با توجه به تداوم چالش ها و ابهاماتی که از سال گذشته به انسانها به ارث رسیده اند و امسال نیز تاکنون گریبانمان را رها نکرده اند، آمریکاییها همچنان در صدد هستند تا با سطوح بالایی از استرس مالی و عاطفی کنار بیایند. تعداد زیادی از کسب و کارها نیز با این مشکلات دست و پنجه نرم میکنند، اما صرف نظر از میزان وسوسه انگیز بودن آنها، الان زمان مناسبی برای بازاریابی تهاجمی و دستبرد زدن به کیف پول افراد نیست.
در عوض، برندها باید حین برقراری ارتباط با مشتریان خود، رویکرد دلسوزانه ای را در پیش گیرند. اکنون بیش از هر زمان دیگری، مصرف کنندگان در رویا و آرزوی مهربانی، نیکی و برقراری یک ارتباط واقعی دو طرفه به سر میبرند. بازاریابی دلسوزانه به معنای تضمین این واقعیت است که سیستم پیام رسانی برند شما این ارزشها را در بر میگیرد.
تغییر ذهنیت بازاریابی برای نگاه کردن به چیزی فراتر از اهداف سه ماهه در این دوران سخت میتواند دشوار باشد. با این حال، برند فقط زمانی می تواند به حیات خود ادامه دهد که مشتری داشته باشد. بازاریابی به معنای کسب درآمد هر چه بیشتر از مشتریاندر کوتاه مدت نیست بلکه به معنای ایجاد روابطی است که وفاداری در سالهای آتی را تضمین میکند.
بازاریابی دلسوزانه ارزشهایی را برجسته میسازد که به مشتری در زمینه اعتماد به برند کمک خواهد کرد. از آن جمله میتوان به نشان دادن نگرانی بابت سلامت مشتریان، گوش دادن به نیازهای آنها، اجازه دادن به آنها برای پول خرج کردن مسئولانه و فعالیت به عنوان مراقب حال و سلامتی یک جامعه بزرگ تر اشاره نمود.
روشهای زیادی برای تمرین و ممارست در رابطه با بازاریابی دلسوزانه وجود دارند که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره میکنیم:
ایمنی و سلامتی را اولویت قرار دهید
در بحبوحه شیوع کرونا و بی ثباتی اجتماعی، نیاز اصلی مصرف کننده این است که احساس کند میتواند به برندتان به عنوان منبعی برای حفظ ایمنی و سلامتی خود اعتماد کند. مراقبت از افراد و توجه به سالم نگه داشتن آنها راهی مفید و موثر برای نشان دادن این حقیقت است که جان مصرف کنندگان برای شما اهمیت دارد و شرکتتان درآمدزایی را فدای نیل به استانداردهایش نمیکند.
اولین قدم در این مسیر اطلاع رسانی به مصرف کنندگان در مورد گامهایی است که برای حفظ سلامتی مشتریان و کارمندانتان بر میدارید. اگر کانالهای فروش آفلاین و آنلاین دارید، به جای مراجعه به فروشگاه، بر روی مزایای خرید آنلاین از لحاظ حفظ ایمنی و سلامتی تاکید کنید. از کانالهای خود در شبکه های اجتماعی برای نشان دادن همدردی با مردم و درک شرایط سخت موجود استفاده کنید. به عنوان مثال نایک این کار را با ارسال پستهایی در رسانههای اجتماعی انجام داد که عاشقان ورزش را به انجام حرکات ورزشی در خانه تشویق میکرد. داو با راه اندازی کمپین «در خانه بمان» دلایل نگرانی خود بابت وضعیت سلامتی اقشار مختلف جامعه را ابراز میداشت که شامل طرح درخواست از مصرف کنندگان برای تشریح دلایلی بود که بنا بر آنها ماندن در خانه را به بیرون رفتن از آن ترجیح میدادند. در ادامه برند در قالب پیامهایی حمایت دائمی خود را از کارگرانی نشان میداد که کارشان تعطیلی بردار نبود.
علاوه بر این برندها میتوانند متعهد شوند که با هدف تامین امنیت مشتریان، به خریداران اینترنتی یک سری تخفیفها، فرصتهای تبلیغاتی یا خدمات ویژه را ارائه دهند که شامل حمل و نقل رایگان نیز خواهد شد. اگر برای بقا نیاز به باز کردن فروشگاههایتان به طور فیزیکی دارید، تخفیفها یا کوپنهای خاصی را برای افرادی در نظر بگیرید که در ساعتهای خلوت و کم ترافیک به فروشگاه هایتان مراجعه میکنند یا از وانت فروش سیار برای تامین کالاهای مورد نیاز خود کمک میگیرند.