارشد کسبوکارهای مختلف و کارشناسان برند در کنار اساتید جامعهشناسی و روانشناسی و کوچینگ و شکلگیری گفتوگوهای متفاوتی که توسط هیوا میرزایی کارشناس بازاریابی و برند هدایت میشود، نقطهی تمایز و برگ برندهی آمونیاک در میان پادکستهای مشابه است که تنها از زاویه دید مارکتینگی به موضوعات مختلف نگاه میکنند.
فرار از کلیشهها
از دیگر ویژگیهای شاخص آمونیاک این است که تلاش کرده از فضای رایج کنفرانسهای حوزهی کسبوکار که اغلب حرفهای زرد و کلیشهای در آن ردوبدل میشود، کاملاً فاصله بگیرد. رویکرد بالا به پایین و مدل آموزشمحور کارگاهها و کلاسهای درسی هم در آن مطرح نیست؛ بلکه میهمانانی از جنسهای مختلف کنار هم قرار میگیرند و دربارهی مسائل بحثبرانگیزی صحبت میکنند که ذهن اغلب ما را درگیر کرده؛ مسائلی مثل اعتماد و اثرگذاری، زبان اقناع و فروش توهم.
نقطهی صفر؛ پرسونال برندینگ
اولین قسمت پادکست آمونیاک به سراغ موضوع پرسونال برندینگ رفته؛ مسالهای که این روزها همه درگیر آن هستیم، در حالی که شاید حتی اسمش را هم درست نشنیده باشیم. چالش بزرگی که در زمینهی پرسونال برندینگ به بحث گذاشته شده، این است که در روزگاری که همه مشغول ساختن برند شخصیمان هستیم، خود واقعیمان کجای قصه قرار میگیرد؟
برای هشیاری و آگاهی
آمونیاک با رویکرد بینرشتهای به این سوالهای بحثبرانگیز پاسخ میدهد و با شکافتن موضوعات پیچیده، دیدگاه مخاطبانش را عمیقتر میکند. با این حساب انتخاب شعار «برای هشیاری و آگاهی» که توضیحدهنده و مکمل عنوان متفاوت پادکست است، انتخابی هوشمندانه محسوب میشود.
پلهی اول
تاکنون ۴ قسمت از این پادکست با حضور مهمانانی چون کیوان شکرانی مدیر ارشد برند ایرانسل، حامد مشکینی مشاور برند، رضا صمیم دکترای جامعهشناسی، مرتضی کشمیری دکترای روانشناسی بالینی و ایمان ابریشمچی کوچمستر فدراسیون جهانی کوچینگ منتشر شده و بیش از ۲۵۰۰ بار در کستباکس شنیده شده است.



