مصاحبه

پارس خزر، در مسیر نوآوری و افزایش تولید

پارس خزر یکی ازتولید کنندگان لوازم خانگی ایرانی است که با حدود ۵۰ سال سابقه ی حضور در بازار اکنون با رویکرد تازه اینترنت اشیاء و تداوم تولید درکنار مصرف کننده داخلی ایستاده است.

لوازم خانگی وارداتی از جمله کالاهایی هستند که به دلیل افزایش نرخ ارز و مشکلات اقتصادی و چالشهای واردات و گمرک و … رفته رفته جایگاه خود را به لوازم ساخت داخل می سپارند. مصرف کننده ایرانی به دلیل افزایش قیمت ها ضمن درخواست کیفیت و ضمانت،تنوع تولید و نوآوری را ازاین بخش طلب میکند.

برندهای داخلی که تا چندی پیش به لحاظ حضور گسترده همراه با تبلیغات فراگیر برندهای خارجی که بعضا در داخل ایران مونتاژ می شد، حتی در ویترین های فروشگاه های لوازم خانگی جایی نداشتند، امروز فرصتی مناسبی دست یافته اند تا با اتکا به دانش روز به ارائه ی کالاهایی با رویکردی همسان با شرایط زندگی کنونی بپردازند.

شرکت پارس خزر که از سال ۱۳۴۸ در ایران با تولید دو محصول پنکه و آبمیوه گیری با نام تجاری پارس توشیبا کار خود را آغاز کرده امروز با بیش از ۱۹۵ قلم کالای تولیدی در حوزه ی لوازم خانگی همچنان پر فروش ترین مجموعه دراین بخش محسوب می شود که مشتریان به لحاظ کیفیت و ضمانت و همچنین تنوع محصولات همچنان وفادار به این برند هستند.

امیرهوشنگ محمودی معاون امور بازاریابی و فروش مجموعه ی پارس خزر در گفتگو با ام بی ای نیوز ضمن اعلام مطلب فوق گفت: با توجه به اینکه بیشتر مواد اولیه اقلام تولیدی این مجموعه از صنایع پتروشیمی و فولاد داخلی تهیه می شود، تا زمانی که این صنایع فعال هستند همچنان تداوم تولید و حضور پر قدرت و نوآورانه در بازار برای مجموعه ادامه خواهد داشت.

تاکید بر شعار لوازم خانگی برای یک عمر درخانه های ایرانی همچنین ۲ سال خدمات پس از فروش و تضمین تامین قطعات تا ۱۰ سال ازجمله استراتژی هایی است که پارس خزر پیوسته درنظر داشته است.

وی در ادامه گفت: ما از مارکت دنیا عقب هستیم و دلیل آن محدودیتهایی است که در عرضه ی محصولات داریم ک بخشی از آن به تحریم و بخشی دیگر به ساختارهای سازمان تجارت جهانی مرتبط است که کار تاجرایرانی را با مشکلات متعددی مواجه کرده و شرایط فعلی تحریم نیز کلا سایه ی سنگینی بر صادرات افکنده است، مثلا تا سال گذشته برخی کالاها به کشورهایی نظیر اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی صادرمی شد که به دلیل تحریم ها درآمد ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دلاری که از این محل کسب می شد به صفر رسیده است و در آینده برای جبران فقدان حضور فعلی نیازمند اقدامات تبلیغاتی برای تداعی در اذهان مخاطبان خارجی وحفظ وکسب مجدد بازار ازدست رفته خواهیم بود.

وی این انتقاد مبنی بر انجام نشدن اقدامات تبلیغاتی موثر و فراگیری طی سالهای گذشته برای معرفی محصولات پارس خزر نظیر پلوپزهوشمند که از طریق تلفن همراه مخاطبان قابل کنترل است و نوعی ورود این مجموعه به موضوع اینترنت اشیاء که این روزها در جهان مورد توجه قرار گرفته را به جا دانست و در پاسخ گفت: البته طیف اقدامات مارکتینگی و تبلیغاتی درگذشته وسیع بوده اما نظارتهایی که سازمان توسعه تجارت درمورد قیمت تمام شده و عرضه کالاها برای شرکت اعلام میکند مانع از افزایش قیمتها شده و لذا تبلیغات با ایجاد تقاضای بیشتر تولید بیشتر هزینه ی بیشتر را طلب می کند که شرکت با توجه به استراتژی تعیین شده این امکان را ندارد.

ازسویی درگذشته با برخی رسانه ها نظیر تلویزیون در این رابطه همکاری داشتیم که به دلیل عدم دریافت نتایج تبلیغ بعد از هزینه های هنگفتی که این رسانه برای تبلیغات دریافت می کرد، ترجیح داده شد در فضای مجازی و وبسایتهای اینترنتی پربازدید نظر دیجیکالا حضور داشته باشیم که در بیشتر دیده شدن مان موثر بود.

معاون بازاریابی وفروش شرکت پارس خزر مهمترین عامل بقای این مجموعه از سال های دهه ۴۰ تاکنون و فراز و نشیبهایی که این صنعت دردوران مختلف درایران طی کرده را تاکید براصل مشتری مداری دانست و گفت: درحال حاضر تیم های تخصصی نظرسنجی ازطریق برند شاپ ها و فضای مجازی نسبت به سلایق و درخواستهای مشتریان آگاهی سنجی انجام می دهند و به R&D شرکت جهت تصمیم سازی های متناسب با خواست مشتری ارائه می شود.

تولید کالاهایی نظیر پلوپز هوشمند، غذاساز و قهوه ساز و… نیز درراستای همین خواست مشتریان بوده که با قیمت و کیفیت مناسب به بازار عرضه شده و البته به زودی کالاهایی نظیر ماشین لباسشویی و وسایل گرمایشی و… در تامین نیازهای داخلی وارد چرخه ی تولید می شود.

درمورد چشم انداز فعالیتهای پارس خزر تا افق ۱۴۰۰ تبدیل شدن به بزرگترین تولید کننده لوازم خانگی منطقه ترسیم شده است که هلدینگ متشکل از ۱۳شرکت تخصصی درحوزه ی تولید با دوبرند سایا و پارس خزر، تمام تلاش دست اندرکاران حتی درشرایط تحریم با تکیه به امکانات داخلی و کارخانجات متعددی که تولید کننده پلاستیک و سایر مواد اولیه تولید هستند تلاش برای دستیابی به این هدف مشغول فعالیت بوده وسهم مهمی دراشتغال به طور مستقیم و غیرمستقیم دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا