فربد مستوفی مدیرارشد مارکتینگ و برند گروه صنعتی پارس خزر
برند چیزی بیش از یک نام و لوگو است. برند شما چکیده و خلاصه همه مفاهیمی است که کسب و کار شما به آن باور دارد و قرار است همه آن چیزی باشد که مشتریان از شما برداشت میکنند. برند، نقطه تمایز و نقطه برتری شماست بر رقبا. برند همه چیز شماست.
در بازاریابی امروز که ارتباطات بیش از حد گسترده و پیچیده شده است، ساخت جایگاه مناسب برای برند از همیشه دشوارتر شده است. کانالهای ارتباطی زیادی برای انتخاب وجود دارد، برنامهها، محتوای آنلاین، رادیو و پادکست، رسانه های چاپی و …
و این بدان معناست که اگر میخواهید به درستی جایگاه برند خود را بسازید و ارزش ویژه برند را به صورتی کامل و درست به مشتری برسانید، باید یک استراتژی ارتباطات یکپارچه بازاریابی داشته باشد.
ارتباطات یکپارچه بازاریابی چیست؟
ارتباطات یکپارچه بازاریابی به صورت خلاصه یعنی مطمئن شوید تمام آنچه که برند شما در جهان منتشر می کند با “هویت برند” شما سازگار است.
در حقیقت این مرحله، یک پله قبل از مارکام یا Marketing Communication strategy است، جایی که شما تمرین می کنید تا بتوانید به مرحله نهایی صعود کنید.
مردم از زوایا و به شکل های مختلف در تماس با ارتباطات یکپارچه بازاریابی هستند؛ اما سه نکته کلیدی است که باید از ابتدا به آنها توجه کنید:
حفظ یکپارچگی برند
هویت بصری، لحن و پیام برند باید در “همه کانالها” از رسانههای اجتماعی گرفته تا صفحه تماس با ما وبسایت و بروشورها و برچسب محصولات یکسان و یکپارچه باشد. برندبوک را کتاب مقدس خود بدانید و در همه حال به آن وفادار باشید و حتی از یک نقطه بی ربط هم نگذرید.
این بدان معنا نیست که نمیتوانید محتوای متفاوتی برای مخاطبان و محصولات مختلف ایجاد کنید! بلکه به این معنی است که مهم نیست چه چیزی خلق میکنید، همه چیز به هویت اصلی برند وفادار باشد، آن چیزی که شما را متمایز میکند.
مرتبط بودن و شخصی سازی
ارتباطات یکپارچه بازاریابی به طور طبیعی درباره پیامها و کمپینهای شخصی سازی شده است. هنگامی که به درستی برای مشتریان خاص، محتوای خاص تهیه میکنید، مراقب باشید که همچنان دارید در محدوده ارتباطات یکپارچه بازاریابی حرکت میکنید.
مثلا اگر با ایجاد یک تبلیغ شخصیسازی شده، گروه خاصی را در رسانههای اجتماعی هدف قرار میدهید، اطمینان حاصل کنید تا هر جایی مشتری را همراهی میکنید، لحن و بیان برند یکپارچه باشد.
سفر مشتری
در بیشتر موارد، یک برنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی میتواند برندسازی را با ارائه تجربهای یکپارچه برای مشتریان، تقویت کند. با این حال، این بدان معناست که شما ابتدا باید دقیقاً بفهمید که مشتری شما از کجا میآید، میخواهید به کجا برود و قرار است چه دستاوردهایی داشته باشد. دید کامل از سفر مشتری برای اجرای ارتباطات یکپارچه بازاریابی حیاتی است.
بهترین ارتباطات یکپارچه بازاریابی کدام است؟
“ارائه پیام مناسب در زمان مناسب به مخاطبان مناسب” بهترین نتیجه برای ارتباطات یکپارچه بازاریابی شماست. اما، کمی بیشتر هم هست.
cs۴ ارتباطات یکپارچه بازاریابی چیست؟
- Complementary
- مکمل: هر عنصر از برنامه ارتباطی از بقیه عناصر پشتیبانی میکند.
- Continuity
- تداوم: ارتباطات بازاریابی منسجم است و همه عناصر آن به هم متصل هستند.
- Consistency
- ثبات: پیامها ممکن است متعدد باشند، اما به هویت برند وفادار هستند.
- Coherence
- انسجام: همه عناصر ارتباطات بازاریابی به طور منطقی به هم مرتبط هستند.
چرا ارتباطات یکپارچه بازاریابی مهم است؟
ارتباطات یکپارچه بازاریابیبه برندسازی کمک میکند. برقراری ارتباط مداوم و قابل اندازهگیری بین برند و مشتری، بخش اساسی برندسازی است. شما میخواهید که مردم در معرض کمپین های بازاریابی شما باشند تا فروش ارتقا یابد، اگر استراتژی یکپارچهای اجرا نشود، در ازای این فروش ممکن است برند شما از بین برود، اگه همه چیز را در یک قالب یکپارچه نبینید.
واضح است که باید برای ارائه پیام مناسب در زمان مناسب تلاش کنید. اما کلید اصلی، همراهی تمامی ارتباطات بازاریابی با هویت برند است.
خلاصه کنیم:
پیام درستی مخابره کنید، شفاف و هماهنگ با هویت برند.
برنامه ریزی کنید که همه کانالهای بازاریابی در همادهنگی کامل باشد.
تا زمانی که بتوانید مخاطبان خود را پیدا کنید، از افزایش کانالهای ارتباطی نترسید.