خبر

بازار لبنیات، بدور از قیمت گذاری دستوری

ام بی ای نیوز: صنعت لبنیات کشور با فعالیت بیش از ۴۰۰ شرکت در حوزه­ی صنایع تبدیلی نیازمند آن است که بر اساس سیستم عرضه و تقاضا قیمت گذاری شود.به گزارش خبرنگار" ام بی ای نیوز" "بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع فرآورده ­های لبنی "ایران، ضمن انتقاد ازروند دستوری قیمت درصنعت لبنیات تصریح کرد: برای رشد تولید هیچ راهی نیست، جز اینکه از قیمت گذاری دستوری در همه­ ی بخش ­ها خارج شویم، چرا که طی ۱۶ سال گذشته شاهد تبعات سخت این روش درحوزه­های مختلف بودیم.وی تاکید کرد اینکه قیمت شیربه شکل دستوری افزایش داشته باشد اما صنایع تبدیلی بدون هیچ تغییر و افزایشیدر بازار ارائه شود اصلاً منطقی نیست .در قانون اساسی نیز هیچ بندی مبنی بر اینکه کارخانه دار موظف به تبعیت از قیمت گذاری است وجود ندارد چرا که نگاه بخش تولید سود آوری است و اگر دولت قصد دخالت در این موضوع را دارد باید مابه التفاوت را به تولید کننده پرداخت کند.طی ۶ ماه گذشته به دلیل افزایش هزینه تولید در دامداری‌ها و صنایع تبدیلی تقاضای اصلاح قیمت‌ها مطرح شده که به دلایل غیر اقتصادی نظیر انتخابات و ماه رمضان و … از سوی وزارت خانه‌های صمت و جهاد کشاورزی اقدام موثری انجام نشد و اختلاف این دو بخش همچنان ادامه دارد .لذابر اساس قانون تجارت و آیین نامه محصولات ساخت داخل در صنعت لبنیات به شکل خودجوش قیمت گذاری را برمبنای سیستم عرضه وتقاضا اجرایی کردیم و بخش تولید از این پس بر همین مبنا کارش را انجام خواهد داد.وی تاکید کرد صنعت لبنیات هیچ نیازی به تسهیلات دولت نداشته و تنها خواسته تولید این است که دولت اجازه دهد فرآیند تولید و قیمت گذاری بدون دخالت و بر اساس روال عادی طی شده و اگر حمایت و تسهیلاتی هست در اختیار مصرف کننده قرار داده شود تاقدرت خرید اقشارجامعه بالا رود.وی درادامه تصریح کرد: حضور بیش از ۴۰۰ برند فعال در صنایع مادر و تبدیلی حوزه لبنیات کشور نشانه وجود رقابت و عدم انحصار در این بخش است که هر یک از برندها در فضای رقابتی و غیرانحصاری در جستجوی سهم بازار خود هستند و همین عامل در ایجاد تعادل در قیمت گذاری بازار لبنیات تاثیر گذار است و سیستم عرضه و تقاضا نقش قیمت گذاری را در شرایط مختلف تعیین می‌کند.وی با اشاره به فعالیت صنعت خودرو و انحصاری که دو شرکت بزرگ خودرو ساز در بازار خودرویی کشور ایجاد کرده اند افزود: در چنین فضایی قدرت انتخاب و تنوعی وجود ندارد و مصرف کننده از هیج قدرتیدر برابر چنینرانتی برخوردار نیست ،. اما در شرایط رقابتی که برندهای صنعت لبنیات با تکیه بر توان و سرمایه‌­ی بخش خصوصی طی سالهای متمادی در کشور ایجاد کرده و کشور را از وارد کننده به صادر کننده این محصولات تبدیل کرده اند ، مصرف کننده در هر فروشگاهی با طیف وسیع محصولات لبنی و طعم‌ها و انواع مختلف مواجه است و قدرت انتخاب هم از لحاظ قیمت و هم کیفیت محصول را داشته و این عامل در قیمت گذاری و تولید کیفی بسیار تعیین کننده و اثر گذار است.وی با بیان اینکه طی سالهای گذشته در این بخش بیش از هر بخش دیگری در صنایع غذایی برند سازی شده است، افزود: اعتبار برند، سهم بازار اجازه قیمت گذاری لجام گسیخته را نمی‌دهد و تولید کننده فقط مسئولیت تولید با کیفیت و سلامت در اقصی نقاط کشور به نحوی که به‌راحتی در دسترس همه ­مخاطبان باشد برعهده دارد و نظام سیاست گذاری مسئولیت ایجاد شرایط کاهش هزینه تولیدو افزایش توان خرید مصرف کننده را برعهده دارد.وی در ادامه به موضوع مسئولیت اجتماعی در این صنعت اشاره کرده و گفت: تامین شیر رایگان مدارس توسط برندهای فعال در صنعت لبنیات اجرایی خواهد شد."حسین چمنی" کارشناس و فعال درحوزه­ ی فرهنگ سازی مصرف شیر در کشور، نیز ضمن تاکید بر اهمیت مصرف شیر و نقش آن در شاخص سلامت جامعه ، ضمن انتقاد از قیمت گذاری دستوری در حوزه­ های رقابتی تولید گفت : در گذشته بیش از هزار واحد تولیدی لبنیات در کشور فعال بود که در حال حاضر حدود ۴۰۰ واحد در شکل خوبی از رقابت و تنوع محصول در بازار کشور فعال هستند و دخالت دولت در امور مرتبط با این صنعتطی سالهای گذشته به بهانه­ی حمایت از حقوق مصرف کننده باعث نادیده گرفتن حقوق تولید کننده و برندهایی فعال در این بخش شده است.  وی با بیان اینکه اصولاً حاشیه­ ی سود در صنعت لبنیات پایین است افزود: اگر در جایی افزایش قیمت ایجاد می­شود باید در بخش نهایی نیز افزایش قیمت ایجاد شود تا تولید کننده متضرر نشود، در شرایطی که هزینه حمل و نقل، حقوق پرسنل کارخانه و سایر موارد مرتبط با تولید با افزاش مواجه است قیمت تمام شده محصولات لبنی نیز متاثر از شرایط کلی افتصاد کشور خواهد بود .البته موضوع شیر به علت ارتباطی که با شاخص سلامتی دارد برای همه ی دولت ها باید مهم باشد و سیاست گذاری­ هابه شکلی اتخاذ شود تا مصرف کننده ضمن در اختیار داشتن محصول با کیفیت و سالم ، ازقدرت خرید نیز برخوردار باشد، که این موضوع اصلا ربطی به تولید کننده ندارد و سیاست های اقتصادی صحیح است که به مصرف کننده کمک می­کند .حتی درتولید نیز با وجود تلاش برندهای فعال در حوزه­ی صنعت لبنیات طی سالهای گذشته بازار صادرات این محصولات رونق خوبی داشت ولی تغییرات قیمت باعث از دست رفتن بازارهای صنعت در کشورهای همسایه شد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا