گزارش

بازاریابی فراتر از نسل Z/ ضد زد!

عبارت «نسل زد» این روزها ورد زبان مارکترها شده. این نسل به عنوان اولین نسلی که با اینترنت و فضای دیجیتال بزرگ شده، همه‌ی هوش و حواس بازاریابان را درگیر خودش کرده؛ آن‌قدر که از فرصت‌های بزرگ‌تر میان گروه‌های متنوع‌تر مصرف‌کنندگان غافل شده‌اند.

نادیده گرفتن خریداران واقعی

برندها با تمرکز وسواس‌گونه بر نسل زد، ممکن است از مزایای وفاداری و قدرت خرید سایر نسل‌ها از جمله نسل هزاره و ایکس و غیره بی‌بهره بمانند.

نسل‌های قدیمی‌تر همچنان قدرت خرید بالاتری دارند، به‌ویژه بیبی‌بومرها که معمولاً درآمد پایدار، ثروت انباشته‌شده و تمایل به خرید دارند. آنها اغلب برندها را می‌شناسند، به برندهای محبوب‌شان اعتماد دارند و در تصمیم خرید خود ثابت‌قدم هستند.

نیاز به استراتژی‌های بازاریابی فراگیر

برندها باید تلاش کنند برای همه‌ی گروه‌های سنی، جنسیت‌ها و فرهنگ‌ها معنادار باشند. پیام‌های بازاریابی در اغلب موارد باید جامع و بدون طرد کردن گروهی خاص طراحی شود تا نتیجه‌بخش باشد.

از «چه کسی» تا «چه چیزی»

بازاریابی موفق بیشتر از آن که به سن مرتبط باشد، به درک نگرش‌ها وابسته است. بازاریابی موفق فقط درباره‌ی «چه کسی» نیست، بلکه درباره‌ی این است که «چه چیزی» برای افراد اهمیت دارد. برای مثال، ارزش‌هایی مثل سازگاری با محیط زیست، کیفیت یا نوآوری می‌تواند مخاطبانی از سنین مختلف را جذب کند.

تجربه نشان داده برندهایی که از طریق ارزش‌ها و تجربیات مشترک با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کنند، بیشتر از برندهایی که فقط بر اساس سن تقسیم‌بندی می‌شوند، موفق خواهند بود.

الگوبرداری بی‌منطق

تمرکز وسواس‌گونه بر نسل زد در ایران با الگوبرداری از برندهای خارجی اتفاق افتاده، این در هر حالی‌ست که بازار بی‌ثبات ایران هیچ شباهتی به بازارهای خارجی ندارد و مبتنی بر برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت است، اما به دست آوردن دل نسل زد می‌تواند برای سلامت برند در درازمدت موثر باشد که این با شرایط فعلی کشور هم‌خوانی ندارد.

نسل پیچیده

درست است که هر نسلی چالش‌های خود را دارد، اما درگیر کردن نسل زد شاید از همه سخت‌تر باشد؛ نسلی که به خاطر پیشرفت تکنولوژی و زندگی در عصر شبکه‌های اجتماعی، سبک زندگی کاملاً متفاوتی با نسل‌های قبل از خود دارد. در این میان، برندهایی موفق هستند که ارزش‌های منحصربه‌فرد، ترجیحات و رفتار چندلایه‌ی این نسل را در اکوسیستم شبکه‌های اجتماعی درک کرده باشند.

وفاداری به سبک بومی‌های دیجیتال

چنان‌چه به واسطه‌ی محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهید، مخاطب اصلی برندتان نسل زد است، در نظر داشته باشید که چه در حوزه‌ی انتخاب پلتفرم و چه از نظر سبک محتوا، بومی‌های دیجیتال به دنبال برندهایی هستند که تعاملات اصیل را تسهیل می‌کنند. بنابراین نیازی نیست سوشال مارکترها تک‌تک ترندهای محبوب نسل زد را دنبال کنند، بلکه باید هویت متمایز خود را شکل بدهند. این کلید ایجاد اعتماد و وفاداری در این نسل است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا