خبر

زیباسازی نوروزی تهران، با پارچه های رنگی

اجرای طرح بهارستان به مناسبت استقبال از بهار امسال در زیبا سازی شهر با خلاقیت های ویژه ای همراه بود. موضوع زیباسازی شهرها درحوزه های مختلف دیوارنگاری و مبلمان شهری و نورپردازی و… از سوی شهرداری ها، به عنوان یکی از مسائل مهم زیباسازی تلقی می‌شود که علاوه بر پرداختن به مسائل زیبایی شناختی چهره ی شهر درخاطره سازی برای شهروندان و ایجاد فضای شاد و متنوع شهری تاثیرگذار بوده است. امسال سازمان زیباسازی شهرداری تهران در طرح استقبال از بهار با استفاده از متریال هایی متفاوت، با کاربرد پارچه های رنگی و تزیینی و کاموا مناطق مختلف تهران را آراسته بود.

سید مجتبی موسوی دبیر رویداد بهارستان سازمان زیبا سازی، دراین رابطه گفت: طرح استفبال از بهار با عنوان “طرح بهارستان”، هرسال با فراخوان و دعوت از هنرمندان حوزه ی هنرهای شهری، شامل گرافیک، آثارحجمی و دیوارنگاری و… اقدام به برپایی مسابقه ای جهت انتخاب آثار برتر شهری میکند.در این طرح که امسال دومین سال اجرای آن بود، آثار مختلفی ازهنرمندان مجسمه ساز و گرافیست و تصویرگر و… ارائه شده بود که برخی هنرمندان با استفاده از متریال هایی که ارزانتر بوده نظیر پارچه و کاموا و طناب و مقوا طرح هایی ارائه کرده بودند که ضمن متقاوت بودن با سایرموارد، ماندگاری زیادی هم نداشتند، اما در زیبایی شهر و ایجاد فضایی متفاوت و شاد برای شهروندان و میهمانان نوروزی تهران بسیار تاثیرگذار بود.

این آثار با استفاده از پارچه و کامواهای رنگی، طناب و مقوا برای تزیین پایه پل ها یا پیشانی پل عابرپیاده و معابر و برخی ساختمان ها، مورد استفاده قرار گرفت و به دلیل توزیع مکانی پراکننده ای که در سطح تهران بزرگ داشت بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

وی درمورد دلیل استفاده از پارچه و کاموا و … در این طرح گفت: رویداد بهارستان که امسال دومین سال اجرای آن بود، در فراخوانی که در رسانه ها داشت از آثار ارسال شده خلاق استقبال کرده بود به همین دلیل شاهد ارسال طرح هایی بودیم که از لحاظ زمان اجرای آنها با محدودیت مواجه شدیم، اما طرح های خلاقانه ای که از این دسته متریال های ارزانتر استفاده کرده بودند ضمن کم هزینه تر بودن امکان اجرای سریعتر را نیر برخوردارند.لذا بر این اساس این طرح با ویژگی هایی نظیر، تنوع، سرعت و خلاقیت و ارزانتر بودن به اجرا درآمد.

از سویی نیز المان شهری متعارف در تزیین شهر نیاز به تنوع و تازگی داشتند که در این کار تحقق یافتند.وی درمورد بازخوردهایی که از مخاطبان دریافت شده، اظهار داشت: البته ما با دو گروه مخاطب مواجه بودیم، گروه اول هنرمندان فعال در حوزه های هنرهای شهری بودند که با ارسال آثار خاص وجالب در اجرای بهارستان با ما همکاری کردند که شامل دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های مرتبط و هم دست اندرکاران و شاغلان این بخش میشدند.گروه دوم مخاطبانی بودند که با به اشتراک گذاشتن عکس های زیبایی که در کنار این طرح ها گرفته بودند در صفحات اینستاگرام و فضای مجازی ما را در این خاطره سازی، همراهی و حمایت کرده بودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا