در سال ۲۰۱۷، ۳۵ میلیون آمریکایی به مکزیک سفر کردند، اما تنش سیاسی دو کشور این آمار را کاهش داد و یک شرکت هواپیمایی وارد عمل شد.
شرکت اِرومکزیکو (AeroMexico) کمپینی با عنوان «تخفیف DNA» طراحی و اجرا کرد که در آن به آمریکاییهایی که بتوانند نشان دهند DNA مکزیکی دارند، تخفیف داده میشود.
میزان این تخفیف به عمیقبودن ریشههای خانوادهی فرد آمریکایی در مکزیک برمیگردد. به عنوان مثال فردی که ۱۵٪ پیشینهی مکزیکی داشته باشد، ۱۵٪ تخفیف میگیرد.
البته باید گفت این کمپین به جز ایجاد انگیزهی سفر به مکزیک، هدفهای دیگری را نیز دنبال میکند. آگهی نمایندگانی از شرکت را نشان میدهد که در حال مصاحبه با ساکنان وارتون (Wharton) و تگزاس (Texas) هستند و نظرشان را دربارهی مکزیک میپرسند. چندنفر میگویند که این کشور را دوست ندارند، برخی دیگر علاقهای برای رفتن به آنجا ندارند. مردی میگوید: «بگذارید همینجا در آرامش بمانم و آنها (مکزیکیها) هم آنطرف مرز باقی بمانند.» کسانی هم هستند که از غذاهای مکزیکی لذت میبرند ولی دلشان نمیخواهد به این کشور بروند.
و اینجاست که راز بزرگی آشکار میشود؛ به این افراد گفته میشود که چنددرصد DNA مکزیکی دارند. عکسالعملشان مقابل دوربین دیدنیست. بعضیها انکار میکنند و دلشان نمیخواهد ریشههایشان به مکزیک مرتبط باشد. اما تقریبا همه بعد از شنیدن میزان تخفیفْ نرم میشوند.
در این آگهی به هیچ سیاستمدار یا مشکل سیاسی اشاره نمیشود، اما اینطور به نظر میرسد که ارومکزیکو از آن برای کاهش تنشهای بین دوکشور استفاده کرده است.
اولین بار نیست که این شرکت مسائل سیاسی را در آگهیهایش به تصویر کشیده است. در سال ۲۰۱۶ هم آگهیای با عنوان «مرزها» منتشر کرد که در آن با پلانهای سیاه و سفید کودکانی را نشان داده بود که پشت فنسهای آهنی ایستاده بودند. تاریخ ویدیو به زمانی برمیگردد که ترامپ گفته بود دیواری بین دو کشور میسازد.
ارومکزیکو برای پاسخ به چالشی که با آن روبهرو بوده از پاسخی انسانی استفاده کرده است و در این کمپین با صدایی بلند میگوید «مرزی بین ما وجود ندارد.»
آگهی را آژانس اوگیلوی (Ogilvy) ساخته و توانسته جایزهیبرنز Clios ۲۰۱۹ در زمینهی روابط عمومی را از آن خود کند.