قلدری و آزار اینترنتی میلیونها قربانی در سراسر دنیا دارد. ۴۶۳۰۰۰ جوان سالانه در استرالیا مورد آزار و اذیت اینترنتی قرار میگیرند و ۷۸٪ آنها ۱۰ تا ۱۵ ساله هستند. قربانیان سوءاستفادههای اینترنتی در مقایسه با دیگر قربانیان، ۹ برابر بیشتر در معرض خودآزاری و اندیشهی خودکشی قرار دارند.
برای جلوگیری از این اتفاق، همیشه تمرکز اصلی روی گزارش این رویدادها بوده است. اما هیچ راهی برای محافظت از کودکان در مقابل این اتفاق وجود ندارد و شبکههای اجتماعی پیشرو هم در ارائهی راهحلهای موثر ناکام ماندهاند.
برگزارکنندگان کمپین به دنبال راهی برای ایجاد تغییرات اساسی در محیط آنلاین بودند.
هدف آنها ایجاد آگاهی رسانهای و همچنین شناخت اپلیکیشن ریوورد (Reword) بود؛ افزایش دانلود و بهاشتراکگذاشتن محتوا؛ تعامل با سرمایهگذاران مرتبط برای حمایت از این ابزار (مثلا در مدارس و مقامات دولتی)؛ و بالابردن پوشش در شبکههای اجتماعی و جریانهای اصلی.
آنها دو مخاطب اصلی داشتند:
گروه اول محافظان: والدین و آموزشدهندگان. محافظان کسانی بودند که امنیت و سلامت روانی کودکان برایشان اهمیت داشت. با وجود سوءاستفادهی همهگیر در مدارس و فشار والدین بر مدارس برای رسیدگی به این مساله، آنها میدانستند مراجع آموزشی به دنبال راهی سریع برای بهبود وضعیت مدارسند، به ویژه در مدارس کامپیوتر. در عین حال والدین هم دلشان میخواست راهحلی را در منزل (که کودکان بیشتر زمانشان را در شبکههای اجتماعی میگذراندند) پیادهکنند. والدین همان افرادی بودند که ریوورد را در کامپیوترهای خانه نصب میکردند.
گروه دوم جوانها: جوانها دلشان نمیخواهد بزرگترها بهشان بگویند چه کاری انجام دهند، اما طراحان کمپین میدانستند موفقیت این ابزار زمانی توجه جوانها را جلب خواهد کرد. ابزار به شکلی طراحی شد که آنها بتوانند مطالبی را به آن اضافه کنند و تغییرش دهند؛ این مساله به آنها حس مالکیت نرمافزار و قدرت رویارویی با سوءاستفاده را میداد.
راهحل/ استراتژی: زمینهی فرهنگی
استرالیا گوی سبقت را در سوءاستفادهی اینترنتی ربوده و در حال نزدیک شدن به رتبهی یک در این زمینه است.
ریوورد خط قرمزی است که در لحظه، آزار و سوءاستفاده را در فضای اینترنت هشدار میدهد. به عنوان یک ابزار آموزشی به پرورش شاخکهای اخلاقی جوانان کمک میکند.
ریوورد نرمافزار سادهای است که با جاوااسکریپت نوشته شده و به بستر پیامدهی مجهز است و کلام نامناسب را تشخیص میدهد. وقتی مورد مشابه پیدا شد، به کودک هشدار و اپلیکیشن وارد عمل میشود و از آنها میخواهد در استفاده از کلماتشان تجدید نظر کنند.
شروع کمپین در دو مدرسه بود و موفقیت آن باعث شد مدرسههای بیشتری بخواهند از آن استفاده کنند. برنامهی مدارس در روز ملی واکنش در برابر خشونت و آزار کلید خورد. اکستنشن رایگانی از نرمافزار در گوگلکروم قرار داده شد. تبلیغات یکپارچهی محیطی، تلویزیون، چاپی، شبکههای اجتماعی و روابط عمومی گسترده انجام شد. ویدیوهای احساسی کمپین با تشریح مساله، مشکل را میشکافتند و مردم را در مورد این مساله آگاه میکردند.
کمپین که محافظان را هدف قرار داده بود، از آنها میخواست اپلیکیشن را در خانه و مدرسه نصب کنند.
آنها سپس جوانترها را در شبکههای اجتماعی و برنامههاي داخل مدرسه مخاطب قرار دادند. از جوانها دعوت کردند با نرمافزار کار کنند و خودشان واژهها و اصطلاحاتی را که در مورد سوءاستفادهی اینترنتی میدانند، به آن اضافه کنند. تبدیل این بچهها به نویسندگان همکار اپلیکیشن، احتمال تبلیغ نرمافزار را بین دوستانشان افزایش میداد. در وبسایت کمپین بچهها میتوانستند از فیلتر سفارشی عکس پروفایل استفاده کنند و در فضای عمومی مخالفتشان را با سوءاستفادهی آنلاین اعلام کنند.
نتیجه:
در دو هفته ۸۴٪ سوءاستفادهها تحت پوشش اپ قرار گرفت و به ازای هر کاربر میزان این سوءاستفاده ۶۷٪ کاهش یافت.
در نهایت لئوبرنت ملبورن که این کمپین را طراحی و اجرا کرده بود، توانست جایزهی طلای کنلاین را در سال گذشته از آن خود کند.
www.warc.com