ام بی ای نیوز: دنیای بازاریابی با سرعت نور در حرکت است ، و در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۰، دیدیم که صنعت بازاریابی با چه سرعتی میتواند تکامل یابد و خود را با شرایط پیرامون خود وقف دهد .در دو سال گذشته،بازاریابان با سازگاری خود با شرایط پیش آمده چشماندازه کسبوکارهای مختلف را در فضای مجازی در طول همهگیری کرونا رقم زدند و تحول دیجیتال رابیش از هر زمان دیگریپذیرفتند.همانطور که کشورها با احتیاط بازگشایی شدند – و مصرف کنندگان بیشتری خانه را ترک می کردند – برخی از کسب و کارهاشاهد رکود در تعامل مجازی و ترافیک آنلاینی بودند که اخیراً مردم به آن اعتماد کرده بودندو باعث رشد چشم گیری در خرید و فروش آنلاین شده بودند که این موضوع خود نشان از این دارد که به عنوان یک بازاریاب باید همیشه به روز باشید .به عنوان یک بازاریاب در هر سطح تجربه، همگام شدن با این تغییرات همیشه آسان نیست. اما، برای موفقیت در دنیای بازاریابی پرشتابو حفظ ارتباط با مخاطبان خود – مهم است که از آنها جلوتر بمانیم در دو سال گذشته و با رشد مدت زمان حضور مردم در فضای آنلاین عقلب کسب و کارها با روی آوری به این فضا سعی در مدیریت بهینه بودجه های تبلیغاتی خود کردند شاید تا سه سال پیش تبلیغات در فضای دیجیتال از منظر کارشناسانتبلیغات روی خطی محاسبه می گردید اما با تغییرات شکل گرفته اکنون این تبلیغات را می توان فراتر از تبلیغات بالای خطی در نظر گرفت چراکه اکنون با تحول دیجیتال صورت گرفته بیش از ۹۰درصد افراد جامعه به این تکنولوژی دسترسی دارند برای بهتر درک کردن این موضوع می توان اینگونه بیان کرد که اگر در گذشته یک کسب و کار با تبلیغات محیطی میتوانست مخاطبین خود را در یک بازار انبوه از خدماتش آگاه نماید اکنون میتواند با هزینه کم تر و همچنین با امکان محاسبه بازگشت سرمایه دست به تبلیغات گسترده در فضای جهانی شده اینترنت بزند و خیل بیشتری از افراد را با خدمات و محصولات خود آشنا نماید بر همین اساس پیش بینی روندها و ترندهای بازاریابی در سال ۲۰۲۲ را که بیشتر ین چرخش را نسبت به فضای مجازی داشته اند بررسی میکنیم آمار ارائه شده در مقاله از تحقیقات بازار وب سایت هاپ اسپاتاستخراج شده است .لازم به ذکر است، این مطلب در دو بخش منتشر شده و در این بخش از شماره ۶تا آخر روندهای بازاریابی ۲۰۲۲ بررسی خواهد شد برای مطالعه اطلاعات ۶ روند ابتدای لیست به وبسایت مراجعه کنید.روندهای بازاریابی ۲۰۲۲اینفلوئنسر مارکتینگ از روند به یک تاکتیک بازاریابی رایج تبدیل خواهد شد.بازاریابان محتوای ویدیو را کوتاه تر خواهند کرد.بهینه سازی موبایل اهمیت بیشتری خواهد داشت. پستهای دائمی در رسانههای اجتماعی میتوانند از محتوای زودگذر پیشی بگیرند.شرکتها مسئولیت اجتماعی را در اولویت قرار خواهند داد.بازاریابی تجربی یا تبلیغات بی تی ال می واند بازگردد.کسب و کارهای بیشتری از SEO برای ایجاد ترافیک جستجو استفاده میکنند.رویدادهای مجازی ادامه خواهند داشت، اما برخی از برندها کمتر سرمایه گذاری خواهند کرد.مشتریان بیشتری محتوای صوتی برند را خواهند شنید.مصرف کنندگان وارد تجربیات واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) خواهند شد.برندها بیشتر روی اتوماسیون و هوش مصنوعی سرمایه گذاری خواهند کرد.تعداد بیشتری از مشاغل از SEO برای ایجاد ترافیک جستجو استفاده می کنند.بهعنوان بازاریاب، باید اطمینان حاصل کنیم که وبسایتها و محتوای ما تا حد امکان قابل پیدا شدن هستند – بهویژه در Google – که میتواند بازدهی ترافیکی بلندمدت و کوتاهمدت را ارائه دهدبا افزایش علاقه و نیاز به استراتژی های سئو، همه فرصت های بهینه سازی جستجو نیز افزایش می یابد. همانطور که الگوریتم های گوگل تکامل یافته اند اکنون برندها روی کارشناسان سئو سرمایه گذاری می کنند که می توانند در همه چیز از گزارش های بینش جستجو گرفته تا بهینه سازی چند رسانه ای به آنها کمک کنند. رویدادهای مجازی ادامه خواهند داشت، اما برخی از برندها کمتر سرمایه گذاری خواهند کرد.در سال ۲۰۲۲، ما انتظار داریم که استراتژی های بازاریابی ترکیبی بیشتری را ببینیم که همچنان به مخاطبان اجازه می دهدرویدادها و کنفرانس های مجازی وهمچنین فرصت های فیزیکی راتجربه کنن. هنگام نظرسنجی از متخصصان بازاریابی جهانی، داده هایی که دریافت شده با این پیش بینی مطابقت داشت. در سال ۲۰۲۱، ۵۱ درصد از بازاریابان در رویدادهای مجازی سرمایه گذاری می کردند. با این حال، ۱۷ درصد از این بازاریابان قصد دارند در سال ۲۰۲۲ سرمایه گذاری خود را کاهش دهند.با وجود از دست دادن برخی از کاهش بودجه رویدادهای مجازی، بازاریابان به این زودی فضای رویداد مجازی را ترک نخواهند کرد. در واقع، ۸۰ درصد از بازاریابان قصد دارند بودجه مشابه یا بیشتر را در رویدادهای مجازی در سال ۲۰۲۲ سرمایهگذاری کنند.مصرف کنندگان بیشتری محتوای صوتی برند را خواهند شنید.در تابستان ۲۰۲۱، بازاریابان توسطClubhouse سوپرایز شدن- یک برنامه چت روم صوتی فقط دعوتشده که به سرعت میلیونها کاربر را بدون انتشار محتوای بصری جذب کرد. و از آنجایی که کلابهاوس دنیایی ما را با طوفانی فراگرفت، پلتفرمهایی مانندتوییتر، لینکدین و فیسبوک جایتعجب نداشتند که سرمایهگذاری، آزمایش و/یا راهاندازی ویژگیهای مشابه را آغاز کنند. اکنون، با رایجتر شدن محتوای صوتی در دنیای آنلاین، بازاریابان ممکن است از خود بپرسند که آیا این قالب میتواند برای برند آنها مفید باشد یا خیر. طبق تحقیقات ، ۵۳ درصد از متخصصانی که شرکتهایشان از بازاریابی محتوا استفاده میکنند، «پادکستها یا انواع دیگر محتوای صوتی» را در زمینه تعامل و آگاهی از برند مؤثر میدانند. با این حال، تنها ۱٪ از بازاریابان که از محتوای صوتی استفاده می کنند، می گویند که بازده بازگشت سرمایه دارد. با این حال، ۸۰ درصد قصد دارند در سال ۲۰۲۲ به همان میزان یا بیشتر بودجه را روی محتوای صوتی و پادکست سرمایه گذاری کنند. اگرچه پلتفرمهای صوتی ممکن است ویژگیهای کسب درآمد یا مسیرهای تبدیل عالی نداشته باشند، اما این دادهها نشان میدهد که هنوز هم تعامل و آگاهی از نام تجاری را برای شرکتها برای سرمایهگذاری مداوم فراهم میکنند. مصرف کنندگان وارد تجربیات واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) خواهند شد.در سال ۲۰۲۱، ۳۵ درصد از بازاریابان از AR یا VR در استراتژی های خود استفاده می کردند. از این بازاریابان، ۴۲ درصد قصد دارند سرمایه گذاری خود را در سال ۲۰۲۲ افزایش دهند.و از بازاریابانی که در سال ۲۰۲۱ از واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی استفاده نکردند، ۹ درصد آن را برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ آزمایش خواهند کرد. واقعیت مجازیمشاهده یک سناریوی واقعی و ساخته شده توسط کامپیوتر است. واقعیت افزودهمشاهده دنیای واقعی با افزودههای بصری، لمسی، بویایی یا بصری است. واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تجربیات متفاوتی را ارائه میدهند، اما هر دوی آنها امروزه موجهایی را در دنیای بازاریابی ایجاد کردهاند.آیا تا به حال یک ویدیوی ۳۶۰ درجه در فیس بوک تماشا کرده اید؟این VR است. در مورد برنامهIKEA PLACE که به شما کمک می کند مبلمان مجازی را در اتاق واقعی خود تجسم کنید، چطور؟آن AR است.VR و AR برای تکمیل و بهبود تجربیات مشتری به صورت آنلاین و در رویدادها استفاده می شوند. به طور کلی، این روندی است که بازاریابان به دلیل تجهیزات گران قیمت کندتر از آن استفاده می کنند. اما، با در دسترستر شدن عینکهای واقعیت مجازی و اپلیکیشنهای واقعیت افزوده، کسبوکارها میتوانند انتظار داشته باشند که این فناوری را به استراتژی بازاریابی خود اضافه کنند.ویدئو همچنان برترین قالب محتوای بازاریابی باقی خواهد ماند.هنگامی که به موثرترین استراتژی های محتوا نگاه می کنید، بازاریابی ویدیویی قبل از وبلاگ نویسی یا حتی بازاریابی ایمیلی در بالای صفحه ظاهر می شود. نظرسنجی ها نشان داد که ۵۹٪ از بازاریابان از ویدئو در استراتژی بازاریابی محتوای خود استفاده می کنند، در حالی که ۷۶٪ از بازاریابان که از ویدئو استفاده می کنند، آن را موثرترین قالب محتوای خود می نامند. ناگفته نماند، از هر چهار بازاریاب که از ویدیو استفاده می کنند، یک نفر می گویند که این نوع محتوا بیشترین بازگشت سرمایه را به همراه دارد. شما مجبور نیستید یک تیم تولید یا آژانس بازاریابی استخدام کنید. تنها چیزی که نیاز دارید یک گوشی هوشمند مانند آیفون و نرم افزار ویرایش مقرون به صرفه است. بازاریابان از داده ها با اینفوگرافیک استقبال می کنند.اگر یک تصویر هزاران کلمه را ترسیم کند، اینفوگرافیک می تواند حداقل آن را دو برابر کند.اینفوگرافیک ها نه تنها قابلیت اشتراک گذاری و جذابیت بصری یک عکس زیبا را دارند — بلکه مملو از داده های مفید و اطلاعات آموزنده هستند. این باعث می شود که آنها به طور باورنکردنی با بازدیدکنندگان وب و مخاطبان رسانه های اجتماعی به طور یکسان درگیر شوند.از میان بازاریاب هایی که به طور مرتب از اینفوگرافیک ها در استراتژی محتوای خود استفاده می کنند، ۵۶ درصد می گویند که آنها موثرترین نوع محتوای خود هستند. در نهایت، داده های معتبر می تواند به بازاریابان، وبلاگ نویسان و سازندگان محتوا کمک کند تا داستان های متقاعد را بیان کنند. گرایش های بازاریابی رسانه های اجتماعیتنها در ایران ،بیش از ۸۰٪از مردمنوعی حساب رسانه اجتماعی دارند – و در سطح جهانی، بیش از ۳.۷ میلیارد کاربر رسانه های اجتماعی وجود دارد.به همین دلیل است که بازاریابی رسانه های اجتماعی یک کانال محبوب است که تقریباً بخشی از استراتژی بازاریابی بزرگ هر کسب و کاری شده است. بازاریابی رسانه های اجتماعی به شما این امکان را می دهد که به طور واقعی با مخاطبان خود در سطح شخصی ارتباط برقرار کنید و برند خود را انسانی کنید.و در نهایت برندها بیشتر روی اتوماسیون و هوش مصنوعی سرمایه گذاری خواهند کرد.هوش مصنوعیبه زیرمجموعهای از علوم رایانه اطلاق میشود که به ماشینها میآموزد کارهایی را انجام دهند که اگر توسط انسان انجام شود نیاز به هوش دارد. به کارهایی مانند یادگیری، دیدن، صحبت کردن، معاشرت، استدلال یا حل مسئله فکر کردن . هنگامی که توسط رایانه تکمیل می شوند، هوش مصنوعی در نظر گرفته می شوند.هوش مصنوعی به طور کامل در زندگی و وظایف روزمره ما نفوذ کرده است. وقتی Spotify آهنگی را توصیه میکند، فیسبوک فردی را میشناسد و برچسبگذاری میکند، یا با استفاده از Siri به دوستی پیام میدهید، هوش مصنوعی را لمس میکنید. همانطور که ما بیشتر و بیشتر از هوش مصنوعی (به ویژه به عنوان مصرف کننده) استفاده می کنیم، بازاریابان و مشاغل باید پاسخ دهند.هدف هوش مصنوعی جایگزینی انسان یا نیاز به لمس انسان نیست. این برای بهبود و گسترش توانایی ما برای ارتباط با مخاطبان و کمک به آنها برای حل سریعتر و کاملتر مشکلاتشان است. هوش مصنوعی همچنین هنگام جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها و تصمیم گیری های مبتنی بر داده بسیار مفید است.علیرضا زهراییدانشجویی دکترا مدیریت بازاریابی
خواندن این مطلب 7 دقیقه زمان میبرد