مخاطبان معمولا برای دریافت خدمات بانکی، تمام ذهنشان را متمرکز میکند که مبادا دچار مشکل شوند. چنین تمرکزی نیاز به چشمانی باز دارد. چشمانی که برخی از افراد از داشتن آن محروم هستند و برای دریافت خدماتی مانند خدمات بانکی نیاز به کمک دیگران دارند. حال در این میان بانک پارسیان نیاز این گروه از افراد جامعه را برطرف و برای آنها شرایطی فراهم کرده که بتوانند مانند افراد عادی از خدمات بانک بهره برداری کنند.
ام بی ای نیوز به منظور دریافت اطلاعات بیشتر پیرامون این اقدام بانک پارسیان در حوزه مسئولیت اجتماعی و سایر اقدامات تاثیرگذار این بنگاه اقتصادی، گفتگویی را با مریم وحیدنیا مدیر روابط عمومی بانک پارسیان داشته که در ادامه میخوانید.
تاریخ توجه ویژه به معلولین توجه بانک پارسیان به چه زمانی باز میگردد؟
بانک پارسیان از ابتدای تاسیس؛ فقط نگاه مشتری به مخاطبان ندارد و از همان روزهای نخستین، توجه ویژهای به تمامی اقشار جامعه داشته است. نمود واقعی چنین موضوعی را میتوان در فعالیتی جستجو کرد که آقای طالبی مدیرعامل وقت و بنیانگذار بانک پارسیان اجرایی کرده است.
ایشان در همان روزهای نخستین چند تن از افرادی که دارای ناتوانی جسمی بودند را به همکاری دعوت و به آنها فعالیتهایی که از عهدهشان بر میآمده را واگذار کرده است. در این میان یکی از همکاران به دلیل معلولیت امکان حضور در محل کار را نداشت اما بانک شرایطی را فراهم کرد که از منزل بتواند فعالیتها را انجام و مشغول باشد.
چنین عملکردی بخصوص در میان بانکها کمسابقه است و میتوان گفت: بانک پارسیان بخصوص از میان بانکهای خصوصی درشمار نخستینهایی است که به این قشر از جامعه توجه ویژه داشته است. چنین رویکردی سبب شد که در آن زمان سازمان بهزیستی از بانک پارسیان به دلیل فعالیتها و اشغال زایی برای هموطنان معلول تقدیر کند. عملکرد بانک و توجه به افراد معلول همچنان ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۳۸۲ برای اولین بار، بانک آگهی ای را در روزنامه ایران سپید که مختص هموطنان روشن دل به چاپ میرسد، منتشر کرد.
آگهی مورد نظر برای روزنامه ایران سپید و هموطنان روشن دلمان جالب توجه و با استقبال خوبی روبه رو شد. این فعالیت در همان سال متوقف شد تا اینکه بانک تصمیم به تاسیس سه شعبه که مجهز به دستگاههای ارائه خدمات ویژه به نابینایان است، گرفت. یکی از شعب که در کریمخان تهران واقع است، توسط رئیس انجمن نابینایان کشورگشایش و آغاز به کار کرده است. این حرکت باعث احساس نیاز به اقدام دوباره بانک پارسیان در سال ۸۲ شد. البته طرح این نکته نیز حائز اهمیت است که طبق قانون تمامی کسب وکارها و بنگاههای اقتصادی نسبت به بکارگیری و اشتغال زایی افراد دارای معلولیت مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند.
آیا دستگاههای که از آنها یاد کردید مورد استقبال افراد نابینا قرار گرفت؟
طبق نظرسنجی و بررسی اثربخشی این خدمت از همکاران شعب مختلف متوجه شدیم، نابینایان افزون بر بهره برداری از این دستگاه ها، تمایل به استفاده از نرم افزارهایی صوتی را نیز دارند. نرم افزارهایی که نابینایان از طریق شنیداری بتوانند، متوجهی خدمات دریافتی خود از بانک شوند. همانطور که میدانید، نابینایان افراد بسیار توانمندی هستند که برخی از آنها با پشتکار به جایگاه های بالایی در جامعه نایل آمده اند. در واقع نابینایی باعث شده که چنین افرادی از توانایی دیگر جسمشان دوچندان استفاده کنند. بنابراین باید کاری انجام میدادیم که گروه مخاطبان وسیعتری از نابینایان از شعبی که مخصوص آنها تاسیس شده، آگاهی یافته و بهره برداری کنند. پس از بررسی به این نتیجه رسیدیم که به سراغ کانال ارتباطی بهتری با گروه مخاطبان خاص بانک پارسیان برویم.
البته بانک پارسیان یک بار قبلا از طریق روزنامه ایران سپید و خط بریل با نابینایان ارتباط برقرار کرده و نتیجه خوبی را نیز بدست آورده بود. در نتیجه مراجعه دوباره به همان کانال ارتباطی مطمئنا نتیجه بخش بود. براین اساستصمیم گرفته شد، در روز جهانی نابینایان آگهی دیگری در روزنامه ایران سپید منتشر شود. آگهی مورد توجه رسانهها و مخاطبان قرار گرفت و اقدام بانک پارسیان به خوبی دیده شد.از همان بستر استفاده و طرح ارائه بروشورهایی را که در آنها خدمات بانکی با خط بریل توضیح داده شدند، مطرح شد. طرح مورد استقبال مدیران ارشد بانک پارسیان قرار گرفت و به مرحله اجرا رسید. تهیه بروشور ویژه نابینایان نیز توسط روزنامه ایران سپید انجام شد. اقدام مورد نظر برای ایران سپید آنقدر جالب بود که ۱۰۰۰ نسخه را نیز به طور داوطلبانه توزیع کرد.
درباره طراحی بروشور توضیح بفرمایید؟
معمولا نابینایان به تنهایی به شعب بانکی مراجعه نمیکنند و در بیشتر مواقع فردی بینا آنها را همراهی میکند. بنابراین بروشور به گونهای طراحی شد که فرد بینا هم قادر به استفاده از آن است. بروشور هم به خط فارسی و هم به خط بریل طراحی شده است و همه افراد امکان استفاده از آن را دارند. برای تهیه محتوای بروشور نیز دقت بسیاری شده است. توضیح خدماتی که بیشتر مورد توجه افراد نابینا بوده و امکان استفاده توسط آنها وجود دارند، در بروشور آمدهاست.
همزمان با این اقدام، بروشور صوتی نیز توسط بانک برای نابینایان منتشر شد. بروشور صوتی بانک پارسیان در سایت مرجعی که هموطنان روشن دل به آن مراجعه میکنند، قرار گرفته و مورد بازدید روزانه است. بنابراین بانک پارسیان برای اولین بار در ایران بروشور با خط بریل و بروشور صوتی برای افراد نابینا تهیه و منتشر کرده است. طبق بررسی انجام شده در خاورمیانه نیز چنین اقدامی صورت نگرفته است.
چرا بانک پارسیان این گروه مخاطبان خاص را هدف قرار داده و خدمات ویژه برای آنها ارائه میکند؟
افراد دارای معلولیت در کشورمان با کمبودهای خدماتی بسیاری روبرو هستند و توجه کمی به لحاظ خدمات ، دسترسی ها و امکانات این قشر از جامعه شده است . اگر ملاحظه کرده باشید، طراحی شهری نیز جوابگوی نیاز این دسته از عزیزان نیستو این موضوع یکی از دغدغه های شخصی بوده . من در سال ۸۹ مقالهای را با موضوع بررسی امکانات موجود برای معلولین در کشور منتشر کردم. در آن مقاله به موارد مختلفی از جمله اینکه چرا در طراحی شهری در کشورمان به افراد معلول توجهای نشده است، پرداختم. پلهها، سکوهای مختلف و… مواردی هستند که مانع از عبور افراد معلول در شهر میشوند.
بنابراین افراد دارای معلولیت در کشورمان نیاز به توجه ویژه داشته و باید شهر را برای استفاده آنها نیز بهینه کنیم. بانکها نیز یکی از سازمانهایی هستند که در راستای مسوولیت های اجتماعی شان می بایست نگاه ویژهای به این گروه از جامعه داشته و شرایط بهتری را برای آنها فراهم کنند.
بنابراین باید بانکی به عنوان پیشگام، اقدام اولیه را انجام و دیگران را برای کمک رسانی تشویق میکرد. بانک پارسیان فقط برای نابینان اقداماتی را انجام نداده و برخی از شعب برای استفاده از افراد معلولی که از ویلچر استفاده میکنند، نیز بهینه شده است. بانک در این زمینه اقدامات دیگری را نیز در دست اجرا دارد که به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.
روشن دلان نیز جزو افراد معلولی هستند که ناتوانیشان به شکلیست که باید برای استفاده از خدمات بانکی از دیگران کمک بگیرند. البته طبق بررسی ما امکانات کمی نیز برای این گروه از معلولین در کشورمان در نظر گرفته شده و باید به آنها کمک کرد. بانک پارسیان به عنوان بنگاه اقتصادی وظیفه خود میداند که مسئولیت اجتماعی خود را قبال جامعه انجام دهد.
کدام شعبهها مجهز به بروشور و دستگاههای ویژهها نابینایان شده است، علت انتخاب این شعب چه بوده است؟
بانک پارسیان در سه شعبه کریم خان زند، میدان انقلاب و فردوسی در تهران امکانات ویژهای برای نابینایان در نظر گرفته شده است. این سه شعبه نزدیک به مراکزی هستند که نابینایان به آنها برای دریافت خدمات مختلف مراجعه میکنند. در این میان بانک اقدام دیگری را نیز اجرایی کرده است.
علاوه بر توزیع بروشور در شعب، تعدادی از بروشورها در این مراکز نیز توزیع شدهاند. چنین اقداماتی باعث شده که پیام بانک پارسیان با گستردگی بیشتری منتشر شود. درباره بروشورها درشعب شهرستانها نیز اطلاع رسانی شده و در صورت نیاز برای آنها نیز ارسال میشود. اما در مورد تجهیزات و دستگاه فعلا اقدامی در شعب شهرستان صورت نگرفته است با عنایت به هزینه بالای دستگاهها، تجهیز شعب شهرستان به این دستگاه ها، نیازمند امکان سنجی و بررسی شمارمخاطبین هدف خواهد بود.
آیا کارکنان سه شعبه که از آنها یاد کردید نسبت به برخورد و ارائه خدمات برای افراد نابینا آموزش دیدهاند؟
بله، همکارهای ما در این سه شعبه آموزش لازم را دیده و به محض مراجعه فرد روشندل، آماده خدمت رسانی به آن هستند. البتهتعداد مراجعه کنندگان در روز قابل توجه نیست اما با این حال آمادگی لازم صورت گرفته است.
بانک پارسیان در راستای فعالیتهای مسئولیت اجتماعی خود اقدامات دیگری را نیز اجرایی کرده است؟
بله، بانک همکاریهای را با سازمان ومراکز بهداشتی و سلامت داشتهاست. برای مثال: برای بیماران هموفیلی، بانک مراکزی برای اقامت همراهان این دسته از بیماران که از شهرستانها برای درمان به تهران میآید، آماده کرده است. در همین راستا کمکهای نیز برای تجهیز و تاسیس بیمارستانها صورت گرفته است.
از دیگر اقدامات بانک پارسیان در زمینه مسئولیت اجتماعی برایمان بگویید؟
یکی دیگر از اقدامات کمک به سازمان زیباسازی در حوزه درخت کاری است. پوشش گیاهی اطراف تهران به دلیل آلودگی هوا در حال از بین رفتن است، بانک تصمیم دارد، در راستای مسئولیت اجتماعی خود در این زمینه فعالیت انجام و بخشی از این پوشش گیاهی را ترمیم کند. علاوه براین اقدامی را نیز برای هدایای نوروزی در نظر گرفته ایم. سال گذشته پس از زلزله کرمانشاه؛ بانک میزبان مدیرعاملان شبکه بانکی بود ونشستی را برگزار کرد.
ستاد بحرانی برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه تشکیل و بانکها منابع مالی را در این زمینه اختصاص دادند. در این ستاد آقای دکتر پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان پیشنهادی را مطرح و عنوان کرد: هزینه تخصص داده شده برای چاپ سررسیدهای نوروزی به زلزله زدگان کرمانشاه اهدا شود. هزینهای که باعث ساخت مدرسه، بیمارستان و… شد. پیشنهاد مورد استقبال قرار کرد. امسال نیز این پیشنهاد دوباره اجرایی و بانک هزینهای برای سررسیدهای نوروزی اختصاص نخواهد داد و بودجه صرف کمک به هموطنان آسیب دیده خواهد شد.
در شرایط اقتصادی حال حاضر بسیاری از مخاطبان برای صرفه جویی و کنترل هزینه دچار مشکل شدهاند، بانک پارسیان در این زمینه اقداماتی را انجام داده است؟
از ابتدای تاسیس بانک پارسیان، کارکنان فقط نقش ارائه دهندهی خدمت به مخاطبان را بازی نکرده و وظیفه ارائه مشاوره به مشتریان را نیز برعهده دارند. کارکنان باید متناسب با شرایط مشتریان را به خوبی راهنمایی کنند تا بهترین تصمیم گرفته شود.
بانک پارسیان و شرکتهای زیرمجموعه آن به فراخور شرایط محصولات مختلفی را طراحی و در اختیار مخاطبان قرار میدهند. صندوقهای سرمایهگذاری که شرکتی مستقل است، در این زمینه کمک بسزایی به مخاطبان میکند. مشتریان بانک با سبدی از محصولات مواجه اند که با توجه شرایط میتواند از آنها استفاده کنند. بانک پارسیان یکی از کاملترین مجموعه خدمات مالی را در اختیار دارد. نکته مهم این است، در ارزیابیهای سالانه شرکتهای بانک پارسیان همیشه جزو برترینها هستند. چنین خدمات مالی باعث شده که بانک پارسیان بهتر به مخاطبان خدمت رسانی کند و حین ارائه خدمت شرکتی در تکمیل از خدمات شرکتهای دیگر نیز بهره برداری کند.
درباره کمپین حسابی بیمه شوید، توضیح بفرمایید؟
یکی از مزایای سپرده گذاری در بانک پارسیان، امکان برخورداری از خدمات گروه مالی بانک، نظیر خدمات بیمه ای شرکت بیمه پارسیان است که در شرایط اقتصادی کنونی، اقدامی هوشمندانه بوده که مورد توجه ویژه مخاطبین نیز قرار گرفته است. در همین راستا، کمپین “حسابی بیمه شوید” ویژه سپرده گذاران حساب های جاری بانک پارسیان، طراحی شده که بر اساس آن دارندگان این سپرده ها، قادر خواهند بود که افزون بر مزایای داشتن حساب جاری در بانک پارسیان، از پوشش های رایگان بیمه های عمر، درمان تکمیلی، حوادث و آتش سوزی به طور رایگان و با شرایط ویژه برخوردار شوند.
یقیناً، تامین چنینی بستر گسترده ای از خدمات افزوده، اطمینان و آرامشبیشتری را برای مخاطبین امروزی فراهم خواهد آورد. در همین راستا بانک پارسیان کمپین دیگری با عنوان خانه پارسیان را اجرایی کرده و آن نیز پیام متناسبی را با شرایط مخاطبان امروزی داشت. در این کمپین خدمات الکترونیک بانک پارسیان معرفی شدند. خدماتی که استفاده از آنها مانع از رفت و آمدهای غیرضروری در سطح شهر میشوند. بانک پارسیان با ارائه خدمات الکترونیک باعث استفادهی امن مخاطبان از خدمات شده است. رمزهای بانک از مطمئن و با امنترین رمزهای بانکی کشور است و سرویس منحصربه فردی را نیز در اختیار دارد. رمزهایی که بدون مراجعه به بانک میتوانند تهیه و از آنها استفاده کرد. کمپینها با بازخوردهای خوبی روبه رو شدهاند. در مجموع بانک پارسیان در تلاش است که تمامی خدمات خود را با امنیت کامل تؤام با سهولت استفاده ارائه کند.