گزارش

ارتقای سلامت زنان در مناطق محروم ایران با کمپینِ جریان‌سازِ «نورِ امید» نبرد/ پنبه‌ریز با «فقر پریود»

برند پنبه‌ریز هم‌زمان با بازگشایی مدارس، در کنار توزیع هزاران بسته‌ی بهداشت قاعدگی شامل نوار بهداشتی و بروشور آموزشی در مناطق کم‌برخوردار، برای اولین بار از یک کمپین مسئولیت اجتماعی رایج فراتر رفت و با پیوند دادن زنانی از اقشار مختلف جامعه، حق دست‌رسی هر زن به ساده‌ترین ابزار بهداشت شخصی را به یک مطالبه و دغدغه‌ی عمومی تبدیل کرد.

کمپینی که جریان‌ساز شد

پنبه‌ریز در سال‌های گذشته هم اقدامات مشابهی در جهت تسهیل دست‌رسی دختران به محصولات بهداشتی انجام داده بود، ولی نقطه‌ی برجسته‌ی کمپین امسال این برند، ایجاد یک موج اجتماعی و مشارکت فعالانه‌ی مردمی برای آگاهی‌بخشی عمومی در زمینه‌ی «پریود» و چالش‌های زنانِ کمتر برخوردار و ساکن در مناطق محروم برای دسترسی به محصولات بهداشت جنسی و نوار بهداشتی بوده است.

دعوت به آگاهی‌بخشی

در کمپین «نور امید»، در بسته‌بندی چند گروه از محصولات نوار بهداشتی پنبه‌ریز کارت‌هایی قرار داده شده که ضمن آگاهی‌بخشی در مورد مشکلات زنان در زمینه‌ی بهداشت قاعدگی و عدم دسترسی به محصولات مرتبط، به خریدار اطلاع می‌دهد که پنبه‌ریز یک بسته‌ی مشابه را با هزینه‌ی خود اما در صورت تمایل خریدار با نام و پیام شخصی او، برای یک دختر یا زن ساکن دیگر در مناطق محروم که از دسترسی به نوار بهداشتی محروم بوده، ارسال خواهد کرد.

نور امیدی روشن کن!

مصرف‌کننده برای مشارکت در این کمپین، و ارسال یک بسته‌ی هدیه‌ی قاعدگی به همراه پیام شخصی‌اش می‌تواند با اسکن QRcode بر روی این کارت، وارد صفحه‌ی اینترنتی این کمپین شود که در بالای آن این پیام نقش بسته است:‌ «نور امیدی روشن کن!». خریدار محصول سپس می‌تواند نام و پیام خود به یک زن دیگر را در این صفحه وارد کند. پنبه‌ریز، با چاپ نام و پیام این فرد بر روی کارتی جدید، آن را در داخل بسته‌های اهدایی بعدی خود به زنان مددجو ارسال می‌کند.

از مسئولیت اجتماعی تا مشارکت اجتماعی

سروناز هزارخانی، مدیر ارشد بازاریابی برند پنبه‌ریز در این زمینه می‌گوید: «دسترسی به نوار بهداشتی اگرچه برای بسیاری از زنان دنیا و از جمله ایران، یک امر بدیهی است اما بسیاری حتی نمی‌دانند که دسترسی به همین محصول ضروری و پایه‌ای، برای بسیاری از زنان و دختران ایرانی در نقاط محروم امکان‌پذیر نیست. ما در طی این کمپینِ مشارکت اجتماعی، نه‌تنها تلاش داریم تا حد توانمان با اهدای بسته‌های بهداشتی، به جنگ با فقر پریود رویم، بلکه در نظر داریم اکثریت جامعه را در این مسیر به دغدغه‌مند، همراه و مشارکت‌کننده‌ی فعال تبدیل کنیم.»

ایجاد همدلی به سبک پنبه‌ریز

او در مورد اهمیت پیام‌های شخصی ارسالی از مشتریان برند به زنان دریافت‌کننده‌ی این هدایا توضیح می‌دهد: «زنان در هرجای ایران، یک پیوند ناگسستنی در دغدغه‌هایی دارند که در جامعه‌ی ایران با آن مواجهند. ما با ارسال این بسته‌های هدیه، با نام و پیام زنان دیگر، تلاش داریم پیونددهنده‌ی زنان از نقاط مختلف باشیم و درک و حمایت از هم را نمایش دهیم. به این ترتیب، علاوه بر آگاه‌سازی و دعوت به مشارکت خریداران محصول، دریافت‌کننده محصول نیز این احساس را خواهد داشت که فردی در نقطه‌ای از کشور به بهبود شرایط زندگی، سلامت و بهداشت او اهمیت داده است؛ این همدلی می‌تواند بسیار با ارزش باشد.»

طرحی ویژه برای دختران نوجوان دانش‌آموز

سجاد حاجی‌لو، مدیر برند پنبه‌ریز با تأکید بر تلاش این برند برای شکل‌دهی الگویی پایدار از مشارکت اجتماعی برندها می‌گوید: «ما معتقدیم دسترسی به محصولات بهداشتی قاعدگی، حقی طبیعی برای هر زن و دختر است و همراهی در این مسیر را بخشی از مسئولیت اجتماعی خود می‌دانیم. امسال نیز به روال سال‌های گذشته، در پنبه‌ریز به‌جای اجرای کمپین‌های متداول بازگشایی مدارس با رویکرد تجاری، تصمیم گرفتیم طرحی ویژه دختران نوجوان دانشآموز اجرا کنیم؛ دخترانی که به دلیل دسترسی نداشتن به نوار بهداشتی، با احساس شرم و محدودیت‌های جدی روبه‌رو می‌شوند. این طرح همزمان با آغاز سال تحصیلی اجرا شد تا هیچ دختری به دلیل نداشتن محصولات بهداشتی از حضور در مدرسه بازنماند.»

همراهی نهادهای خیریه با پنبه‌ریز

بخشی از بسته‌های حمایتی برند به‌صورت مستقیم در مدارس و مراکز آموزشی مناطق کم‌برخوردار تحویل داده شده و بخش دیگر از طریق خیریه‌ها و سازمان‌های محلی به دست افراد می‌رسد. تاکنون مراکزی مثل «خانه امکان»، خیریه‌ی نور سپید هدایت، جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها، آبشار عاطفه‌ها، مرکز ترک اعتیاد بهبودگستران، مرکز شبانه‌روزی روانبخشی زنان ایران‌مهر، دبستان اوتیسم راد و کمیته امداد استان هرمزگان و کهریزک برای توزیع محصولات بهداشتی با پنبه‌ریز همکاری داشته‌اند.

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا