خبر

ناریان برندی ایرانی با نگاهی جهانی

ام بی ای نیوز: در شرایط حال حاضر صنعت پوشاک کشور دست‌خوش تغییراتی شده است. صنعتیکه چندی‌ست در آن برند تازه‌ای خودنمایی می‌کند. ناریان برند تازه نفس صنعت پوشاک کشور است که ام بی ای نیوز به منظور دریافت اطلاعات دقیق‌تر درباره روند خلق آن گفتگویی را با دکتر علیرضا صفاری هم-بنیانگذار و مدیرعامل برند ناریان داشته که در ادامه می‌خوانید.درباره داستان شکل گیری برند ناریان برایمان بگویید؟برند ناریان از درون خانواده‌ای که سال‌ها در حوزه زنجیره تامین صنعت نساجی فعالیت دارد، رشد کرده است. خانواده‌ای که از واردات مواد اولیه، ریسندگی، بافندگی و رنگ رزی و… را انجام می‌دهد و باید حلقه آخر که تولید پوشاک است به آن اضافه می‌شد تا سابقه‌ی پنجاه ساله تکمیل می‌شد. نزدیک به دو سال پیش، ایده و خلق برندی در حوزه پوشاک برای مجموعه ما شکل گرفت. ایده‌ی که برای اجرایی کردن آن شروع به تحقیقات مفصلی در بازار به منظور شناسایی خلاء موجود کردیم. در تلاش بودیم، برندی را برای فضای خالی بازار خلق کنیم. برای این کار نزدیک به ۱۷۰ برند ایرانی و خارجی فعال در حوزه پوشاک کشورمان را به دقت مورد بررسی قرار دادیم. مخاطبان برندها، لایف استایل آنها، شیوه و میانگین خرید مخاطبان و… مواردی بود که در تحقیقات به دقت مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. براساس بررسی‌ها، متوجه شدیم به دلیل نوسانات ارز و موضوعات مختلف، برندی گروه مخاطبان بانوان طبقه B,C1 جامعه که نه سبک رسمی و نه کژوال را جزء لایف استایل خود در نظر می‌گیرند و معمولا سبک اسمارت کژوال مورد پسند آنهاست، هدف قرار نداده است. این بخش از بازار خالی بود و فرصت خوبی برای فعالیت ما فراهم شده است. البته برخی از برندهای خارجی مانند منگو و… وارد این حوزه شده‌اند اما در شرایط اقتصادی حاضر این برندها نیز نتوانستند مخاطبان را حفظ کنند و باید برندی تازه نفس وارد بازار می‌شد. در نتیجه در شرایط حال حاضر بانوان طبقه B,C1 حق انتخاب چندانی برای خرید لباس در سبک اسمارت ندارند. به هرحال این بخش از مخاطبان همچنان خرید می‌کنند و باید برندی نیاز آنها را برطرف کنند.در نتیجه ناریان این دسته از گروه مخاطبان که جزء گروه سنی ۲۵ تا ۳۵ سال هستند را هدف قرار داده است. البته این دسته از مخاطبان مرکز توجه هستند و گروه سنی‌ بالاتر نیز می‌توانند از محصولات برند استفاده کنند. پس از این مرحله داستان سرایی، استراتژی، هویت بصری و…. برند طراحی و شکل گرفت. بنابراین قبل از اینکه برند نام‌گذاری شود، بنیان‌های فکری، ارزش‌ها و.. شکل گرفته بود.معمولا برندهای حوزه پوشاک در کشورمان چنین روندی را برای ورود به بازار طی نمی‌کنند. اکثر آنها شروع به کار و بعد گروه مخاطبانی جذب آن‌ها می‌شود. بنابراین تعداد کمی از برندهای فعال در حوزه پوشاک کشورمان براساس نیاز بازار شکل گرفته‌اند.درباره مرحله نام گذاری برند توضیح بفرمایید؟سعی کردیم که نامی انتخاب کنیم که دقیقا با استراتژی برند همخوانی داشته باشد. ناریان، یک نام اصیل ایرانی است که برای برند انتخاب شد. ریشه لغوی این نام از نارین، شکوفه انار نشات می‌گیرد که نقش آن را بر بسیاری از دیوار نگاره‌های تخت جمشید دیده‌ایم. برخی نارین و لوتوس را مشابه هم می‌دانند اما این دو متفاوت هستند. در تلاش هستیم که ناریان علاوه بر حفظ هویت یک برند ایرانی در نگاه و احساس مخاطبان قابلیت ایستادن کنار برندهای جهانی قرار بگیرد. بنابراین هویت برند ناریان نه ایرانی نه خارجی طراحی شده است. چنین طراحی باعث شده که بسیاری از مخاطبان نسبت به ایرانی و خارجی بودن برند سئوال کنند. در نتیجه از این ترکیب طراحی، یک هویت اصیل و جهانی برای برند طراحی شد. چنین روندی باعث طراحی هویت کلامی درست که متشکل از استراتژی‌های ارتباطی، نقاط تماس، سبک گفتگو با مخاطبان، هویت بصری سیستماتیک و… شده است. در مجموع خلق برند ناریان حاصل سال‌ها تجربه و دانش است. برای خلق آن ساعت‌ها زمان صرف شده و برای ارائه آن به بازار وسواس و دقت بسیاری داشته‌ایم. بیش از ۲۰۰ نفر در یکسال گذشته برای خلق برند تلاش کرده‌اند. تیم‌های مختلفی برای ارائه این برند در دوسال اخیر کار کرده‌اند. تیم فروش، لابراتوار، تیم طراحی و…. در کنار هم برای ورود ناریان به بازار حوزه پوشاک تلاش کرده‌اند. افق‌های بسیاری برای ناریان متصور هستیم. افق‌های که برای رسیدن به آنها باید تلاش کنیم. به هرحال در صنعت پوشاک آنقدر فعالیت‌های استراتژی و مارکتینگ درست انجام نشده که به محض اینکه برندی اقدام به اجرای چنین روندی می‌کند، فورا از مابقی رقبا جلو می‌افتد. بطور کلی صنعت پوشاک ایران و حتی کشورهای منطقه و ترکیه نسبت به صنعت فشن دنیا فاصله بسیاری دارند. برای رسیدن به ایده‌آل نیاز به منابع انسانی تخصصی داریم. ناریان به عنوان طفل تازه متولد شده در صنعت پوشاک ایران برای ورود به بازارهای جهانی باید اسکلت بندی خود را محکم کند تا بتواند در عرصه جهانی رقابت کند. برای رسیدن به این مرحله در سال گذشته جلسات متعددی را با مدیران برندهای ترک برگزار کردیم. این جلسات بسیار جالب توجه بود. باید بررسی می‌کردیم که آن‌ها چه روندی را برای رسیدن به موفقیت طی کرده‌اند.برند ناریان چقدر به طراحی اهمیت می‌دهد، در این مسیر دانشگاه چه نقشی داشته است؟متاسفانه فضای آکادمیک طراحی لباس در ایران بسیار قدیمی است. شرایط فشن دنیا آنقدر سریع در حال پیشرفت است که نمی‌توان در آن با کتب بیست سال گذشته به دانشجویان آموزش داد. به شدت در حوزه طراحی لباس در ایران ضعف داریم. بخشی از آن به دلیل نبودن مراکز آموزش عالی تخصصی در این زمینه است. از طرفی برندها نیز تمایلی به رشد طراحان تخصصی نداشتند. طراحانی که در بستر برندها می‌توانند ارتقا بیابند و خدمات بهتری را به مخاطبان ارائه کنند. بنابراین این ضعف دو طرفه است یعنی هم دانشگاه‌ها پیشرفت خوبی ندارد و هم برندها از بازار چنین چیزی را طلب نکرده‌اند. در برند ناریان نیز با این چالش بزرگ روبرو هستیم. طراحی و لابراتور پاشنه آشیل صنعت پوشاک است. در ناریان لابراتور تخصصی احداث کردیم. لابراتوری شامل چند واحد تخصصی؛ طراحی، الگوسازی و نمونه دوزی است. این سه واحد در کنار واحدهای پیشتیبانی دیگری مانند مارکتینگ، استراتژی و.. مغز متفکر برند را تشکیل می‌دهند. اگر هزاران متر کارخانه داشته باشید اما تیم طراحی نتواند با فلسفه وجودی برند مدیریت شود، رسما شکست خواهید خورد. در لابراتور ناریان بحث طراحی، استایلینگ و ….بطور تخصصی انجام می‌شود.در ایران جوانان بااستعدادی در حوزه طراحی لباس وجود دارند که باید به آن فرصت حضور داد. رشد این جوانان باعث ارتقاء دانش و تجربه طراحی در ایران خواهد شد. به هر حال در ایران برندهای صاحب نامی در حوزه خورده فروشی پوشاک فعالیت می‌کردند اما به دلیل نبودن مدیریت پایدار برخی از آنها دیگر وجود ندارند. مدیریت پایدار باعث رسیدن برند به افق‌های تعریف شده خواهد شد.برند ناریان در شرایط اقتصادی ناچندان مطلوبی وارد بازار شده است، چرا در این زمان برند را وارد بازار کردید؟درست است که در شرایط اقتصادی مطلوبی به سر نمی‌بریم اما بعضی از صنایع تحت هر شرایطی متوقف نمی‌شوند. در چنین شرایطی نیز تقاضا متوقف نشده و اگر ما عرضه نکنیم، مخاطبان برای رفع نیاز به سراغ راهکارهای دیگری می‌روند. اگر برندهای داخلی نیاز را برطرف نکنند، قاچاقچی‌ها وارد عمل شده و نیاز مشتریان را رفع می‌کنند. اتفاقی که چندسال است، صنعت پوشاک کشور را فلج کرده و آمارهای وحشتناکی از قاچاق پوشاک در کشور منتشر می‌شود. بازار پوشاک برای قاچاق‌چیان بسیار جذاب است. حال اگر تولیدکنندگان داخلی به دلیل شرایط پیش آمده بازار را رها کنند و دائم از کمبودها گله کنند چه اتفاقی می‌افتد. اگر ملاحظه کرده باشید برخی از برندهای خارجی که در مراکز خرید بزرگ تهران فعالیت می‌کردند به دلیل شرایط بازار را رها کرده‌اند و برندهای ایرانی باید جای آن‌ها را پر کنند. اگر برند ایرانی این کار را نکند، قاچاقچیان از روش‌های غیرقانونی سودهای کلانی را بدست خواهند آورد. از طرفی اگر برندی صرفا به خاطر درآمد در بازار فعالیت کند، شرایط اقتصادی به آن فشار آورده و آن را نابود می‌کند، اما اگر اولویت برند پول نباشدو نیت درستی در پس کسب وکار باشد، مشتریان هیچ گاه برند را رها نکرده و تحت هر شرایطی از آن حمایت می‌کنند. اتفاقی که برای برند ناریان افتاده است. این برند اولین فروشگاه خود را در باملند راه اندازی کرده اما در فاصله‌ی کمی برای احداث شعب دیگر درخواست داریم. چنین اتفاقی خارج از پیش بینی ما بوده است. در حال حاضر برخی از برندهای ایرانی به خوبی و درست وارد میدان شده‌اند و بازار خوبی را بدست آورده‌اند. چنین برندهایی قابلیت جهانی شدن دارند و مطمئنا به زودی خبرهای خوبی از آنها خواهیم شنید. در حال حاضر نباید به سراغ اخبار منفی برویم. برندهای که نگاه منفی ندارند، در شرایط حال حاضر نیز پیشرفت کرده و نه تنها تعدیل نیرو ندارند، بلکه جذب هم دارند. برندهای خوبی در حوزه پوشاک و فشن شانه به شانه برندهای خارجی در بازار ایران فعالیت می‌کنند. این برندها بدون توجه به شرایط پیش آمده در حال پیشروی در بازار هستند.در بازار حوزه پوشاک با چه چالش‌هایی روبرو شده‌اید؟صنعت پوشاک کشور پر از چالش است. اما یکی از مهم‌ترین چالش‌ها تامین مواد اولیه است. تامین کنندگان اولیه به سختی مواد را وارد کشور می‌کنند. پس از واردات مواد اولیه نخ وارد مرحله ریسندگی و بافندگی می‌شود که این مرحله نیز با چالش‌های بسیاری مواجه است. پس از آن پارچه به دست برندهایی مانند ناریان می‌رسد که قرار است پارچه را تبدیل به پوشاک کنند. پوشاکی که قیمت تمام شده آن گاهی خارج از توان مصرف کنندگان است. باید حلقه تامین کننده اولیه و ثانویه به گونه‌ای کنار هم قرار بگیرند که پوشاک با شرایط متناسب به دست مصرف کنندگان برسد.چالش بزرگ دیگر تامین سرمایه انسانی است. هیچ مرکز آکادمی در ایران وجود ندارد که نیروی انسانی تخصصی فروش خرده فروشی پوشاک تحویل برندها بدهد. البته برخی از مراکز وجود دارند اما تخصصی نیستند. این درحالی‌ست که در کشور ترکیه چنین آکادمی وجود دارد و بسیاری از دانش پژوهان آن نیز جوانان فعال حوزه مد و لباس ایرانی هستند. در حال حاضر بسیاری از موقعیت‌های شغلی مناسب در حوزه پوشاک خالی مانده و نیروهای تخصصی و حرفه‌ای وجود ندارند. برای مثال: مدیرمارکتینگ صنعت خرده فروشی پوشاک در ایران نداریم. این صحبت‌ها برآمده از سالها تجربه من در صنعت مارکتینگ ایران است. بنابراین از دنیای حرف نمی‌زنم که از آن اطلاع نداشته باشم. باید فضایب برای آموزش افراد علاقه مند وجود داشته باشد و باید سازمان و یا ارگانی متولی موضوع شود. افراد بسیاری علاقه مند هستند وارد صنعت پوشاک شوند و برندها نیز نیاز به نیروی انسانی دارند اما به دلیل نبود تخصص هیچ اتفاقی در حوزه نیروی انسانی صنعت پوشاک نمی افتد.برندها چه کمکی به آموزش نیروهای تخصصی می‌توانند بکند؟همانطور که در بخش طراحی عنوان کردم. این بازی دو طرفه است. برندها باید به بلوغی برسند که فضای لازم را برای رشد استعدادها فراهم کنند. برندها باید همکاری مشترکی با دانشگاه‌ها داشته باشند. همکاری‌های که در حوزه مسئولیت اجتماعی آن قرار می‌گیرد. مسئولیت اجتماعی که دقیقا به تجارت آنها متصل است. اگر چنین فضای بوجود نیاد برندها به سراغ کپی کاری می‌روند.چه چشم اندازی را برای برند متصور هستید و چقدر از ایده ناریان از کاغذ به عملیات رسیده است؟به جرات می‌توانم بگویم بیش از ۹۰ درصد ایدهعملیاتی شده است. بیزینس مدل ناریان براساس فرندچایز طراحی شده است. براین اساس به سرعت توسعه شعب را در پیش خواهیم گرفت. طبق برنامه ریزی صورت گرفته ۱۰ تا ۱۵ شعبه در دو سال اول راه اندازی خواهیم کرد. این شعب هم در تهران و هم در شهرهای بزرگی مانند اصفهان، شیراز و… احداث خواهد شد. در صدد هستیم در تهران شعب ممتاز و درجه یک راه اندازی کنیم. فرق ممتاز و درجه یک محل شعب است. همچنین به زودی برند از ایران خارج و اولین شعبه ناریان در خارج از کشور راه اندازی خواهد شد. هدف ما صادرات محصول نیست ما قصد داریم برند را صادر کنیم.

mbanews.ir-نرگس فرجي

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا