تمام بزرگان عرصه تبلیغات و بازاریابی معتقدند که محتوا بر ساختار ارحجیت دارد و مخاطبان امروزی با دریافت محتوای درست سریعتر عکس العمل نشان میدهند. محتوای که هر چقدر ساده و داستان گونه باشد، مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب میکند. محتوای ویدیوهای، جعفر میراشرفی این روزها در فضای مجازی سروصدای زیادی به پا کرده است. محتوای مربوط به حوزه گردشگری ایران که هر گروه مخاطبی را جذب خود کرده است. ام بی ای نیوز به منظور دریافت اطلاعات دقیق درباره محتوای ویدیوی تولیدی توسط میراشرفی با ایشان گفتگویی داشته که در ادامه میخوانید.
ویدیوهای یک دقیقهای
جعفر میر اشرفی درباره شکل گیری ایدهی محتوای ویدیوی گفت: ۲۰سال تجربه فعالیت در عرصه مستندسازی در تلویزیون، باعث شده که مخاطبان ایرانی را به خوبی بشناسم. مخاطبانی که ذائقه بصری و شنیداریشان به دلیل ظهور شبکههای اجتماعی تغییر کرده است. مخاطبان امروزی ساعتهای زیادی را صرف شبکههای اجتماعی میکنند. بنابراین باید پلی ارتباطی میان سالها تجربه و ذائقهی مخاطبان امروزی ایجاد میکردم. پلی ارتباطی که در آن محتوای متناسب با روحیه مخاطبان امروزی در آن وجود داشته باشد. مخاطبانی که دیگر حوصله دیدن فیلمی ده دقیقهای را نیز ندارند. براین اساس سبک تولید محتوا را تغییر دادم و شروع به تولید، محتوایی ویدیوی با موضوع ایران کردم. ویدیوهای یک دقیقهای که در آن جاذبههای ایران نشان داده میشود. بعد از تولید محتوا، شبکههای اجتماعی نقش حامل ارتباطی را بازی کردند. در نظر داشته باشید که تولید محتوای ویدیوی سخت و هزینه بر است. بخصوص که تابحال در ایران این شیوه عملکرد تابحال اجرایی شده و من باید به تنهایی پروژه را اجرایی میکردم. البته پروژه مورد نظر تحت عنوان، نشر محتوای دیجیتال دور نیست، در وزارت ارشاد ثبت شده است. پروژه ای که با عشق در حال اجرایی شده و برای آن زمان و هزینه زیادی میشود.
۶۰۰ هزار بازدید از ویدیوها
میراشرفی میگوید: بعد از انتشار ویدیوها، متوجه شدم که چقدر مخاطبان ایرانی تشنه چنین محتوایی هستند و از آنها به خوبی استقبال میکنند. برخی از ویدیوها نزدیک به ۶۰۰ هزار بازدید داشته است. برای یک ویدیوی فرهنگی، این مقدر بازدید قابل توجه است. به یاد دارم، وقتی در سال ۹۳ اجرای این ایده را شروع کردم، برخی از افراد نسبت به آن بدگمان بودند و عنوان میکردند که اجرای این کار دستاوردی را نخواهد داشت و بهتر است به سراغ فعالیتی درآمدزا بروم. اما وقتی ویدیوها با چنین بازدیدی روبرو شد، همان افراد شروع به تشویق کردند. چون در حال حاضر محتوای ویدیویی از ایران نداریم که قابلیت بالایی داشته باشد. محتوای که ارزش افزوده ی بسیاری دارد. برای مثال ویدیوی آبگوشت نذری یوسف آباد با بازدید قابل توجه ای روبرو شده و همین موضوع نشان میدهد که میتوان از ویدیوها درآمدزایی نیز داشت. در این ویدیو، همکاری و انسجام عده ای برای ارائه غذایی نذری نشان داده شده است. ویدیوی مورد نظر چندی پیش توسط یکی از افرادی که در صفحه خود معمولا ویدیوهای خارجی را منتشر میکند، قرار گرفت. ویدیوی مورد نظر در زمانی منتشر شد که ترامپ علیه ایران بیانیه ای را صادر کرده بود. مخاطب امریکایی با دیدن این ویدیو کامنتی با این محتوا که تابحال در هیچ نقطه آمریکا چنین انسجام و صمیمیتی دیده نشده است، گذاشته بود. این مخاطب در انتها عنوان کرده که این صمیمت و انسجام باید به ترامپ لب اردکی نشان داده شود.
تولید ۱۵۰ ویدیو
میراشرفی درباره تعداد ویدیوها گفت: در حال حاضر ۱۵۰ ویدیو با موضوع فرهنگ، طبیعت و گردشگری ایران تهیه شده است. ویدیوها از تمامی نقاط ایران بوده و تفکیکی بین مناطق نشده است. تقریبا تمامی ویدیو در اینستاگرام منتشر و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. مخاطبانی که این روزها خودشان نقش کانالی ارتباطی برای نشر بیشتر ویدیوها را بازی میکنند. این اتفاق به خاطر محتوای جالبی ست که تولید شده است. نکته جالب این است که برخی از مخاطبان با من تماس و دعوت برای بازدید از شهرشان میکنند. برای مثال چندی پیش به دعوت یکی از بوم گردها راهی بوشهر شدم. ویدیوی موردنظر با اینکه مستندگونه است اما بار تبلیغاتی خوبی نیز برای بوم گردی خواهد داشت. بسیاری از گردشگران ویدیوها را درخواست و در صفحههای خود منتشر میکنند. با این کار هر روز ویدیوها در حال انتشار بیشتر هستند. ویدیوهای که در هر صفحه بالاترین بازدید را به خودشان اختصاص میدهند.
میراشرفی میگوید: حال که کار به این مرحله رسیده برخی جهت سرمایه گذاری پیشنهاداتی را ارائه کردهاند اما به دلیل حساسیت و علاقهای که به کار دارم فعلا نسبت به حضور فرد دیگری تصمیم نگرفته ام. در نظر داشته باشید که محتوای ویدیوها آنقدر ارزشمند هستند که کسب وکارهای دیگر نیز میتواند از آن استفاده و جذب گردشگر و مخاطب کنند. کسب وکارهایی که در یک دقیقه جاذبه ای را به مخاطبان نشان میدهند. در برخی از این ویدیو، طرز تهیه غذاهای محلی آموزش داده شده است، تصور کنید با دیدن ویدیوی، گردشگری خواهان غذای مورد نظر باشد، در این حالت برای آشپزهای محلی نیز کار آماده میشود. بنابراین جنبههای کارآفرینی این پروژه بسیار است. کسب وکارهای حوزه گردشگری با چنین محتوایی میتوانند، تورهای جذابی را برگزار کنند. این ویدیوها فقط مخاطب ایرانی نداشته و بسیاری از خارجیان نیز نسبت به آنها علاقه نشان داده اند. ویدیوها با کپشن انگلیسی در صفحه اینستاگرام قرار گرفته و همین موضوع باعث جذب مخاطبانی خارج از ایران شده است. در سایت “دور نیست” هم ویدیوها با کپشن انگلیسی قرار خواهند گرفت.
ویدیوهای مورد نظر، تاریخ مصرف ندارند و با گذشت زمان با ارزش تر خواهند شد. برای مثال یکی از ویدیوها به گیوه دوزان اراک میپردازند. گیوه دوزانی که کم کم آثارشان کمرنگ میشود. در مجموع استقبال از این محتوای ویدیوی جالب توجه است. محتوای که ساده و روان پیامش را به مخاطبان منتقل میکند و از همین طریق خود را میان هزاران محتوای پررنگ و لعابی که این روزها در فضای مجازی منتشر میشود، متفاوت میکند. برای آینده تصمیم دارم، به جوانان علاقه مند به این حوزه آموزشهای لازم را برای تولید این سبک محتوا ارائه کنم. در این حالت همزمان چند گروه مشغول تولید محتوا شده و پروژه با سرعت بیشتری پیش میرود. محتوایی که در آینده با سرعت بیشتری در سطح شبکههای اجتماعی منتشر شود.