خبر

فناوری‌های هوشمند در وضعیت فروشگاه‌ها

استفاده از قدرت اینترنت اشیا و فناوری‌های هوشمند یک نوع حرکت استراتژیک در مسیر دستیابی به موفقیت و پایداری در زمینه مدیریت رنجیره تامین منابع به شمار می‌رود.

فناوری‌های هوشمند فراتر از اینترنت اشیا می‌توانند به بهینه سازی زنجیره تامین منابع، کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی کمک کنند.

مدیریت زنجیره تامین منابع نقشی اساسی در موفقیت هر سازمان ایفا می‌کند. کارآفرینان و صاحبان کسب و کار مدام به دنبال کشف و اعمال راه حل‌های نوآورانه برای بهینه سازی زنجیره تامین منابع خود، کاستن هزینه‌های عملیاتی و بالا بردن راندمان کلی هستند.

اینجاست که اینترنت اشیا و فناوری‌های هوشمند قدم به میدان مبارزه می‌گذارند تا عرصه مدیریت زنجیره تامین منابع را متحول کنند.

نقش اینترنت اشیا در مدیریت زنجیره تامین منابع

اینترنت اشیا به شبکه به هم پیوسته ای از گوشی‌ها، وسایل نقلیه، ساختمان‌ها، تجهیزات اتصال به دنیای اینترنت اشاره دارد که آن‌ها را قادر به جمع آوری و تبادل داده‌ها می‌کند. ادغام اینترنت اشیا در عملیات زنجیره تامین منابع، می‌تواند تغییری اساسی در شیوه مدیریت فرایند‌های لجستیک و توزیع کسب و کار‌ها ایجاد کند.

  1. ردیابی و میدان دید به شکل لحظه ای

در زمینه مدیریت زنجیره تامین منابع، ردیابی و میدان دید به شکل لحظه ای، روند بازی را تغییر می‌دهند. دستگاه‌های مشمول اینترنت اشیا، نظیر حسگر‌های جی پی اس، جریان‌های داده ای مستمری را ارائه کرده و به کارآفرینان اجازه می‌دهد تا بر روی محصولات خود در هر مرحله از سفر زنجیره تامین منابع نظارت داشته باشند. این بدان معناست که آن‌ها می‌توانند وضعیت و موقعیت مکانی دقیق محصولات خود را شناسایی و در کنار امکان نظارت بر روی همه چیز، روند جابجایی و انتقالشان از تولید کننده به توزیع کننده و حتی خرده فروش پیگیری کنند.

به این ترتیب خطر سرقت و تلفات کاهش می‌یابد زیرا هر نوع بی نظمی یا انحراف از مسیر برنامه ریزی شده به محض وقوع، به صاحب کسب و کار هشدار خواهد داد. به علاوه، تجزیه و تحلیل داده‌ها در مورد زمان تحویل، مسیر‌های حمل و نقل و شرایط ذخیره سازی، می‌توانند منجر به شناسایی زمینه‌های بهبود و بهینه سازی مسیر‌ها شده و رسیدن سریع تر و بهتر کالا‌ها به مقصد را تضمین کنند.

  1. مدیریت موجودی

حسگر‌های اینترنت اشیا قادر به خودکار سازی مدریریت موجودی با دقت و کارایی زیاد و بی سابقه هستند. این نوع حسگر‌ها می‌توانند میزان موجودی را فورا کنترل و در صورت کم شدن موجودی یا نزدیک شدن به تاریخ انقضای محصولات، به طور اتوماتیک هشدار ارسال کنند.

از جمله مزایای این پدیده می‌توان به جلوگیری از خالی شدن انبار‌ها اشاره کرد. در ادامه به کاهش محصولات مازاد کمک کرده، فضا برای حجم محصول لازم و ضروری باز شده و از هزینه‌های اضافی نیز می‌کاهد.

  1. تعمیر و نگهداری پیش بینی محور

در اکوسیستم اینترنت اشیا، فناوری‌های هوشمند می‌توانند زمان از کار افتادگی ماشین‌ها و تجهیزات را پیش بینی کنند. حسگر‌های اینترنت اشیا نصب شده بر روی ماشین‌ها، امکان نظارت مداوم بر عملکرد دستگاه‌ها را داشته و به این ترتیب یک سری داده‌های اطلاعاتی درباره عواملی از قبیل دما، لرزش و مصرف انرژی را جمع آوری می‌کنند. در نتیجه می‌توان موارد انحراف یک ماشین از عملکرد معمولی خود را پیش بینی نمود که خود از یک خرابی بالقوه خبر می‌دهد.

  1. کاهش هزینه‌ها

زنجیره‌های تامین منابع مجهز به اینترنت اشیا ذاتا کارآمد تر از بقیه هستند. آن دسته از داده‌های اطلاعاتی که در هر لحظه از سوی دستگاه‌های اینترنت اشیا ارائه داده می‌شوند، امکان شناسایی سریع مشکلات و ناکارآمدی‌ها را به وجود خواهند آورد.

با بهینه سازی روند انجام فرآیند‌ها و تسهیل عملیات، کسب و کار‌های مختلف می‌توانند از حجم هزینه‌ها در بخش‌های مختلف از جمله حمل و نقل، مصرف سوخت، انبارداری و نیروی کار، به میزان قابل توجهی بکاهند. این کاهش هزینه‌ها نه تنها سودآوری را بهبود بخشیده بلکه این فرصت را برای کسب و کار‌ها به وجود می‌آورد تا در بازاری که به سرعت در حال تغییر است، همچنان رقابتی باقی بمانند.

علاوه بر اینترنت اشیا فناوری‌های هوشمند دیگری نیز وجود دارند که در صورت استفاده، نقش تاثیر گذاری در ایجاد تحول در زنجیره تامین منابع و فروشگاه‌های زنجیره ای خواهند داشت. از جمله آن‌ها می‌توان به هوش مصنوعی اشاره کرد. به این ترتیب که الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند با تجزیه و تحلیل داده‌های تاریخی، روند فعالیت بازار و عوامل خارجی مختلف، دست به پیش بینی دقیق تقاضا بزنند. این امر به کسب و کار‌ها اجازه می‌دهد تا سطح تولید و موجودی خود را مطابق با آن تنظیم کرده و از خطر انباشت بیش از حد موجودی انبار بکاهند.

هوش مصنوعی می‌تواند کار‌های معمول و تکراری از جمله ورود داده‌ها، پردازش سفارش‌ها و مدیریت موجود را به نوعی خودکار و اتوماتیک کند. چنین اقدامی نه تنها هزینه‌های نیروی کار را کاهش داده بلکه احتمال وقوع خطا‌های انسانی را به حداقل می‌رساند. در نتیجه کارآیی به طور کلی افزایش خواهد یافت.

به لطف فناوری هوش مصنوعی، امکان تجزیه و تحلیل فوری حجم وسیعی از داده‌ها به وجود آمده و در ادامه آگاهانه تصمیم گیری خواهد شد. به عنوان مثال، می‌توان بر اساس داده‌های ترافیکی، هر لحظه و هر زمان مسیر‌های بهتر و کم هزینه تری را را برای تحویل کالا پیشنهاد داد.

در نهایت، چت بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و پلتفرم‌های مخصوص خدمات مشتری می‌توانند کنار شخصی سازی توصیه‌ها، مشکلات مشتریان را به طور موثر تری نسبت به گذشته حل کنند. همین امر موجب خواهد شد تا مشتری تجربه بهتری را کسب کرده و میزان وفاداری به برند افزایش یابد.

در همین راستا، اتوماسیون فرآیند رباتیک نیز به تازگی به جمع فناوری‌های هوشمند مورد استفاده در روند ایجاد تحول در فروشگاه‌های زنجیره پیوسته که شامل بکارگیری ربات‌ها به منظور ساده سازی فرایند مدیریت زنجیره تامین منابع می‌شود.

ربات‌ها می‌توانند به خوبی از پس وظیفه چیدمان و بسته بندی محصولات برآیند. دقت بالایشان حین انجام کار و ثبت و تحویل سفارش احتمال بروز خطا طی این مراحل را کاهش می‌دهد. نهایتا به ترتیب سرعت انجام کار افزایش و حتی هزینه نیروی کار نیز کاهش خواهد یافت.

منبع: www.entrepreneur.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا