
گزارش تازهی شرکت Forrester میگوید در سال ۲۰۲۶ شاهد دگرگونیهای بزرگ و تکاندهندهای در صنعت تبلیغات خواهیم بود؛ تغییراتی که باعث از دست دادن نیروی انسانی و کاهش استقلال آژانسها میشود.
تغییر مدل کسبوکار آژانسها
به گفتهی جی پتیسال، تحلیلگر ارشد فورستر، آژانسهای تبلیغاتی در سال آینده «نقش سنتیِ واسطهگری خود را کنار میگذارند» و از «نمایندهی مشتری» به «عرضهکنندهی محصولات بازاریابی و فناوری» تبدیل خواهند شد.
فورستر میگوید در دههی اخیر، ساختار آژانسها بهتدریج فرسوده شده و اکنون با ادغامها، خریدها و سرمایهگذاریهای جدید، آژانسها از نقش خلاق و فرهنگی به سمت فروش پلتفرمها و راهکارهای تجاری رفتهاند. نتیجهی این امر، کاهش نیرو، افزایش اتکا به درآمدهای رسانهای و بازنگری در مدل کسبوکار آژانسهاست.
عوامل تغییر
عوامل اصلی این تغییر عبارتند از گذار از قراردادهای بلندمدت به پروژههای کمسود و مبتنی بر محصول؛ افزایش برونسپاری داخلی شرکتها (in-housing) و کاهش وابستگی به آژانسها؛ فشار واحدهای خرید و مالی برای ارزانتر کردن خدمات؛ و رشد هوش مصنوعی که ساختار پرداخت سنتی را تهدید میکند.
الگوهای جدید آژانسها
در سال پیش رو، چهار الگوی تازه برای آژانسها تعریف شده است؛ نهادهایی که هیچکدام از آنها «نمایندگان سنتی» مشتریان خود نیستند؛ یعنی دیگر صرفاً نمایندگانی نیستند که در ازای صرف زمان، حقالزحمه دریافت کنند. این چهار الگو عبارتند از:
۱. فروشندگان (Vendors)مجری پروژهها و کمپینها
۲. بازرگانان (Merchants) فروشندگان نرمافزار و رسانه
۳. همکاران (Affiliates) ارائهدهندگان مهارت در ساختارهای بزرگتر
۴. شرکای بازاریابی (Partners) تمرکز بر خدمات مشتریمحور
پیشبینیهای کلیدی فورستر
کاهش ۱۵ درصد از مشاغل آژانسی: بهویژه در شرکتهای بزرگ مانند WPP و S4
خرید و ادغامهای تازه: پیشبینی میشود دستکم ۱۰ آژانس خلاق مستقل توسط شرکتهای سرمایهگذاری خصوصی خریداری شوند.
ادغامهای بزرگ و بازنگری قراردادها: پس از ادغام Omnicom و IPGاحتمال بازبینی گستردهی قراردادهای رسانهای وجود دارد.
افزایش نقش آژانسهای خلاق در بازاریابی اینفلوئنسرها: قدرت از بخش رسانه به بخش خلاق منتقل میشود.
رشد مدل «رسانهی اصلی»: در این مدل، آژانسها خود خریدار و فروشندهی رسانهاند و نه فقط واسطه.
به گفتهی فورستر، این تحولات، نشانهی پایان دوران «آژانسهای نمایندهی مشتری» و آغاز عصر جدیدی است که در آن آژانسها مالک محصول، فروشندهی فناوری و طراح راهکارهای جامع بازاریابی خواهند بود.