
بر اساس گزارش شرکت emrc، بازار پاککنندههای خانگی در ایران با کاهش حجم خرید در بهار ۱۴۰۳ نسبت به زمستان ۱۴۰۲ روبرو بوده است. این در حالی است که نرخ هزینه مصرفکننده در این بازه زمانی ۷ درصد رشد مثبت داشته است.
کاهش فروش انواع پاککنندهها
بررسیها نشان میدهد که فروش انواع پاککنندههای خانگی در بهار ۱۴۰۳ کاهش یافته است. اگرچه ترتیب فروش انواع پاککنندهها در هر دو فصل ثابت بوده، اما نرخ رشد مصرف آنها، به جز پاککننده سطوح آشپزخانه، منفی بوده است. این مسئله به طور کلی نشاندهنده کاهش فروش پاککنندههای خانگی در بهار نسبت به فصل زمستان است.
عملکرد برندهای برتر
چهار برند برتر پاککنندههای خانگی در هر دو فصل زمستان ۱۴۰۲ و بهار ۱۴۰۳ یکسان شدهاند، اما جایگاه برندهای اکتیو و سیف در این دو فصل تغییر کرده است. نکته قابل توجه این است که نرخ رشد تمام برندها از زمستان تا بهار منفی بوده که این موضوع تاییدی بر روند کاهشی کل حجم مصرف از زمستان ۱۴۰۲ تا بهار ۱۴۰۳ است.
کاهش خرید در کانالهای آفلاین و آنلاین
در مقایسه کانالهای خرید آفلاین، سوپرمارکت/بقالی محلی و افق کوروش، بیشترین میزان ثبت خریدها را داشتهاند. با این حال، با توجه به کاهش حجم نرخ مصرفکننده، در هر دو کانال خرید، کاهش نرخ رشد مصرف مشهود است.
در کانالهای خرید آنلاین نیز، بیشترین میزان ثبت خرید محصولات مربوط به دو کانال اُکالا و اسنپ مارکت بوده است. در هر دو کانال خرید، افت حجم خرید دیده میشود که این مسئله با کاهش نرخ رشد حجم خرید از زمستان ۱۴۰۲ تا بهار ۱۴۰۳ همخوانی دارد.
نتیجهگیری
به طور کلی، بازار پاککنندههای خانگی در بهار ۱۴۰۳ با کاهش حجم خرید و کاهش نرخ رشد مصرف در بیشتر دستهبندیها و کانالهای فروش روبرو بوده است.