خبر

تولید محتوا از نگاه نویسش

حتوای خوب، ویترین کسب وکارهاست. چون مخاطبان در بیشتر مواقع برای برقراری ارتباط با کسب وکارها به سراغ صفحه‌های اجتماعی و وبسایت آن‌هامی‌روند. نویسش، پلتفرمی‌ است که در زمینه تولید محتوا به کسب وکارها خدمات ارائه می‌دهد. ام بی ای نیوز با میلاد اسلامی زاد مدیر و بنیانگذار درباره نحوه عملکرد نویسش به گفتگو نشسته است. این گفتگو را در ادامه بخوانید.

درباره نویسش برایمان بگویید؟

راه اندازی نویسش به دو سال قبل بازمی‌گردد. زمانی که بطور همزمان درگیر تامین و توزیع محتوا برای چندین پروژه بودم. برای این کار تعداد زیادی از افراد گردهم آمده و هماهنگی آن‌ها برای تولید محتوا از لحاظ کمی و کیفی چالش برانگیز بود. رسید. بازخوردهای و رای انتظار بود (درست نظیر اتفاقی که برای اکثر استارتاپ‌ها می‌افتد) و همین، محرک خوبی برای توسعه‌ی بیشتر محصول و کسب‌وکار برای‌مان شد. روحیه‌ای که سعی کردیم تا به امروز هم، در تیم حفظش کنیم. در آن زمان به این فکر افتادم که اگر پلتفرمی ساده درزمینه تولید محتوا وجود داشت چقدر می‌توانست در هزینه و بودجه صرف جویی و کمک کننده باشد. بنابراین ایده‌ی نویسش شکل گرفت، البته پس از بررسی متوجه شدم که نمونه‌های خارجی مختلفی چنین فعالیتی را انجام می‌دهند. با تمام این موارد شروع به اجرای ایده گرفتم.

نویسش چه فعالیت‌هایی را در جهت کمک به کسب وکارها انجام می‌دهد؟

از زمانی که بحث دیجیتال مارکتینگ در دنیا مطرح شد، تولید محتوای متناسب با شبکه‌های اجتماعی نیز برای کسب وکارها اهمیت پیدا کرد. همانطور که می‌دانید، تولید محتوا انواع مختلفی مانند صوتی، تصویری، متن و… دارد. هر نوع محتوایی قواعد و اصول مشخصی برای تولید و انتشار دارند. حال نویسش بربخش تولید محتوای متنی متمرکز و در این زمینه به کسب و کارها سرویس ارائه می‌کند. با توجه به فعالیت‌های انجام شده، تولید محتوای متنی به نسبت مابقی بخش‌ها بازار وسیع‌تری دارد و با سرعت بیشتری در حال رشد است.

آیا نویسش رقبایی در بازار که خدمات مشابه‌ای ارائه بدهند دارد؟

قبل و بعد از راه اندازی نویسش گروه‌ها و افراد بسیاری در حوزه تولید محتوا فعال کرده و می‌کنند. . اما نویسش فعلا به چند دلیل رویکرد رقابتی ندارد. یکی از دلایل مهم این است که حجم تقاضا در این بازار آنقدر زیاد است که نویسش فعلا توانایی پاسخگویی به همه‌ آن‌ها را ندارد. به همین خاطر بخش کوچکی از بازار را که دغدغه آن‌ها به تولید محتوای با کیفیت است و قیمت برایشان در اولویت نیست را هدف قرار داده‌ایم. البته قیمت‌های نویسش متناسب با بازار و حتی گاهی پایین‌تر از نرم بازار نیز هست. نکته مهم دیگر درباره نویسش، شیوه فعالیت آن است. اکثر رقبای نویسش بصورت آفلاین فعالیت و از ابزارهای مانند تلفن و یا ملاقات حضوری نیاز مشتریان‌شان را برطرف می‌کنند. اما در نویسش، چرخه تولید و توزیع بصورت آنلاین و با ارتباط غیر مستقیم مشتریان انجام می‌شود. در مجموع نویسش؛ برندی‌ست که کیفیت و مشتری مداری را در اولویت عملکرد خود قرار داده و بر آن‌ها تمرکز کرده است. همچنین مشتری بصورت آنلاین ثبت سفارش و با کپی رایتر متخصص حوزه مربوطه ارتباط و فرآیند کار خود را تا پایان کار ادامه می‌دهد.

برای فعالیت در این حوزه با چه مسئله‌ای روبرو شده‌اید؟

نویسش با گروه مخاطبان B2B  روبرو است. چنین مخاطبانی معمولا برای سفارش کار به مجموعه مراجعه و پس از دریافت پروپزال و بررسی آن وارد مرحله اجرایی می‌شوند. حال ما تمامی این مراحل را حذف و از طریق آنلاین با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنیم. ابتدای کارخلاء‌های در میانه راه وجود داشت که باعث ایجاد مسئله شده بوداما به مروردر حال حل مسئله هستیم. در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد سفارش‌ها کاملا بصورت آنلاین و غیرمستقیم دریافت و اجرا می‌شوند. البته شروع کار بابرخی از کسب وکارهای بزرگ هنوز بصورت آفلاین است که به مرور روند کار برای آن‌ها نیز تعریف می‌شود. مسئله دیگر تامین نیروی انسانی متخصص است. دعوت به همکاری از کپی رایترهای حرفه‌ای چالش برانگیز است. کپی رایتر متخصصی که دانش فنی و نگارش خوبی داشته باشد در بازار نیروی کار کم تعداد هستند. چنین مسئله‌ای باعث شد که به فکر آموزش و تعلیم نیروی کار متخصص باشیم.

درباره آموزش و تعلیم نیروی کار توضیح بیشتری بدهید؟

برای این کار روند مشخصی تعریف شده است. اگر کپی رایتری مجوزهای اولیه را برای همکاری با نویسش دریافت کرد، وارد مرحله‌ای می‌شود که مشاوری کنار آن قرار می‌گیرد تا محتوای باکیفیت تولید شود. گاهی محتوای با کیفیت است اما کمک و مشاوره منجر به بهتر شدن آن می‌شود. آموزش موضوعی‌ست که بیشترین انرژی را صرف آن کرده و در حال حاضر بهترین نتیجه را گرفته‌ایم. در همین راستا نویسش در تابستان امسال، آکادمی راه‌اندازی و تعدادی از افراد بااستعداد و علاقه‌مند در حوزه تولید محتوا را بورس خواهد کرد.

این افراد در پروسه آموزش قرار می‌گیرند و این روند هزینه نسبتا بالایی دارد اما نویسش هزینه دریافت نکرده و بصورت رایگان آموزش را انجام می‌دهد. این افراد باید در بازده زمانی مشخصی تعهد دهند که با نویسش همکاری می‌کنند. این افراد در مدت همکاری با نویسش درآمد نیز کسب خواهند کرد. نویسش فرصت خوبی برای نویسندگان و متخصصان این حوزه است و آن‌ها می‌توانند درآمد خوبی را بدست بیاورند. از طرفی نویسش با مشتریان بزرگی همکاری می‌کند که همین موضوع نیز برای هر نویسنده‌ای جذاب است.

نویسش چه گروه مخاطبی را هدف قرار داده است؟

نویسش به تمامی کسب وکارهایی که در شبکه‌های اجتماعی حاضر و یا وبسایت فعالی دارند، می‌تواند خدمات ارائه کند. این خدمات در ۲۵ دسته بندی موضوعی مختلف تقسیم بندی شده است. این خدمات شامل انواع رپورتاژ آگهی،محتوای متنی، محتوانی وب و… می‌شوند. از طرفی بسیاری از استارتاپ‌هایموفق جزء کسب وکارهایی هستند که از خدمات نویسش استفاده می‌کنند. چنین اتفاقی باعث شده که تمرکز بیشتری برحوزه استارتاپ‌ها داشته و افراد در این حوزه به خوبی نویسش را بشناسند. البته نویسش مشتریانی دیگری که در صنایع مادر مانند نفت و گاز و پتروشیمی فعالیت می‌کنند، نیز دارد. حال اگر بخواهیم مشتریان را دسته‌بندی کنیم، استارتاپ‌ها رتبه اول و بعد کسب وکارهای حوزه گردشگری رتبه دوم را کسب خواهند کرد. گروه قابل توجه‌ای از کسب وکارهای خدماتی و غیر آی تی نیز جزء مشتریان خوب نویسش هستند.

آیا در زمینه تبلیغات و بازاریابی نیز اقداماتی انجام داده‌اید؟

عمده فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغاتی نویسش پارتیزانی و یا متمرکز بر کانسپ محتوا بوده است. نویسش وبسایت فعالی دارد که عمده مشتریانش را از آن طریق جذب می‌کند. علاوه براین، نویسش با حضور در رویداد و نمایشگاه‌های مختلف بطور مرتب درباره عملکردش با مخاطبان صحبت می‌کند.

البته نویسش در این زمینه به دلیل اینکه امکان تامین تقاضای مشتریان را داشته باشد، آرام پیش می‌رود. چنین حرکتی باعث شده که کیفیت خدمات همیشه حفظ شود. با تمام این توصیفات نویسش در شش ماه گذشته ۲۰۰ تا۳۰۰ درصد هر ماه نسبت به ماه گذشته رشد داشته است. در این میان تبلیغات دهان به دهان مشتریان نیز در جذب مشتریان جدید تاثیرگذر بوده است.

از برنامه‌های آینده برایمان بگویید؟

از مهمترین فعالیت‌های آینده توسعه محصول در نویسش است. نزدیک به دو سال است که بر ورژن اول محصول متمرکز شدیم و در حال حاضر تصمیم به توسعه گرفته‌ایم. در این مدت نیز هر هفته حداقل یکبار به روز رسانی داشته‌ایم. همچنین چندماهی‌ست که نویسش بر ورژن دوم خود تمرکز کرده و ارائه خدمات می‌دهد. در این ورژن تغییرات اساسی صورت گرفته است. در این ورژن محاسبه هزینه تغییر جدی کرده است. در این حالت سرویس به سمتی می‌رود که دیگر فقط در حوزه تولید محتوا فعالیت نکرده و خدمات کاملی را در حوزه بازاریابی محتوا ارائه کند. نویسش به زودی جزییات ورژن را اطلاع رسانی خواهد کرد. علاوه براین، سبد سرویس نویسش نیز توسعه پیدا خواهد کرد و به زودی سرویس انگلیسی و عربی نیز علاوه بر محتوای فارسی ارائه خواهد شد. در تلاش هستیم، خدمات نویسش را به فراتر از مرزهای ایرانی بریم. امیدواریم به زودی این امکان را با وجود تحریم‌ها فراهم کنیم.

در پایان باید بگویم:

پس از افزایش به یکباره قیمت دلار، هزینه دیجیتال مارکتینگ افزایش یافت و همین موضوع باعث شد که کسب وکارها کمتر به سراغ خرید مدیای باکیفیت بروند. اما چنین اتفاقی به نفع کسب و کارهای مانند نویسش بود، چون محتوا در داخل کشور تولید و کسب وکار به راحتی می‌توانند، استفاده کنند. بازخوردهای دریافتی نیز از وبسایت و… سریعتر اتفاق می‌افتد. در مجموع تولید محتوا به نسبت مابقی فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ هزینه‌ی کمتر و تاثیرگذاری بیشتری دارد. محتوای خوب باعث می‌شود که مخاطبان حین جستجو اطلاعات بهتری را درباره کسب وکارها بدست آورده‌اند. این اتفاق برای کسب وکارها بسیار مهم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا