خبر

برندهای اسباب بازی داخلی معرفی می شوند

جشنواره ملی اسباب بازی با هدف شناساندن توانایی و دستاوردهای این صنعت آبان ماه امسال با حضور تولید کنندگان داخلی صنعت برگزار می شود.
این روزها اخبار متعددی در مورد تشکیل انجمن اسباب بازی و جشنواره ها و نمایشگاه های فروش در رسانه ها منعکس می شود که مورد توجه بسیاری از خانواده های ایرانی قرار گرفته است. تهیه اسباب بازی متناسب با فرهنگ و اخلاقیات هر جامعه و سن کودکان دغدغه بسیاری ازمخاطبان است.
به همین بهانه گفتگویی با محسن حموله رییس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب بازی و مدیرکل مرکز سرگرمی های سازنده و اسباب بازی های یارانه ای کانون داشتیم که شرح آن را در ذیل می خوانید:

در شرایط فعلی چه اقداماتی برای شناساندن برندهای داخلی در صنعت اسباب بازی انجام شده؟

در همکاری که کانون با انجمن تولید کندگان اسباب بازی برقرارکرده و در جشنوارهای که آبان ماه برگزار می شود قرار است برندهای بزرگ و معتبر و دستاوردهای صنعت اسباب بازی ایران معرفی شوند. از سوی شورای نظارت بر اسباب بازی نیز براساس قوانین برای تولیدات مورد قبول داخلی گواهینامه و مجوز صادر می شود و درهمین راستا چندین عنوان که مورد قبول مخاطبان نیز قرارگرفته اند حتی مجوز صادرات نیز دریافت کردند.

خانواده ها ازچه طریق باید نسبت به کسب اطلاعات در مورد اسباب بازی های مناسب و برندها ی داخلی و… اقدام کنند؟

سامانه پیامکی از سوی شورای نظارت براسباب بازی درنظرگرفته شده: سامانه ۳۰۰۰۷۴۰۱۰ که خانواده ها می توانند با ارسال رقم سن کودک خود یا شماره هولوگرام اسباب بازی های داخلی که روی جعبه همه آنها درج شده اطلاعات اسباب بازی و گروه سنی و فروشگاه و… را دریافت نمایند. دراین سامانه ۱۴۶ واژه مرتبط تعریف شده که به مخاطبان کمک می کند.

در زمینه رقابت با اسباب بازی های وارداتی چه اقداماتی انجام می شود؟

مقابله به معنای عام صورت نگرفته ولی به نظر من شکل مقابله در کار مثبت و افزایش تنوع و ارزش افزوده برای مخاطب متناسب با توان خانواده ی ایرانی و بهره گیری از فرهنگ بومی و تولید محصول بهتراست. درواقع حضور در بازار داخلی و تامین نیازهای داخلی مهمترین اصول رقابت و شکل گیری برند و محبوبیت آن در این صنعت محسوب می شود که به آن تاکید داریم.

مهمترین مشکلاتی که بر سر راه فعالیت تولید کنندگان داخلی صنعت اسباب بازی وجود دارد کدامند؟

مشکلاتی نظیر عدم مطابقت قوانین با واقعیت های موجود صنعت، نداشتن صنف مستقل، سیستم پخش نامناسب و عدم حمایت در تامین مواد اولیه و نیروی انسانی توسط بخش های مسئول دولتی و روشن نبودن تکلیف اسباب بازی درنهادهای متولی دولتی اعم از اینکه یک کالای فرهنگی است یا صنعتی ازاین جمله هستند.

تشکیل انجمن اسباب بازی چه کمکی به تولید کنندگان در این صنعت می کند؟

در این حوزه به دلیل نبود یک اتحادیه مستقل و اینکه اسباب بازی های ایرانی و خارجی هریک زیرمجموعه یک اتحادیه هستند مثلاً خارجی زیر نظر اتحادیه خرازی ها و داخلی تحت نظر اتحادیه نایلون و پلاستیک بوده و مشکلاتی که این موضوع ایجاد کرده بود با همکاری وزارت کار، انجمن اسباب بازی ایران تشکیل شد. هدف اصلی آن اقدامات قانونی و حقوقی برای حمایت اعضاء و شناخت نیازهای صنفی و برنامه ریزی و آموزش و انتقال دانش و تکنولوژی و همچنین ارائه نظرهای مشورتی و حقوقی درحوزه ی قوانین و حمایتهای صنفی بوده.

از سویی تاکنون انسجامی بین تولید کنندگان داخلی وجود نداشت که تشکیل انجمن، امکان هماهنگی بیشتر بین طراحان و تولید کنندگان و وارد کنندگام مواد اولیه و سیاست گذاری های مرتبط با صنعت را فراهم می کند.

لازم به ذکر است نخستین جشنواره ملی اسباب بازی در تاریخ ۲۴ لغایت ۳۰ آبان ماه امسال در مرکز آفرینش های هنری کانون پرورش فکری کودک و نوجوان واقع در خیابان حجاب برگزار می شود و نمایشگاه فروش اسباب بازی داخلی نیز در مهرماه سال جاری برپا خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا