برخی از برندهای بزرگ، با انتشار آگهیهایی، به نژاد پرستی متهم شدهاند.
H&M در ژانویهی امسال با انتشار کودکی سیاهپوست که لباسی با نوشتهی «بانمکترین میمون جنگل» را به تن داشت، با انتقادهای زیادی مواجه شد.
Dove چند ماه قبل از این اتفاق، برای انتشار تصاویری که تبدیل شدن زنی سیاهپوست را به یک زن سفیدپوست نشان میداد، مجبور به عذرخواهی شد.
و خوانندهی رپ، Chance the Rapper، آگهی یکی از محصولات Heineken را به شدت نژادپرستانه خوانده و گفته برندها عمدا آگهیهای نژادپرستانه را تولید و منتشر میکنند تا بازدید بیشتری داشته باشند.
اما آیا این ادعا درست است؟
بسیاری دیگر هم بر این باورند که برندها برای جلب توجه بیشتر، به تولید این آگهیها میپردازند. پل مکنزی که مدیر بخش بازاریابی PR برند Clearly است میگوید: «تبلیغاتچیها آدمهای باهوشیاند. آنها مهارت زیادی دارند و برای افزایش توجه مردم به مشتریانشان، فشار زیادی را متحمل میشوند. بازار هم بازار رقابتی است و هیچ وقت به این اندازه رقابت در آن مشهود نبوده است. آنها برای شنیده شدن باید کاری کنند.»
از نظر پل، که ۱۱ سال است در این صنعت کار میکند، این کارها به محبوبیت و شهرت برندها ضربه میزند.
«Chance راست میگوید که برندها هر کاری میکنند تا به تیتر اول خبرها تبدیل شوند. میبینیم که اتفاقا هم جواب میگیرند. اما خیلی زود باید در انتظار نتیجهی بسیاری وحشتناکی باشند.»
از سال ۲۰۱۳ تا کنون در کشور انگلستان از ۹۵۶ آگهی مختلف، ۲۳۹۶ شکایت در مورد نژادپرستی گزارش شده است.
یکی از آخرین موارد شکایتها، آگهیای است که بوکسوری را نشان میدهد که خوانندگان را تشویق میکند همیشه روی بوکسور سیاهپوست شرطبندی کنند.
با این حال افرادی هم هستند که فکر میکنند این تبلیغات عمدی نیستند. سارا جنکینز، مدیر ارشد بازاریابی آژانس گری لندن معتقد است این اتفاقها سهوی رخ میدهند.
او بر این باور است که نبود چندصدایی و تنوع در صنعت تبلیغات، باعث میشود برندها متوجه نژادپرستانهبودن و نامناسب بودن آگهیهایشان نشوند.
در هر حال، این آگهیها که تعدادشان کم هم نیست چه عمدی باشند و چه سهوی، نشان از تفکری دارند که عدهای روی کرهی زمین تاییدشان میکنند.
www.bbc.com