شماره اول ماهنامه ی اقتصادی، “توپاز” در آذرماه ۹۶ با رویکرد سبک زندگی و سرفصل هایی شامل اقتصاد، سبک زندگی و فرهنگ و هنر منتشر شد.
سالار قنبری مشاور ارتباطات بازاریابی ماهنامه ی توپاز، گستردگی مطالب نشریه را ویژگی مهم و تمایز آن برشمرد و افزود: با توجه به ویژگی هایی که نشریه داشت و البته گروه مخاطبان، ابتدا کمپین دیجیتال جهت معرفی آن مد نظر قرار گرفت.
در این کمپین دو فاصله ی زمانی در نظر گرفته شد و در ۲ فاز به اجرا درآمد، فاز نخست ۱۵ روز مانده به انتشار شماره اول و فاز دوم ۲۵ روز پس از انتشار و ورود به بازار بوده است که در دوره نخست ایده پردازی با محوریت “مکث باارزش” مد نظر قرار داشت، (لازم به ذکر است ترجمه واژه ی توپاز به زبال لاتین با مفهوم مکث و به زبان فارسی جواهر باارزش است)
وی افزود: در ادامه با طرح تیتر پرسشی در ذهن مخاطب سوال ایجاد کردیم با این عناوین که مکث های با ارزش در زندگی افراد چیست؟ آخرین باری که برای خودتان گل خریدید کی بود؟ و از این دست پرسش ها که با استقبال بی نظیر مخاطبان درشبکه های مجازی مواجه شدیم و حدود ۴۰۰ یا ۵۰۰ درصد بیش از آنچه انتظارداشتیم جذب مخاطب ایجاد شد و در طول مدت ۱۵ روز ۳ هزارنفر به پیج مان افزوده شدند که این اتفاق با کمترین هزینه رخ داد.
در واقع هدف ما این بود که محتوایی تولید شود که برای مخاطب جذابیت داشته باشد و او را از روزمره گی های زندگی بیرون آورده و در مکثی کوتاه سرگرم مطالعه کلمات با ارزش نماید با این محوریت که هر فردی در زندگی اش مکث های با ارزشی می تواند داشته باشد.
او در مورد فاز دوم کمپین که در زمان انتشار ماهنامه بوده است اظهارداشت: دراین مرحله باید می گفتیم که مجله ای به نام توپاز منتشر شده و محتوای مطالب و رویکرد آن چیست و چه ربطی بین مکث باارزش و توپاز وجود دارد و اصولا این نشریه را از کجا باید تهیه کرد و ازسویی موضوع فروش که بخش مهم موردنظر صاحبان آن بود نیز باید مورد توجه فعالیت های بعدی قرار می گرفت. با همین دیدگاه محتوای “کلمات مکث های باارزش در زمان” مد نظر قرارگرفت که البته ارتباطی با درج مطالب در نشریه ی توپاز داشت و با انتشار ماهنامه و روانه بازار شدن آن این واژه و محتوا مفهوم یافت.
وی در مورد استقبال از این نشریه گفت: مخاطبان که عموما قشر متوسط رو به بالای جامعه بودند که این نشریه را پسندیند و در مدت کوتاهی فروش اینترنی نیز مورد توجه قرارگرفت و نسخه های (پی دی اف) زیادی در اختیار علاقمندان قرارداده شد.
این استقبال و طیف مخاطبان تا حدودی برای ما شگفت انگیز بود چرا که از شهرستانهای کوچک نیز درصد بالایی درخواست ارسال شده بود و با توجه به قیمت تقریباً بالای نشریه این موضوع نشان دهنده ی اقبال مخاطبان از محتوا و شکل ارائه ی توپاز بود.
وی درادامه از تلاش های بیشتر برای تبلیغات در سایر بخش ها و همچنین ایده پردازی شماره های آتی توپاز خبرداد.
لازم به ذکراست که طرح روی جلد که به رنگ آبی و تداعی کننده برند “وسپا ” ست، با طرح این وسیله نقلیه نوستالژیک که این روزها مدنظر قرار گرفته، مخاطب را مشتاقانه وارد دنیای کلمات و موضوعات داخل نشریه میکند.
موضوع اقتصاد رویکردی است که سبک زندگی به دریچه زندگی مخاطبان نگاه کرده و وارد می شود. در بخش اقتصادی مجله مهمترین موضوع قابل توجه این روزها که بخش مسکن است مورد توجه قرار گرفته و از موضوع اجاره بها تا رونق آن در سال ۹۷ را تحت پوشش قرار داده است. تهیه مسکن همواره مهمترین دغدغه ی افراد جامعه است که در این شاره به شکل مفصل به ابعاد آن پرداخته شده است.
مصاحبه با آقای شهردار و این مژده که تهران در سالهای آینده شهری مطلوب تر برای زندگی است بخش دیگر این فصل را به خود اختصاص داده است.
۱۷ قصه کوتاه در مورد موتورسیکلت های ایتالیایی وسپا و بازنگری تاریخچه ظهور از ۷۰ سال قبل تاکنون و معرفی فیلم های سینمایی باهنرمندی وسپا، بخش نوستالژیک این شماره بود که اطلاعات جالبی در اختیار مخاطبان علاقمند آن قرار می دهد.
بازارخودرو از دیگر بخش های نشریه است که چالش های پیش روی دست اندرکاران و مشتریان را به بحث می گذارد.
رولکس برند شناخته شده ساعتهای مچی است. درمطلبی به آن پرداخته شده است. اگر چه مقصود از تلاش های اولیه انسان در ساخت ساعت ها به وجود آوردن وسیله ای برای نشان دادن زمان بود اما بعدها گویی از هدف نخست فاصله گرفت و تا حالا ساعت هایی نظیر رولکس،کارتیه و امگا و… پیش از آنکه نشانگر زمان باشند بیانگر پرستیز، سبک زندگی و شخصیت استفاده کننده خود هستند.
در بخش سبک زندگی، دانه تلخ و دلپذیر قهوه جای دارد، سرگذشت این دانه های دوست داشتنی ولی تلخ و کسب و کارهای پر رونق و لاکچری این روزهای برخی برندهای مطرح دنیا با آن دارند موضوعات مهم این گزارش خواندنی است. اینکه هرثانیه ۵ هزارفنجان قهوه فوری برند نستله با نام نسکافه در دنیا نوشیده می شود و اینکه کافه های قدیمی چه سبک و سیاقی دارند مطالب جالب توجهی است که مطالعه آن را پیشنهاد می کنیم.
در بخش پایانی که به فرهنگ و هنر اختصاص یافته سفر به سرزمین رنگ ها، تاریخ و مدرنیته عنوانی است که در کنار تصاویر زیبایی که از کشور گرجستان و شهر دیدنی تفلیس چاپ شده اطلاعات جامعی از تاریخ و سبک زندگی مردم این ناحیه و جذابیت های توریستی آن در اختیار خواننده قرار می دهد.
معرفی موزه ایران باستان و کتاب و نشریات بخش های پایانی توپاز در شماره نخست هستند.
آنچه در این گزارش خواندید، شرح کوتاهی از مطالب خواندنی و جالب توپاز بود، ما برای ایجاد مکثی کوتاه در زندگی روزمره و لذت بردن از کلمات مطالعه این نشریه را پیشنهاد می کنیم.