ظهور و رشد فناوریهای نوین، روشهای بازاریابی محصولات و خدمات را در دنیای امروز تغییر داده است. شرکتها هم برای باقیماندن در عرصهی رقابت باید همگام با این تغییرات حرکت کنند.
چتباتها، برنامههای کامپیوتریای که از هوش مصنوعی برای برقراری مکالمه با مخاطبان استفاده میکنند، یکی از این فناوریهای نوین است. این فناوری برای کمک به سهولت فرایند خرید، پاسخ به سوالات، ارائهی خدمات پس از فروش و برآورده کردن سریع نیاز مخاطبان طراحی شده است.
با وجود تمام انتقادهایی که هنوز هم ممکن است به این فناوری وارد شود، باید گفت که چتباتها قابلیت بهبود تجریهی خدمات پس از فروش به مشتری را دارند. خدمات پس از فروش خوب، حتی میتواند هزینههای مربوط به پسدادن کالاها را نیز کاهش دهد و در نهایت وفاداری مشتری را در پی داشته باشد.
چتباتها همچنین میتوانند و قرار است زمان انتظار مشتریان را برای پاسخگویی، کاهش دهند. آنها نمیخوابند؛ پس حضورشان به معنای خدمات ۲۴ ساعتهی برندهاست.
اما چتباتها تنها به درد پاسخ به سوالات و آرام کردن مشتری نمیخورند، بلکه به عنوان یک ابزار بازاریابی برای درگیر کردن مشتری نیز کارایی دارند. تنظیم پیامهایی حاکی از رضایت برند از خرید مشتری، اطلاعرسانی در مورد محصولات و خدمات جدید، تبریک تولد و ارائهی کوپن تخفیف از کارهای دیگری است که این روزها برندهای بزرگ به کمک چتباتها انجام میدهند.
ارسال پیامهای شخصی و رسیدگی به مشکلات خاص یک مشتری از دیگر روشهایی است که هنوز میتوان مخاطبان را با آن شگفتزده کرد. در نظر گرفتن جایگاهی ویژه برای چتبات، هم به عنوان یک تاکتیک و هم استراتژی، به تدریج نقش این فناوری را در فعالیتهای ارتباطی برندها پررنگ خواهد کرد.
چتباتها ابزارهای مناسبی برای برندینگ به شمار میروند، به جای داشتن یک چتبات معمولی، میتوان براساس شخصیت برند یا حتی خلق یک شخصیت دیگر چت باتی ساخت که با لحن خاصی حرف میزند و با مخاطب هدف ارتباط برقرار میکند.
www.forbes.com