در زندگی عادی و پیش از روزهای کرونا، اپلیکیشن خرید آمازون معمولا بیشترین آمار دانلود را میان اپلیکیشنهای خرید خارجی به خود اختصاص میداد.
اما دادههای جدید نشان میدهد که اپلیکیشن خرید سوپرمارکتی والمارت در عصر کرونا دانلود بیشتری داشته است.
این مساله از چند جهت بااهمیت است:
- والمارت در حال حاضر بزرگترین خوار و بارفروشی در بازار ۸۰۰ ملیارددلاری آمریکاست و باید از جایگاهش در بازار دفاع کند.
- انتقال به فروش آنلاین مسالهی مرگ و زندگی در میان خوار و بارفروشهاست. اگر تعداد قابلتوجهی از مشتریان به خرید آنلاین روی بیاورند، (مسالهای که کارشناسان باور دارند به ناچار روی میدهد)، اقتصاد سوپرمارکتها به طور کلی تغییر خواهد کرد. وقتی ۲۰٪ یا تعداد بیشتری از مشتریان دیگر به مغازهها مراجعه نکنند، هزینهی بازنگهداشتن فروشگاهها توجیهی ندارد و بسیاری از آنها تعطیل میشوند.
- پیش از دوران کرونا مصرفکنندگانی که خرید سوپرمارکتیشان را آنلاین انجام میدادند، حدود ۴٪ بازار بودند و انتظار میرفت این آمار در پایان این سال به ۶٪ برسد. اما کرونا این سرعت را بالا برده و عدد و رقمها حاکی از آن است که این تعداد در پایان سال ۲۰۲۰ به ۱۰٪ برسد و پس از آن نیز به افزایش ادامه دهد. به این ترتیب رقابت برای کسب مقام اول سوپرمارکتهای آنلاین سرعت زیادی پیدا کرده و فروشگاههایی که مانند والمارت نیستند در این مسابقه عقب میمانند.
- بسیاری از فروشندگان مایحتاج روزانه مردم، امیدوار بودند که بتوانند همزمان با انتقال از فروش فیزیکی به مجازی، سهم بازار به دست بیاورند و به نظرشان میرسید که وقت بیشتری برای آمادهشدن دراختیار دارند. آمازون به طور خاص میبایست در بازار خوار و بارفروشی موفق میشد، زیرا برای حفظ قیمت سهامش نیاز به افزایش درآمد داشت؛ فروش آنلاین خوار و بار یکی از آخرین طبقهبندیهای محصولی بزرگ موجود برای رشد است که در جریان انتقال به فروش آنلاین در دسترس است. از دست دادن جایگاه اول برای آمازون، قدمی به عقب به شمار میرود.
- والمارت تنها برند در این حوزه نیست که با افزایش دانلود اپلیکیشن مواجه بوده است. اینستاکارت، اپلیکیشن خوار و بارفروشی نیز در بازهی زمانی ۱ فوریه تا ۱۵ مارس افزایشی ۲۱۸درصدی را در دانلود اپلیکیشنش داشته است. بسیاری از مصرفکنندگان برای اولین بار است که خرید آنلاین مایحتاج روزانهشان را به شکل آنلاین تجربه میکنند. تردیدی نیست که بسیاری از آنها به خریداران دائمی آنلاین سوپرمارکتها تبدیل میشوند.
موفقیت در بخش سوپرمارکت آنلاین سخت و هزینهبر است، زیرا نیازمند یادگیری مهارتهای جدید برای فروشنده است. علاوه بر اینها سوپرمارکتها باید بتوانند کارکنان جدیدی را در بخشهای مختلف آموزش دهند و به کار بگیرند. انتقال به شکل آنلاین سرمایهگذاری بزرگیست و تمام سوپرمارکتهای بزرگ دلشان نمیخواهد مانند والمارت هزینهی زیادی در این زمینه بکنند و به همین دلیل است که دوران کرونا برایشان بازهي رکود و دوران پس از آن نیز، روزهای سختی خواهد بود.