خبر

چالش ده‌ سالگی برندهای ایرانی

کسی دقیقا نمی‌داند، منشا اصلی چالش ده‌ سالگی از کجا بوده و چطور به این سرعت منتشر شده است اما به احتمال زیاد این چالش از اپلیکیشن جانبی فیسبوک شروع شده و بعد از آن وارد اینستاگرام شده است. پیام این چالش با آنچنان سرعتی منتشر شد که بسیاری از افراد صاحب‌نام حوزه‌های مختلف سیاسی، هنری، ورزشی و… نسبت به آن واکنش و در آن شرکت کردند.

در این میان برخی از برندهای ایرانی نیز سوار بر موج این چالش شده و تغییرات ده ‌ساله‌ی خود را به مخاطبان نشان دادند. تغییراتی که جالب توجه بود و مخاطبان نسبت به آن واکنش‌های مختلفی را نشان دادند. برای مثال برند مای پس از شرکت در این چالش از تغییراتی یکی از کرم‌های خود در این ده سال رونمایی کرد. این برند یکی از خاطره انگیزین‌ترین محصولات خود را در این چالش به نمایش گذاشته و به مخاطبان یادآور شده بود که محصول با همان کیفیت اما با لباس جدید در بازار موجود است.

برندهایی که به عدم تغییرات خود افتخار کردند

در این میان اتفاق عجیبی نیز رخ داد. برخی از برندهای ایرانی با انتشار تصویر ده سال گذشته از محصولات خود نشان دادند، هیچ تغییری را در این مدت اعمال نکرده‌اند. چنین برندهایی نسبت به عملکرد خود احساس رضایت داشتند و می‌خواستند به مخاطبان بگویند: در این ده سال کیفیت و شکل‌شان تغییر نکرده‌است. عملکرد این دسته از برندهای ایرانی سوژه طنز بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی شد.

بسیاری از کاربران با انتشار تصاویر محصولاتی که در ده سال گذشته هیچ تغییری نکرده‌اند، باعث شدند که برندها نسبت به عملکرد خود تجدید نظر کنند. این درحالی ست که یکی از فاکتورهای بازاریابی یعنی محصول همیشه با توجه به ذائقه و سلیقه مخاطبان باید از لحاظ فرمولاسیون و شکل دستخوش تغییرات گردد. کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصاویر مورد نظر نشان دادند که برخی از برندها بدون توجه به نیاز مشتریان سال‌هاست یک محصول را تولید می‌کنند. محصولی که مطمئنا خروجی دستگاه‌های فرسوده‌ای است که دیگر توان کار ندارند اما برندهای قدیمی همچنان از آنها بهره برداری می‌کنند.

بنابراین موج سواری بر چالش‌های شبکه‌های اجتماعی؛ مانند شمشیر دولبه‌ای‌ عمل خواهند کرد که برندها باید برای ورود به آنها دقت زیادی کنند و سریع نسبت به حضور در آن‌ها تصمیم نگیرند. چنین تصمیم گیری نیاز به بررسی و تحقیقات دارد. تحقیقاتی که میان برخی از برندهای ایرانی نادیده گرفته شده و به آن‌ها توجه چندانی ندارند. در مجموع موج سازی بر چالش ده‌ سالگی برای برخی از برندها سودآور و برای برخی دیگر آسیب رسان بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا