ام بی ای نیوز: پس از هفته ها حدس و گمان شرکت فیسبوک، مالک پلتفرم های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و واتسآپ، در روز ۲۸ اکتبر ۲۰۲۱ برند خود را به متا (Meta) تغییر داد. البته ناگفته پیدا است که پلتفرمهای یادشده نام خود را حفظ خواهند کرد؛ مشابه تغییر نام شرکت مادر گوگل به آلفابت در سال ۲۰۱۵. در گردهمآیی سالیانه شرکت مارک زاکربرگ اعلام کرد: در حال حاضر برند شرکت ما با تنها یکی از پلتفرمهای ما پیوند خورده و نمیتواند نماینده تمامی پلتفرمهایی باشد که همین حالا در اختیار داریم چه برسد به محصولات آینده. امیدوارم در آینده از ما به عنوان پدیدآورنده متاورس (Metaverse) یاد کنند. میخواهم کار سازمانی و هویت ما بر پایه آنچه خواهیم ساخت شکل بگیرد.اما متاورس چیست؟این عنوان نام محصولی است که زاکربرگ امید دارد نماینده شرکت در آینده نه چندان دور باشد. متاورس نام یک دنیای سه بعدی مجازی است که شرکتهای انگشتشماری به ساخت آن علاقه نشان دادهاند. آنها بر این باورند که این دنیای ۳ بعدی و مجازی در آینده جایگزین شبکه اینترنت خواهد شد.مارک زاکربرگ در نامه منتشر شده درباره تغییر نام شرکت، متاورس را این گونه معرفی میکند: در آینده شما میتوانید در کسری از ثانیه در محل کار، کنسرت یا اتاق خواب پدر و مادرتان به شکل یک هولوگرام حاضر شوید. اما همه اینها متعلق به آینده است، پس حالا به دنبال آن نگردید.آنوپام چاندر، دانشگاه جورجتاون در واشنگتن، معتقد است که آنها دیگر نمیخواهند به عنوان یک ارائهدهنده پلتفرمهای اجتماعی شناخته شوند. به باور او، متا میخواهد سیستم عامل آینده را خود در دست بگیرد. آنها دیگر دوست ندارند یک اپلیکیشن بر روی سیستم عامل رقبا باشند. بر اساس این طرح به جای زندانی شدن در پلتفرمهای رقبا، در آینده آنها زندانی متا خواهند بود. در این رابطه، شرکت متا در اعلامیه خود اشاره مبهمی به اپل داشت. در این بیانیه نوشته شده که آنها دیگر نمیخواهند یک شرکت هزینه خدمات یا محدوده آزادی آنها را با تصمیم ناگهانی خود تغییر دهد. اما برخلاف چاندر، مکس وان کلیک، دانشگاه آکسفورد، معتقد است که شرکت متا نمیتواند به تنهایی کنترل این جهان سه بعدی را در اختیار بگیرد.آیا فیسبوک، ببخشید متا، نگرانیهای بزرگتری دارد؟اسناد داخلی منتشر شده توسط فرانس هوگان سبب شده است تا نگرانیها درباره فعالیتهای فیسبوک افزایش پیدا کند. برخی بر این باورند که تغییر نام تنها تلاشی است برای گذر از این بدنامی ها.تاینا بوچر، از دانشگا اسلو و نویسنده کتاب فیسبوک، میگوید تمام دعواهای سیاسی و اخبار منفی در حال حاضر تنها پیرامون شبکههای اجتماعی این شرکت بوده، پس تغییر نام، به باور مدیران متا، راهی است برای یک شروع جدید بی هیچ تلاشی برای اصلاح اشتباهات و مشکلات گذشته. او اضافه میکند که این تغییر نام روشی است برای فرار از مصائب فیسبوک.اگر متا پیروز شود، چه چیزی در انتظار ما است؟اگر شرکت متا تنها شرکت موفق در ساخت متاورس یا جهان جدید باشد، نقش اساسی که در زندگی ما بازی میکند بسیار فراتر از نقش امروزی آن خواهد بود. نقش فیسبوک در گسترش اطلاعات غلط و تاثیر مخرب اینستاگرام بر زندگی روزمره نوجوانان همین حالا هم صدای بسیاری را درآورده است. حالا تصور کنید که بخش مهمی از زندگی روزمره ما در این دنیا اتفاق خواهد افتاد و این به معنی کنترل متا بر بخشی از زندگی روزمره انسانها است. از سوی دیگر اگر قطعیهای اخیر واتساپ و اینستاگرام که سبب اختلال ارتباطات در سراسر جهان شد در متاورس رخ دهد، تبعات آن به مراتب وخیمتر خواهد بود. بوچر اضافه میکند که ایده متاورس یک ایده آرمانشهری و پوچ است. او میگوید که در ساخت این دنیا پیشفرضهای فراوانی درباره سبک زندگی انسانها شده و به باور او بسیاری مایل نخواهند بود چنین دنیای مجازی را در خانه خود بپذیرند. اما چاندر نگاه متفاوتی دارد. از نظر او متا میخواهد دنیای دیگری را پس از سلطه بر زمین فتح کند: متاورس مجازی.
خواندن این مطلب 3 دقیقه زمان میبرد