در میان دلایل هوندا موتور برای ورود به مذاکرات ادغام با نیسان موتور، یکی از دلایلی که بزرگ به نظر می رسد، چین است. محبوبیت فزاینده وسایل نقلیه الکتریکی و هیبریدی تولیدشده شرکت بیوایدی و سایر شرکتها، موقعیت پیشرو را که خودروسازان ژاپنی زمانی به عنوان ارائه دهندگان خودروهای با کیفیت از آن برخوردار بودند، از بین برده است. به نقل از ایسنا این باعث شده که آنها در کارخانههای محلی که برای برآورده کردن تقاضای داخلی پیش بینی شده در بزرگترین بازار خودرو در جهان ساخته شدهاند، ظرفیت زیادی داشته باشند. در این متن قصد داریم در قالب چند نکته تاثیرات ادغام تاریخی هوندا و نیسان را مورد بررسی قرار دهیم.
- فروشندگان خودرو در سرتاسر جهان معتقدند که ادغام نیسان و هوندا به حل یکی از بزرگ ترین مشکلات مشتریان کمک میکند که همان تقاضای فراوان برای خودروهای هیبریدی خواهد بود.
- هوندا و نیسان با امضای یک قرارداد اغدام ۵۴ میلیارد دلار مترصد تسلط بر بازار جهانی خودرو هستند.
- در پی انتشار خبر ادغام شرکتهای نیسان، هوندا و میتسوبیشی، ارزش سهام هوندا ۳.۸ درصد، ارزش سهام نیسان ۱.۶ درصد و ارزش سهام میتسوبیشی ۵.۳ درصد افزایش یافت.
- تلاش نیسان و هوندا برای ادغام با یکدیگر منجر به شکل گیری سومین شرکت بزرگ خودروسازی جهان خواهد شد.
- روی آوردن به «صفر خالص» یا همان اجتناب از تولید بیشتر گازهای گلخانه ای، جرقه مذاکرات ادغام ۵۲ میلیارد دلاری میان نیسان و هوندا را روشن کرد.
- از دلایل احتمالی ادغام سه شرکت نیسان، هوندا و میتسوبیشی با هم میتوان به رقابت با تسلا و دیگر خودروسازان چینی فعال در عرصه تولید خودروهای برقی اشاره کرد.
- نقشه ادغام این سه شرکت بزرگ خودروسازی حرکتی جسورانه برای زنده ماندن در بازار رقابتی جهانی خودروهای برقی به شمار میرود.
اقدام فوق به دنبال تلاش گسترده خودروسازان ژاپنی برای رقابت با رقبای شناخته شده خود در عرصه خودروهای برقی صورت گرفت.