توسعه اینترنت موجب گردیده تا رسانههای تعاملی دیجیتال جای رسانههای سنتی را بگیرند.اصطلاح رسانههای جدید برای توصیف همه رسانههایی استفاده میشود که ارتباط دو طرفه، اعطای مجوز برای تولید محتوا توسط مصرف کننده و دیجیتالی کردن ارتباطات را در بر گیرند.از این تعریف میتوان دریافت که رسانههای جدید نه تنها دیجیتال نبوده بلکه تعاملی نیز هستند. رسانههای جدید قوانین قدیمی را نقض کرده و به ما اجازه میدهند تا به روشهای جدید و مطابق سلیقه خود با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم.وقت حرف از رسانههای جدید به میان میآید، معمولا رسانههایی به ذهن خطور میکنند که در عصر اینترنت ظهور کرده اند. این انقلاب اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی با ظهور وبلاگها، پادکستها و پلتفرمهای به اشتراک گذاری ویدئو به وقوع پیوست.در ادامه به شرح توضیحاتی مختصر درباره رسانههای جدید میپردازیم:وبسایتهمزمان با ظهور اینترنت، کسب و کارها یکی پس از دیگری آنلاین شدند تا بتوانند مستقیما با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کنند. صاحبان کسب و کار دیگر نیازی به تبلیغ در صفحات روزنامههای زرد ندارند تا در معرض دید قرار گیرند. آنها زین پس میتوانند به طور مستقیم با مصرف کننده ارتباط برقرار کنند. در نهایت مردم میتوانند نظرات خود را ارسال کرده و سوالات خود را مستقیما در وبسایت شرکت بپرسند.وبلاگوبلاگها بعد از وبسایتها به سرعت قد علم کردند. وبلاگها همان وبسایتهای شخصی هستند که افراد میتوانند در مورد زندگی روزمره و افکار و ایدههای خود درباره موضوعات مختلف بنویسند. در حال حاضر، دیگر هر کسی میتواند یک مخاطب جهانی برای نوسته خود ایجاد کند. بسیاری از وبلاگهایی که در رابطه با سفر مینویسند، در طول سالها محبوبیت فراوانی پیدا کرده و تعداد زیادی فالوئر جذب آنها شده اند.ایمیلتاکنون به این موضوع فکر کرده اید که قبل از ظهور ایمیل چه میکردیم؟ باید به اداره پست رفته، نامه را در صندوق پست انداخته و دو هفته منتظر دریافت پاسخ باشیم. در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی، به اشتراک گذاری اطلاعات با دیگران به سبک دیجیتال، امکان برقراری ارتباط کتبی بین افراد و کسب و کارها را سریع تر از قبل فراهم کرد.پلتفرمهای رسانههای اجتماعیدنیای رسانههای اجتماعی شامل پلتفرمهایی مانند فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و غیره میشود. به لطف وجود رسانههای اجتماعی، حالا دیگر همه ما میتوانیم زندگی روزمره و افکار خود را با دوستان و خانواده خود به اشتراک گذاشته و در عین حال با رفقا و همکاران قدیمی خود در ارتباط باشیم.پلتفرمهای به اشتراک گذاری ویدئومسلما در دنیای امروز بزرگ ترین پلتفرم به اشتراک گذاری ویدئو با دیگران، یوتیوب نام دارد. این پلتفرم به افراد اجازه میدهد تا ویدئوهای خود را پست، ویدئوهای دیگران را لایک کرده، آنها را با بقیه به اشتراک گذاشته و درباره ویدئوها اظهار نظر کنند. یوتیوبرها میتوانند پایگاه طرفداران مخصوص به خود را ایجاد کرده و بدون نیاز به استخدام در یک شرکت پخش، به شخصیتهای آنلاین تبدیل شوند.روزنامههای آنلاینروزنامههای آنلاین نسخه پیشرفته روزنامههای سنتی به شمار میروند اما هرگز مشابه هم نیستند. روزنامههای آنلاین را میتوان با انتشار مطالب جدید مدام به روز رسانی کرد. در ادامه مردم میتوانند درباره مقالات خبری و تحلیلی نظر داده و فورا واکنش نشان دهند.انجمنهای آنلایناز جمله انجمنهای آنلاین رایج و متداول در دنیای امروز میتوان به «Quora» و «Reddit» اشاره کرد. این قبیل انجمنها فضاهایی هستند که افراد برای یافتن پاسخ سوالهای خود میتوانند سوالاتشان را در آنها ارسال کنند. در ادامه، بقیه افراد نیز میتوانند در پاسخ به سوالات دیگران، اظهار نظر نموده و با دیگران مشارکت کنند.Wikisویکیها یک سری پایگاه اطلاعاتی آنلاین هستند که در آن هر کسی میتواند حجمی از اطلاعات را جهت تکمیل پایگاههای اطلاعاتی در آن ثبت کرده و با دیگران به اشتراک بگذارد. معروف ترین آنها، ویکی پدیا است اما رقبای دیگری نیز برای آن در دنیای اینترنت وجود دارد. این قبیل پایگاههای اطلاعاتی به طور مرتب به روز رسانی شده و افراد از فضای اینترنت برای راه اندازی بزرگ ترین بانکهای دانش در جهان استفاده میکنند.واقعیت مجازیعینکهای مجهز به فناوری مجازی (VR) را میتوان به راحتی بر روی سر گذاشته و در نهایت وارد دنیای مجازی شوید. با تکان دادن سر، امکان جستجو در دنیای مجازی به وجود میآید. گاهی اوقات میتوانید با پوشیدن یک نوع دستکشهای خاص، به لمس دنیای اطراف خود بپردازید. در نتیجه این ورودی شما به رسانه است که نحوه عملکرد آن را مدیریت میکند.واقعیت افزودهواقعیت افزوده (AR) همان واقعیت مجازی است اما هدف بسیار متفاوتی را دنبال میکند. به عنوان نمونه میتوانید عینکی را بزنید که به شما بگوید با چه سرعتی میدوید.پادکستپادکستها چند سالی است که به سرعت جای خود در دنیای رسانههای جدید باز کرده اند. پادکست در سال ۲۰۰۵ متولد شد. مردم پادکستهای خود را با موضوعات مختلفی نظیر داستان، بحث و گفتگو، مصاحبه و غیره تهیه و در فضای آنلاین منتشر میکنند تا افراد بتوانند آن را دانلود کرده و بشنوند. در این جا بار دیگر میتوانید به چشم ببینید که رسانههای جدید همه با محوریت ارائه راههای تازه برای تولید و توزیع دانش در میان مردم مدام در حال فعالیت هستند.VlogهاVlog چیزی شبیه به وبلاگ است اما تنها محتوای ویدئویی در آن وجود دارد. افراد یک سری تصاویر ویدئویی درباره زندگی روزمره، سفرها یا افکار خود را در پلتفرمهای به اشتراک گذاری ویدئو آنلاین با هدف تماشای آنها توسط دیگران ارسال میکنند. Vlogerها از طیف گسترده ای از پلتفرمها مانند یوتیوب، اسنپ چت، اینستاگرام و استوری فیسبوک برای انجام این کار کمک میگیرند.وبینارهاوبینارها به افراد امکان تدریس آنلاین میدهند. میتوانید در این فضا اسلایدها را به اشتراک بگذارید، اطلاعات ارائه دهید و در ادامه از مردم دعوت کنید تا حرف زده و سوال بپرسند. همه این امور از طریق اینترنت انجام میشوند. رسانه فوق به واسطه توانایی فراوان خود در زمینه برقراری ارتباط، تولید محتوا و استفاده از دروس عرضه شده در قالب سمینار به بهترین شکل ممکن بهره میبرد.www.helpfulprofessor.com
خواندن این مطلب 4 دقیقه زمان میبرد