
طرفداران موسیقی هرکدام راه خاص خود را برای نشان دادن علاقهشان به هنرمندان محبوبشان دارند. طرفداران گروه «اویسیس» مدل موی لیام و نوئل گلگر را تقلید میکنند، و کسانی که به کنسرتهای «چپل رون» میروند، کلاههای کابوی صورتی به سر میگذارند.
اسپاتیفای در تازهترین کمپین جهانی خود که امروز (دوشنبه، ۱۴ آوریل) راهاندازی شده، به رسمها، آیینها و ویژگیهای خاص و گاهی عجیب فرهنگ طرفداری از هنرمندان مشهور و نوظهور ادای احترام میکند. در این تبلیغات که با عکسبرداری رنگارنگ و خیرهکننده ساخته شدهاند، مخاطب به دل جهان پرشور طرفداران هنرمندانی چون چپل رون، دوئچی، اویسیس، اولیویا رودریگو، روزالیا، سونتین و ترناستایل برده میشود.
این کمپین توسط تیم داخلی اسپاتیفای طراحی شده و در شش بازار از جمله آمریکا، بریتانیا، کانادا و برزیل در قالب تبلیغات محیطی و رسانهای آنلاین منتشر میشود. هر آگهی از دنیای بصری و نشانههای مخصوص یک هنرمند الهام گرفته است—مثل دریایی از کلاههای صورتی که یادآور آهنگ «پینک پونی کلاب» چپل رون است، یا تمساحهای آلبینو که به آلبوم «گازهای تمساحی هرگز درمان نمیشوند» از دوئچی اشاره دارند.
در حالی که اسپاتیفای معمولاً با تکیه بر دادههای کاربران تبلیغ میکند—مشهورترین نمونهاش کمپین سالانه «Wrapped» است—این کمپین جدید رویکردی هنریتر دارد. مارک هزان، معاون بازاریابی و همکاریهای اسپاتیفای، در گفتوگو با ADWEEK گفت:
«این کمپین واقعاً هنری است و مدتها بود که چنین مسیری را نرفته بودیم. این تبلیغات انگار متعلق به یک نمایشگاه هنری، یک سالن کنسرت، یا حتی دیوار اتاق یک طرفدار هستند.»
هرچند این کمپین از نظر خلاقیت یک مسیر تازه به شمار میرود، اما اسپاتیفای سابقهای طولانی در بزرگداشت ارتباطات شخصی و پرشور بین طرفداران و هنرمندان دارد. در کمپین «Wrapped»—که حالا مهمترین لحظهی بازاریابی اسپاتیفای در طول سال است—معمولاً از دادهها استفاده میشود تا عادتهای گوش دادن افراد مشخص شود، مثلاً اینکه کسی چقدر آهنگهای تیلور سویفت را گوش داده یا چند نفر بعد از انتشار آلبوم «کابوی کارتر» از بیانسه به موسیقی کانتری علاقهمند شدهاند.
این استراتژی آنقدر موفق بوده که کمپین «Wrapped» به موضوعی فرهنگی تبدیل شده و حتی طرفداران خاص خودش را پیدا کرده است. البته سال گذشته برخی از مخاطبان از عناصر ساختهشده با هوش مصنوعی در آن انتقاد کردند.
هزان میگوید: «انتظار طرفداران برای Wrapped هر سال با یک فشار خاص همراه است. ما در زندگی مردم نقش مهمی داریم و آنها با ما احساس ارتباط میکنند، که این برای ما یک امتیاز است. وقتی مردم حس میکنند ما در مسیری حرکت کردهایم که با آنها همخوان نیست، چون برایشان مهم هستیم، خیلی جدی واکنش نشان میدهند.»
به گفته هزان، این کمپین جدید اسپاتیفای در واقع یادآور رفتارهایی است که طرفداران موسیقی از دههها پیش نشان میدادند.
او میگوید: «مردم کارهای زیادی میکنند تا نشان دهند به کدام هنرمند وابستهاند… این اتفاق از زمان بیتلز، رولینگ استونز و الویس وجود داشته. هنرمندان فرهنگ را شکل میدهند و این موضوع با وجود استریمینگ هم چندان تغییر نکرده است.»