خبر

واتساپ درآمدزا می شود

از زمان خرید واتساپ توسط فیسبوک در سال ۲۰۱۴، گمانه زنی های زیادی در مورد رویکرد این شبکه اجتماعی در درآمدزایی سرویس پیام رسان خود، واتساپ، با توجه به آغاز روند کاهش درآمد فیسبوک وجود دارد.
واتساپ سرانجام شروع به درآمدزایی با استفاده از ابزار های پرداخت برای استفاده (pay-to-use) می کند که به کسب و کار ها اجازه حرف زدن با مشتریان را خواهد داد.
از طریق این برنامه پیام رسان، امکان ارسال اطلاعات پیرامون محصولات و خدمات نظیر بارگیری کالا ها و تاریخ های تحویل آن ها و همچنین پشتیبانی لحظه به لحظه در راستای کمک به حل مسائل وجود دارد.
فیسبوک در سال ۲۰۱۴ واتساپ را به قیمت ۱۴ میلیارد دلار خرید. به گفته مدیران و کارمندان واتساپ، روند کنترل کامل کاربران بر روی پیام های دریافتی همچنان ادامه خواهد یافت و کسب و کار ها برای ارسال پیام های خاص متحمل هزینه خاصی خواهند شد. به این ترتیب روند دریافت پیام ها انتخابی و کلاهبرداری از طریق چت غیر ممکن است.

با توجه به کشور محل سکونت کاربر، هزینه ارسال پیام ها تغییر می کند. در همین حال اجازه پاسخ دهی به کسب و کار ها تا ۲۴ ساعت قبل از اتمام هزینه ها به صورت رایگان داده شد.
به نقل از مدیران و کارمندان واتساپ، پیام ها همچنان شکل رمز گذاری شده سرتاسر (end-to-end) خود را حفظ خواهند کرد و در صورت تمایل امکان بلاک کردن کسب و کار ها توسط کاربران وجود دارد.
اقدام فوق در پی اعلام رقم درآمد فیسبوک در سه ماهه دوم سال و کاهش عجیب ۱۱۸ میلیارد دلاری ارزش سهام این شبکه اجتماعی در بازار در یک حرکت شکل گرفت.

پس از اعلام خبر پایین ترین نرخ رشد این غول رسانه های اجتماعی در دو سال گذشته، ارزش سهام آن تا بیش از ۲۰% کاهش یافت. در ادامه پیش بینی های فیسبوک بر از دست دادن سریع درآمد های آن دلالت دارند زیرا کاربران در شرایطی بیشترین بهره را از گزینه های جدید می برند که بازار هایی با سوددهی کمتر خارج از کشور محرک های رشد به شمار می روند. این در حالی است که گزینه های فوق با هدف محدود کردن تبلیغات طراحی می شوند.
بنا بر ادعای فیسبوک، ۲.۵ میلیارد نفر ماهیانه از نرم افزار های آن استفاده می کنند که این آمار کاربران اینستاگرام و واتساپ را نیز در بر می گیرد.
نزدیک به ۴۰۰ میلیون نفر به استفاده از استوری های اینستاگرام روی آورده اند که در حال حاضر مثل گذشته شامل آگهی های تبلیغاتی نیز می شد. این در شرایطی است که تعداد کاربران WhatsApp Status به ۴۵۰ میلیون نفر می رسد.
تقریبا ۱۰۰ شرکت مختلف تاکنون دست به امتحان آگهی های تبلیغاتی Status زده اند که از آن جمله می توان به Uber و Singapore Airlines با هزینه پرداختی گسترده و کامل در سال آینده اشاره کرد.

www.maketingweek.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا