۵۶.۷ میلیون شهروند آمریکایی، در مجموع ۱ میلیارد ساعت در هفته به کار فریلنس اختصاص میدهند.
کار فریلنس مسلما یکی از بهترین گزینه های کاری برای کسانی است که به دنبال کاری مستقل با برنامهای انعطاف پذیر و آزادی پوشیدن پیژامه در حین کار هستند! این سبک کاری تعداد قابل توجهی از مردم آمریکا را به خود جلب کرده است. به عبارتی ۵۶.۷ میلیون مقیم آمریکایی در حال کار فریلنس هستند. آمارها نشان میدهند که این افراد در مجموع بیش از یک میلیارد ساعت در هفته را به کار فریلنس اختصاص میدهند؛ آماری که روز به روز در حال افزایش است.
در سالهای گذشته وقتی مردم حرف از فریلنسر بودن میزدنند، به چشم دیگران نوعی افه برای توجیح بیکاریشان تلقی میشد! اما حالا شرایط به کلی فرق کرده است. کار فریلنس حالا به مسیری اصلی و حیاتی برای کار تبدیل شده. با این نگاه که دیگر راههای زیادی برای کار کردن وجود دارد.
با تمام اینها، فریلنسرها فشارهای زیادی را متحمل میشوند؛ از نگرانی بر سر پاس شدن چک حقوق تا عادت به این مدل از کار کردن.
اما راهکارهایی وجود دارند تا این فشارها به حداقل خود برسند و حاشیه امنیت بیشتری برای فریلنسرها ایجاد شود.
وجهه خود را ارتقاع دهید
قبل از اینکه به دنبال کار باشید، باید وجهه کاری خود را ارتقاع دهید. برای این از ساخت وبسایت شخصی خود شروع کنید و در آن از سوابق کاری و تحصیلی خود پرتفولیوی کاملی تهیه کنید. طراحان گرافیک و وبسایت، تولیدکنندگان محتوا و مدیران تبلیغات، همه پرتفولیوهای متفاوتی از یکدیگر خواهند داشت.
به نوعی یک فریلنسر در حال فروش توانایی های خود است؛ بنابراین باید به دنبال آن توانایی ای از خود باشد که بتواند از آن به بهترین نحو ممکن در دنیای کاری خود استفاده کند. این کار میتواند در ابتدای شروع فریلنسر بودن چالش آفرین و سخت باشد به ویژه زمانی که شما هنوز در حال آزمون و خطا هستید. با این وجود، وبسایت، پورتفولیو، پروفایل لینکدین و صفحات اجتماعی شما باید بتواند تصویری روشن از شما و تواناییهایتان و آن چیزی که در دنیای کاریتان به دنبالش هستید را به نمایش بگذارد.
پرتفولیوهای افراد دیگر را بررسی کنید و ببنید چه فاکتورهایی برای آنها کارساز بوده. همانطور که هیچ وبسایت و پورتفولیوای دقیقا شبیه دیگری نیست، هیچ فرصت کاری ای نیز شبیه دیگری نیست. از کارهای کوتاه مدت و با پرداختیهای کم تر گرفته تا کارهای سنگین تر و با مزایای بیشتر، کارهای تکنولوژی محور تا کارهای خلاقیت محور و برندینگ، همه و همه فرصتهای شغلی متفاوتی را شامل میشوند.
مذاکره بر سر حقوق
بعد از اینکه توانستید کار مورد نظرتان را پیدا کنید، حالا نوبت تایین قیمت است. از همان ابتدا برای کاری که میخواهید انجام دهید قیمتی معقول تایین کنید؛ نه آنقدر پایین که توانایی و زحمت های شما را زیر سوال ببرد و نه آنقدر بالا که از ابتدا مذاکره را منتفی کند.
این که چه قیمتی برای کارتان تایین کنید، کاملا به توانایی ها، سابقه کاری و نیازهای شما بستگی دارد. اگر برای این حساب و کتابها به مشکل برخوردید، برنامه های زیادی وجود دارند که به شما در این راه کمک میکنند؛ به صورتی که بر اساس اطلاعاتی که در اختیارشان میگذارید میزان حقوق ساعتی شما را برآورد میکنند. همچنین ممکن است شما تصمیم به تایین قیمت براساس هر پروژهای که کار میکنید بگیرید، تصمیم با شماست.
www.adweek.com