خبر

چند درصد ایرانی هستی؟

استارتاپ‌ها نقش مهمی را در رفع نیاز مخاطبان امروزی بازی می‌کنند. چونک یکی از استارتاپ‌های‌ست که در حوزه صنایع دستی فعالیت کرده و خدمات متفاوتی را در این بخش از بازار به مخاطبان ارائه می‌کند. چونک در سی‌امین نمایشگاه بین المللی صنایع دستی حاضر و با طراحی غرفه‌ای متفاوت سعی در برقراری ارتباط با گروه مخاطبان دارد. ام بی ای نیوز با “سید مرتضی نقیبی، مدیرعامل چونک” گفتگویی داشته تا درباره عملکرد این استارتاپ و چالش‌های بازار صنایع دستی بیشتر بداند.

از چونک برایمان بگویید؟

آغاز فعالیت چونک به مهرماه ۱۳۹۳ باز می‌گردد. فعالیتی که براساس فروش آنلاین صنایع دستی سراسر کشور برنامه‌ریزی شده است. چونک در تلاش است خدمات مناسبی را به مخاطبان عرضه کند. به همین مناسبت در چهار سال اخیر به عنوان بهترین وبسایت حوزه صنایع دستی کشور انتخاب و در سال ۹۵ بهترین فروشنده صنایع دستی از سمت سازمان میراث فرهنگی شناخته شده است. بنابراین چونک قصد دارد، یکی از بزرگترین چالش‌های بازار صنایع دستی ایران را برطرف کند. چالشی که باعث شده بسیاری از صنایع دستی ارزنده کشورمان از دیدگان عامه مردم پنهان بماند. ما سعی داریم، هر آنچه در حوزه صنایع دستی کشور تولید می‌شود را گردهم آورده و در معرض نمایش مخاطبان قرار دهیم. با این کار صنایع دستی جنوبی‌ترین و شمالی‌ترین مردم کشورمان نیز دیده شده و به فروش می‌رسد.

رویکرد چونک برای فروش محصولات برچه اساسی برنامه ریزی شده است؟

رویکرد چونک برای فروش محصولات بر پایه محتوا است. در تولید محتوا سعی داریم، مخاطبان را به گروه‌های مختلف تقسیم‌ بندی نکنیم. محتوای تولیدی توسط چونک بر پایه برنامه‌ریزی مشخصی صورت گرفته و سعی شده در محتوای ارائه شده به مخاطبان راهکارهای خلاقانه‌ای ارائه شوند. راهکارهای که به آنها در چیدمان منزل و یا بکارگیری درست محصولات کمک می‌کنند. در این کسب وکار برای فروش هر محصولی که شاید کاربرد آن از یادها رفته و یا کاربرد تزیینی پیدا کرده باشد، محتوای متناسب تولید و به مخاطبان عرضه می‌شود. مخاطبان با دیدن، شنیدن و خواندن آن محتوا پی به کاربرد محصول برده و جایگاه مناسبی برای آن در خانه و یا محل کارشان می‌یابند. البته بسیاری از محصولات استفاده شخصی داشته و افراد از آنها برای خودشان استفاده می‌کنند. در نتیجه با این شیوه عملکرد، مخاطبان محصولات حوزه صنایع دستی کشورشان را با محصولات برندهای خارجی مقایسه و مطمئنا انتخاب بهتری را خواهند کرد.

در حوزه صنایع دستی با چه چالش‌های روبرو هستید و چونک چه راهکاری برای حل چالش‌ها ارائه کرده است؟

یکی از چالش‌های که در حوزه صنایع دستی با آن مواجه‌ایم، عدم استاندارد سازی محصولات تولیدی حوزه صنایع دستی است. برای حل این چالش هنرمندان نقش بسزایی دارند. آنها باید براساس نیاز مخاطبان امروزی محصولاتی را تولید کنند. چونک نیز برای حل این چالش با گروهی همکاری می‌کند که دقیقا براساس نیاز مخاطبان محصولاتی را در حوزه صنایع دستی تولید و عرضه می‌کنند. این گروه همکار؛ براساس سفارش‌ها و رنگ بندی محصولات؛ سفارش‌های چونک را تولید می‌کنند. چونک به طور مرتب در بازار نیازسنجی کرده و شناخت خوبی نسبت به بازار و مخاطبان حوزه صنایع دستی کشور دارد.
درباره بخش وبسایت استارتاپ چونک برایمان بگویید؟

سهم صنایع دستی از بازار داخلی ۱۵۰۰ میلیارد تومان و از بازار صادراتی ۵۰۰ میلیارد تومان است. بنابراین با توجه به ۵۰۰ هزار نفر تولید کننده صنایع دستی این بخش از بازار سهم بالایی را به خود اختصاص نداده است. براین اساس چونک در تلاش است، از بازارهای دیگر مانند دکوراسیون، لوازم خانگی، هدیه سهم خواهی کند. در این میان صنایع دستی نیز پتاسیل خوبی برای تامین نیازهای این بخش از بازارها دارد. در همین راستا چونک بخشی را با نام پیشنهاد هدیه راه اندازی کرده است. در این بخش با توجه به بودجه و سلیقه مخاطبان، هدایای به مخاطبان خانم و آقا پیشنهاد می‌شود. استقبال از این بخش بسیار خوب بوده و مخاطبان مختلفی از آن استفاده می‌کنند.
درباره کمپین” چند درصد ایرانی هستی؟” برایمان بگویید؟

کمپین ” چند درصد ایرانی هستی؟” با همراهی چونک، فیلیمو، جاباما، چیلیوری و نواک اجرایی می‌شود. مخاطبان با مشارکت در این کمپین و پاسخ به سئوالات مختلفدر حوزه موسیقی، غذا، صنایع دستی، فیلم و سفر؛ پی می‌برند که چقدر سلایق ایرانی دارند. این کمپین در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اجرا و منتشر شده است و برندگان آن جوایز نفیسی را بدست خواهند آورد. در این میان بر شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام به خاطر حضور مخاطبان بسیار و یکی از رسانه‌های تولید محتوای چونک تمرکز بیشتری شده است. چونک برای این شبکه اجتماعی تولید محتوای متناسبی را انجام و منتشر می‌کند.


درباره حضور چونک در سی‌ام نمایشگاه بین المللی صنایع دستی برایمان بگوید؟

حضور در نمایشگاه بین المللی صنایع دستی برای چونک که در این حوزه از بازار فعالیت می‌کند، از اهمیت بالایی برخوردار است. ما در این نمایشگاه با تولیدکنندگان و مخاطبان صنایع دستی آشنا می‌شویم. مخاطبان علاقه مندی که شاید از نمایشگاه خرید نکنند اما تبدیل به مشتریان بالقوه چونک شوند. غرفه چونک در این نمایشگاه نیز جالب و برگرفته از خانه ایرانی است. در این غرفه کاربرد محصولات مختلف به نمایش درآمده است و مخاطبان با حضور در نمایشگاه با محصولات مختلفی از صنایع دستی کشورمان آشنا می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا