دیجی کالا؛ طی نشستی خبری در شهر کتاب مرکزی تهران از اولین محصول فیزیکی خود و اولین کتاب خوان الکترونیک ایرانی، “فیدیبوک” رونمایی کرد. در این نشست؛ “مهدی فیروزان موسس و مدیرعامل شهر کتاب”، “سعید محمدی، موسس و مدیرعامل دیجی کالا”، “مجید قاسمی موسس و مدیرعامل فیدیبو” حضور داشتند.
به گزارش خبرنگار ام بی ای نیوز: مهدی فیروزان در این نشست از اهمیت سرمایه گذاری در حوزه نشر و کمک به اقتصاد فرهنگی گفت. در ادامه نشست سعید محمدی با اشاره به دلایل سرمایه گذاری و همکاری دیجی کالا با فیدیبو گفت: از ۱۲ سال پیش یکی از استراتژیهای اصلی دیجی کالا تولید محتوای فارسی بوده است. چنین دلیل محکمی ورود به این حوزه را برای ما آسان و لذت بخشتر کرده است. علاوه بر این، نشر دیجیتال همراستای مطلوبی با دیجی کالا داشته و معنی پیدا میکند.
محمدی در این جلسه افزود: دیجیکالا در سه مرحله در فیدیبو سرمایهگذاری کرده است. مرحله اول این سرمایه گذاری در دو سال پیش و خریداری ۳۰درصد از سهام فیدیبو روی داده است. مرحله دوم در سال گذشته و ۵۱ درصد از سهام و اخیرا هم مرحله سوم سرمایهگذاری صورت گرفته است. ایشان افزود: دیجی کالا به عنوان یکی از پیشگامان حوزه تولید محتوای دیجیتال، در فیدیبو به عنوان استارتاپ پیشروی حوزه نشر، سرمایه گذاری و در حال حاضر فیدیبو امروز یکی از زیرمجموعههای گروه دیجی کالا محسوب میشود.
قاسمی در این نشست با بررسی روند شکل گیری فیدیبو و یادآوری خاطرات شیرین اولین روزهای این استارتاپ گفت: فیدیبو در سال ۹۱ شروع به کار و در سال ۹۷ به این مرحله رسیده است. فیدیبو اولین سامانهی چند پلتفرمی تولید و توزیع کتاب الکترونیک فارسی است که با توجه به استانداردهای جهانی صنعت نشر و رعایت کامل قانون کپی رایت طراحی و اجرا شده است. در حال حاضر؛ روزانه بیش از ۵۰ هزار نفر در فیدیبو کتاب مطالعه میکنند و بیش از ۲۴ هزار کتاب صوتی و الکترونیکی بر روی پلتفرم فیدیبو قرار گرفته است. همچنین تا به امروز بیش از ۵۰۰ ناشر ایرانی با فیدیبو همکاری میکنند. علاوه براین، فیدیبو نماینده رسمی عرضه کتابهای ناشران مهم بینالمللی همچون Wiley و Taylor and Francisاست. همچنین ایشان در ادامه افزود: فیدیبو در بهمنماه ۱۳۹۶، با رونمایی از محصول جدید خود فیدیباکس و اجرای طرح “کتابخانهای به وسعت یک شهر”، ۲۲ ایستگاه اصلی متروی تهران را به دستگاه فیدیباکس مجهز کرد و امکان مطالعه رایگان کتاب الکترونیک را برای مسافران فراهم آورد. تا پایان سال ۱۳۹۶ و در کمتر از ۲ماه، مسافران متروی تهران با فیدیباکس ۵۰ هزار ساعت کتاب مطالعه کردهاند. فیدباکس به زودی در دیگر مکانهای عمومی همچون فرودگاهها نیز در دسترس خواهد بود.
قاسمی در ادامه به معرفی آخرین محصول فیدیبو به نام فیدیبوک و مدل هانا-اف۱ (Hannah f1) پرداخت و افزود: فیدیبوک، اولین کتابخوان الکترونیک ایرانی با پشتیبانی کامل از زبان فارسی است که به یک پلتفرم عرضه کتاب متصل است. مخاطبان با فیدیبوک، میتوانند کتابهای الکترونیک و متون فارسی را با حفظ کامل حقوق ناشر و نویسنده مطالعه کنید. همچنین فنآوری ساخت صفحه فیدیبوک جوهر الکترونیکی (E-InK) است که در آن صفحه نمایش بدون استفاده از الکتریسیته به مدت نامحدود نوشتهها و تصاویر ثابت را نشان میدهد. مطالعه با این صفحات الکترونیکی تجربهای شبیه به کتاب کاغذی را تداعی میکند. این اتفاق به خاطر صفحه ثابت فیدیبوک صورت میگیرد. از طرفی زاویه دید بازتر صفحه فیدیبوک به کاربر این امکان را میدهد که به جای تابش نور از صفحه با نور محیط مطالعه کند. نوشتهها روی فیدیبوک در نور آفتاب محو و کمرنگ نشده و نسبت به کنتراست تا حد زیادی به نزدیک به کاغذهای معمولی است.
ایشان گفت: یکی از دغدغههای مطرح شده توسط مخاطبان حس بوی خوشایند برگههای کتاب حین مطالعه است که در تلاشایم، این حس را نیز در مخاطبانمان ایجاد کنیم. قاسمی در پایان به گسترش فعالیت فیدیبو اشاره و از فعالیت در کشورهای دیگر منطقه خبر داد و گفت: این محصول با قیمت ۵۴۹ هزار تومان به بازار عرضه شد و علاقه مندان میتوانند، آن را از فروشگاههای شهر کتاب و دیجی کالا تهیه کنند.