خبر

مارکتینگ آموزش، نیازمند محتوا و دانش غنی

ام بی ای نیوز: دکتر کیماسی عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در گفتگویی اختصاصی با "ام بی ای نیوز" به نقد رویکردهای اقتصادی رایج دربرخی حوزه های آموزش پرداخته و گفت: در این بخش به جای تولید محتوا و محصول با کیفیت منطبق با نیاز دانش آموز و دانشجو، فلسفه ی فروش با رویکردی تبلیغاتی حاکم شده است.موضوع کتاب های کمک درسی در سطوح مختلف آموزش و همچنین بحران کنکور و در کنار آن شکل گرفتن کسب و کارهایی که به صورت های مختلف در این مسیر ضمن ارائه ی محتوای کتب درسی و کلاس های متعدد مشاوره و آموزشی و… دغدغه های مخاطبان این حوزه که اکثرا دانش آموزان و دانشجویان و خانواده های آنان بوده را از محوریت علم و دانش و آگاهی به سوی موضوع هزینه ها و مادیات معطوف کرده است.مارکتینک سبک تازه ای از آموزش که با فروش کتاب های کمک درسی و برپایی کلاس های کمک آموزشی شکل گرفته این روزها مورد انتقاد صاحب نظران حوزه ی آموزش قرار گرفته است چرا که براساس آنچه بر آن نقد وارد می شود اصولا هدف که تولید محتوای آموزشی غنی و ایجاد فضای علمی پربار است در برخی موارد دستخوش اهداف مادی گرایانه ای می شود که به عبارتی بیزینس آموزشی نام گرفته است.دکتر مسعود کیماسی استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، بازاریابی آموزش را درسطح آمادگی کنکور و کتاب های کمک آموزشی این دوره مورد نقد قرارداده و معتقد است، فروش کتاب های کمک آموزشی به داوطلبان کنکور از سویی عواید مالی و اقتصادی زیادی برای صاحبان چنین کسب و کاری ایجاد می کند اما به لحاظ کارشناسی علاوه بر تحمیل هزینه های مالی به خانواده ها ثمره ی چندانی برای دانشجویی که به دانشگاه راه پیدا میکند نخواهد داشت و در کسب دانش و مهارت و تحقق هیچگونه کمکی نمی کند، درواقع در این روزها شاهد بیزنیس ایجاد شده در این حوزه هستیم که بیش از آنکه کارکرد آموزشی و پژوهشی داشته باشد کارکردی اقتصادی دارد.این استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: این کتاب ها دانشجو را توانمند و محقق تحویل دانشگاه نمی دهد و محتویات این کتاب ها به گونه ای نیست که مطالعه آنها مهارتهایی نظیر محقق بودن و پرسشگری در موضوعی را باعث شود.در مورد دوره های آموزشی قبل از کنکور یا همان کلاس های کنکور نیز جدای از استرس هایی که به داوطلب وارد می سازند نوعی دوپینگ اطلاعات برای مدت کوتاهی ایجاد کرده که پس از مدتی به فراموشی سپرده شده و افول پیدا می کند.واقعیت در فضای آموزشی دانشگاه ها با آنچه در این دوره های ارائه می شود فاصله دارد، در برخی از این کلاس ها، تکنیک های شبیه شعبده بازی برای تست زنی و مطالعه و… آموزش داده میشود و در نتیجه افرادی با این سیستم وارد دانشگاه می شوند در حوزه علمی خوب تربیت نشده و در نتیجه تحقیق و پژوهشگری و خلاقیت کمتر به چشم می خورد و آنچه حاصل می شود بیشتر به نفع مدیریت کنندگان این دوره ها و ناشران کتاب هایی است که به بازار عرضه شده است.دکتر کیماسی در ادامه افزود: این روند متاسفانه به دوره های بالاتر نظیر کارشناسی ارشد و دکتری هم تسری پیدا کرده و کلاس های آمادی کنکور دکتری با هزینه های بسیار بالا برگزار می شود که به اعتقاد من سرمایه گذاری در کویر است که خروجی برای آموزش عالی کشور ندارد و افراد محقق و پژوهشگر تربیت نمی کند.همچنین موضوع دیگری که طی چند سال اخیر بسیار برجسته شده برپایی دوره های MBA, DBA آنهم به شکل کوتاه مدت است که اصول حرفه ای آن برای توانمندسازی مدیران ارشد حرفه ای در رشته های مورد نظراست، اما در ایران برخی نهادها و مراکز با برپایی این دوره ها و اعطای مدارک دکتری و کارشناسی ارشد به شرکت کنندگان باعث برهم خوردن نظم سیستم آموزش شده و افرادی که دوره آموزش و پژوهش را طی نکرده اند به این واسطه ادعاهایی را مطرح می کنند که در عنوان این دوره ها درج شده و حتی در سازمان ها نیز با افرادی مواجه می شویم که صرفا در رزومه خود عناوینی را همراه دارند و از مهارت کافی برخوردار نیستد.اما در کنار همه نقدهایی که وارد شده سیستم های آموزشی نیز هستند کسانی که ضمن رعایت اصول و تکنیک های صحیح در حوزه ی کسب و کار آموزش به شکل حرفه ای و تخصصی فعالیت می کنند و به عبارتی مارکتینگ آموزش در این بخش بر پایه ی محتوای غنی و دانش محوری است.mbanews.ir-مریم غضنفری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا