گزارش

فرصتهای بر آب رفته: جشنواره کلاس‌های فصلی

کلافه از دعوای بچه­ها به بیرون از پنجره چشم دوخته بود. این پنجمین باری بود که در طی یک روز با هم دعوا کرده بودند و او برای چندمین بار قاضی‌شان شده بود. بچه­ها هم در کلافگی دست‌کمی از او نداشتند، بی­حوصله بودند و بی‌برنامه. حق هم داشتند مگر در خانه‌ آپارتمانی که به‌زور به ۷۰ متر می­رسد چقدر جا برای کنجکاوی و بازی داشتند؟ اصلاً مگر می­شد بدون دلخوری همسایه طبقه پایین ساعتی به جست‌وخیز بپردازند؟ بچه­ها بودند و کوهی از انرژی تخلیه نشده که گاهی در شکل بهانه‌های واهی سرباز می­زد. ناگهان متوجه تغییر بنر تبلیغاتی بیلبورد مقابل منزلشان شد. بنری که با تک جمله تأکیدی‌اش یعنی «فرصت‌های بر آب‌رفته!» انگار داشت او را مخاطب قرار می‌داد. به نظرش آمد که کائنات دقیقاً می­خواهند همین پیام را به او مخابره کنند. بله او فرصت تابستان بچه­ها را با بهانه­های واهی مانند مشغله­های زیاد کاری بر آب‌داده بود و تابستانی که قرار بود بعد از نه ماه تحصیل برایشان بسیار جالب و جذاب باشد، را تبدیل به روزهای کش‌دار و پر از اعصاب خوردی کرده بود.

فراگیری مهارت­هایی غیر از مهارت­های موردنظر در اداره آموزش‌وپرورش برای تمام سنین به‌ویژه نوجوانان لازم و ضروری است. به عقیده بسیاری از کارشناسان تربیتی مهارت‌آموزی کودکان و نوجوانان می­تواند اثرات مثبت و کاربردی زیادی در زندگی آن­ها داشته باشد که در ادامه به آن­ها می­پردازیم:

۱- تجربه معاشرت در محیط­های متنوع: این موضوع به‌ویژه درباره فرزندانی که زیاد اهل اجتماعات دوستی نیستند، می­تواند بسیار حائز اهمیت باشد. افراد در کلاس­های مهارت‌آموزی می‌توانند فارغ از ضوابط انضباطی مدرسه با همسالان خود ارتباط بگیرند. بسیار روشن است که ارتباطات در توسعه شخصیت اجتماعی افراد مؤثر است.

۲– مهارت‌آموزی: هدف اصلی بیشتر کلاس، فراگیری یک نوع مهارت است. این مهارت­ها می­تواند در شاخه­های متنوع از زندگی فرد صورت بگیرد؛ اما آن چه مهم است، این است که مهارتی که فرد یاد می­گیرد می­تواند سنگ بنای زندگی او در آینده نیز باشد. بیشتر نوابغ موسیقی، نقاشی و حتی ورزشی، از سنین بسیار پایین اقدام به فراگیری مهارت موردنظر خود کرده­اند و جوانی­شان را در حال آموزش و تمرین بیشتر بوده‌اند. داخل پرانتز بگویم، مهارت­آموزی در هر سنی می­تواند اتفاق بیفتد. پس اگر زحمت بردن بچه­ها به کلاس­های تابستانی را بر عهده می­گیرید، سعی کنید در همان فرصت زمانی، کلاسی برای آموزش مهارت جدیدی برای خودتان دست­وپا کنید. نگران عنصر تأثیرگذار وقت هم نباشید. اسنوا با کمپین جدیدش تحت عنوان “فرصت‌های بر آب‌رفته” نوید مدیریت بهتر و بیشتر زمان را می­دهد.

۳- استعدادیابی: والدین باید به کلاس­های تابستانی به‌عنوان یک کارگاه آزمون‌وخطا نگاه کنند. یعنی به فرزندانشان اجازه دهند که برای چند بار هم که شده خطا کنند، تا بتوانند راه درست زندگی‌شان را پیدا کنند. در واقع هیچ قانون نوشته شده و یا نشده­ای وجود ندارد که والدین و فرزندان را ملزم کند که حتماً باید در کلاس­های فراگیری یک‌زبان دیگر شرکت کنند. این که فردی علاقه به یادگیری زبان دیگری دارد یا خیر، به مقتضیات روانی و شخصیتی­اش بستگی دارد. افراد می­توانند گاهی در تشخیص علایق خود دچار اشتباه و حتی جو زدگی شوند! فرصت کلاس­های تابستانی این امکان را به فرزندان می­دهد که با عواقب کمتری دست به آزمون و خطای علایق خود بزنند. بدیهی است چنین فردی در دوران کودکی و نوجوانی این فرصت را ازدست‌داده باشد، در دوران سرنوشت‌ساز جوانی نمی­تواند به‌خوبی از عهده تصمیم‌گیری‌های شخصی برآید.

۴- رشد توانایی­های فردی: این که رشد در چه سطحی از توانایی­های فرزندان و یا افراد صورت می­گیرد، رابطه بسیار مستقیمی با نوع مهارت فراگرفته شده دارد. مثلاً در مهارت­های ورزشی هر فرد در کنار رشد توانایی هماهنگی عصب و عضله‌ به تقویت عضلات و افزایش چابکی‌اش نیز پرداخته می­شود. این موضوع به‌ویژه در کلاس­های ورزشی به بهبود عملکرد سیستم بدنی فرد منجر می‌شود؛ اما رشد توانایی­ها تنها در کلاس‌های ورزشی اتفاق نمی‌افتد. مثلاً هنرجویان موسیقی برای هماهنگ نواختن و درست ضرب‌گرفتن باید به مهارت دقیق و بالایی از هماهنگی عصب و عضله دست پیدا کنند. این هماهنگی حاصل تشکیل پیوندهای جدید عصبی در سیستم اعصاب فرد است. رشد توانایی تشخیص رنگ برای هنرآموزان نقاشی نیز یکی دیگر از توانایی­های ذاتی افراد است که پیوندهای دیداری و حافظه را گسترش می­دهد. خلاصه کلام با قراردادن فرزندان در محیط­های مهارت‌آموزی ضمن این که آن­ها یک مهارت را فرامی‌گیرند، توانایی­های عمومی‌شان را نیز بالا می‌برند که ممکن است در آینده در جنبه­های متنوعی از زندگی­شان کارگشا باشد.

ماهی را هر وقت از آب بگیرید، تازه است!

ما می­دانیم که ثبت‌نام بچه‌ها در کلاس‌های فوق‌برنامه زمان زیادی از وقت والدین را می‌گیرد. مسئله رفت‌وآمد فرزندان و حتی زمان‌های تمرین خانگی از عواملی است که والدین پر مشغله را برای ثبت‌نام بچه‌ها در کلاس­های فوق‌برنامه آموزشی دو دل می‌کند. اما باید بدانید که تمام روزها و ساعت­های اکنون زندگی فرزندتان، فرصت­های تکرارنشدنی آن‌هاست و این شما هستید که باید تلاش کنید تا این فرصت­ها را مانند این سه ماه تعطیلی بر آب ندهید! به نظر می‌رسد یک راه دو سر برد برای حل این مسئله وجود دارد. اسنوا به‌عنوان طراح و مجری تولیدات تکنولوژیک با رویکردهای تحول در سبک زندگی این بار به کمک والدین پر مشغله آمده است. کمپین جدیدش با عنوان “فرصت‌های بر آب‌رفته” راه‌های برون‌رفت از انحصار زمانی را پیشنهاد می‌دهد که می‌تواند نویدبخش تحول عظیم در برنامه‌ریزی و زمان‌بندی والدین باشد.

نگران نباشید انتخاب یک کلاس برای فرزندتان و ادامه‌دادن آن در طول سال تحصیلی می­تواند تا حدی جبران‌کننده این غفلت شما باشد. مضاف این که اکثر کلاس­های مهارت‌آموزی در آغاز فصل مدارس باتوجه‌به کم‌رنگ‌شدن استقبال محصلان، تخفیفات ویژه­ای را در نظر می­گیرند. از طرف دیگر چون کلاس­ها نسبت به فصل تابستان خلوت­تر می­شود، استاد وقت بیشتری برای سروکله زدن با شاگردانش پیدا می­کند و همین موضوع به افزایش بهبود فراگیری مهارت از سوی فرزندتان منجر می­شود.

بنابراین، می‌بینیم که دوران رشد بچه‌ها، دوران طلایی زندگی آنهاست و برای اینکه بتوانیم زمان بیشتری را صرف آموزش و پرورششان کنیم، لازم است برخی از کارهای غیرضروری را که می‌توان امروزه با ابزارهای دیگری انجام دهیم، حذف کنیم تا فرصت‌های بر آب‌رفته کمتری داشته باشیم و از زمان آزادی که به دست می‌آوریم در جهت رشد و شکوفایی استعدادهای فرزندانمان استفاده کنیم. باید امیدوار بود که اسنوا مانند گذشته و آنچه که در کمپین این “ماشین دو در است”، ارائه داد، بتواند با ارائه کمپین “فرصت‌های بر آب‌رفته”زمان زیادی را برای کاربرانش بخرد که در نهایت به رشد و شکوفایی بیشتر و بهتر فرزندان این خاک و بوم بینجامد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا