
تیم مدیریت منابع انسانی وظیفهای فراتر از مدیریت قراردادها و امور اداری دارد و میتواند نقشی کلیدی در تداوم موفقیت و حیات کسب و کار در شرایط بحرانی ایفا کند. در دوران بحران و وضعیتی که حداقل نیروها در محیط کار حضور دارند، واحد منابع انسانی میتواند با استفاده از چند تکنیک، کسب و کار را سرپا نگه دارد.
- هدایت کارمندان در مسیر تغییرات
منابع انسانی نقشی کلیدی در هدایت کارمندان در جریان تغییر شرایط اجتماعی و سازمانی دارد. درگیر کردن کارمندان و مطلع نگه داشتن آنها میتواند مفید باشد. برگزاری جلسات منظم بررسی و پیگیری، ارایهی منابع سلامت روان، فعالیتهای ذهنآگاهی و در کل ایجاد حس مشارکت و معنا برای کارکنان در دوران بحران ضروری است.
- رهبری با همدلی و صداقت
لازمهی رهبری با همدلی، بهکارگیری هوش هیجانی در تصمیمگیریهاست. میتوان با تدوین برنامههای حمایتی با درک شرایط کارکنان و وضعیت روانی تیمها، به تقویت اعتماد و انسجام تیمی کمک کرد. زمانی که شرایط حساس است، بهراحتی میتوان تحت تأثیر اطلاعات نادرست و واکنشهای احساسی شدید قرار گرفت. در چنین موقعیتهایی، نقش منابع انسانی برای ارائه راهنماییهایی دقیق و شفاف در راستای انتقال اطلاعات و ایجاد اطمینان خاطر حیاتی است.
- آموزش کارکنان
حمایت عملیاتی از کارکنان در دوران بحرانی میتواند از طریق اقداماتی چون بهروزرسانی اطلاعات تماس اضطراری، فراهمسازی کانالهای حمایتی احساسی و مالی و ایجاد فرصتهای آموزشی برای توسعهی شغلی اتفاق بیفتد.
- تقویت تابآوری در رهبری
موفقیت منابع انسانی در تقویت تابآوری در میان رهبران، بهویژه در زمانهایی که شرایط نامطمئن، غیرقابلپیشبینی و پیچیده است و نیز ایجاد محیطی که در آن رهبران با همدلی و شفقت تصمیمگیریهای روزمرهی خود را انجام دهند، به کسبوکارها کمک میکند تا از دل پیچیدگیهای دوران عدم قطعیت عبور کنند.
- بهکارگیری دادههای کاربردی
در دوران عدم قطعیت، منابع انسانی میتواند از فناوری برای در اختیار داشتن دادههای دقیق دربارهی ایمنی و موقعیت مکانی اعضای تیم خود استفاده کند. از این طریق، رهبران میتوانند تصمیمهایی آگاهانه اتخاذ کنند و تهدیدها را ردیابی و گزارش دهند. تیمهایی که از دادههای کاربردی بهره میگیرند، در بهترین موقعیت برای حمایت از کارکنان و کسب و کار قرار دارند؛ چه در زمان بحران و چه وقتی شرایط به حالت عادی باز میگردد.