خبر

جام جهانی؛ رقابت بین آدیداس و نایکی (۳)

در قسمت قبل تا جایی پیش رفتیم که آدیداس در مارکتینگ موفق‌تر عمل کرده بود. حال به پاسخ پرسش‌های دیگر می‌پردازیم.
مرحله‌ی دوم: کدام برند بهترین تیم‌ها را دارد؟
از بین تیم‌ها، تنها چندتاشان شرکت‌کنندگان اصلی جام جهانی‌اند. براساس مدل پیش‌بینی جام جهانی دیوید سامپتر، تیم‌هایی که بیش‌ترین شانس گرفتن جام را دارند، آلمان، برزیل، اسپانیا و فرانسه‌اند.
با توجه به این معیار، آدیداس و نایکی با هم برابرند. آلمان و اسپانیا مدت‌های زیادی است که با آدیداس کار می‌کنند. برزیل ۲۰ سال است که با نایکی فعالیت می‌کند و به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها برند اسپانسرش را عوض کند. فرانسه تیم نسبتا جدیدی برای نایکی است، اما ارزش اسپانسری را دارد.
نایکی قرارداد اسپانسرینگ یک ساله‌ی فرانسه را در سال ۲۰۱۱ با مبلغ ۵۰میلیون دلار منعقد کرد؛ چهار برابر پولی که آدیداس در سال‌های گذشته هزینه کرده بود. قرارداد با مبلغ سالانه‌ی ۶۰ میلیون دلار از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۶ تمدید شده است.
هر جور حساب کنیم، سرمایه‌گذاری بیش از حد نایکی در بازار فوتبال اروپا باعث شده در این مرحله هر دو برند، با هم برابر باشند.
مرحله‌ی سوم: کدام از این برندها تیم‌هایی با احتمال شکست را حمایت می‌کند؟
تیم‌های برنده را شناختیم و حالا می‌خواهیم با تیم‌های ضعیف هر برند روبه‌رو شویم.
جام جهانی همیشه پر بوده از شگفتی‌ها. ایتالیا امسال نتوانست قابلیت‌های خود را نشان دهد (بد به حال پوما). در سال ۲۰۱۴ اسپانیا نتوانست از دور اول بالا بیاید و برزیل خیلی جدی مسخره شد. آرژانتین اما، تیمی که انتظار می‌رفت به جایی نرسد، به فینال رسید.
تیم‌های ضعیف کمک زیادی به کسب درآمد می‌کنند زیرا برندها را به صرف هزینه در محل‌های غیرمنتظره تشویق می‌کنند. حمایت از این تیم‌ها در زمان مناسب، برای برندها منفعت زیادی به دنبال داشته است.
در این مورد آدیداس خیلی بهتر از نایکی عمل کرده است.
آرژانتین و بلژیک هر دو تیم‌های مورد حمایت آدیداس‌اند.
به نظر می‌رسد نایکی فرصت‌های کم‌تری برای ماهی گرفتن از آب گل‌آلوده دارد، زیرا تنها تیم‌های او پرتغال و انگلستان، شانس‌های بدتری برای برد دارند.
بدون در نظر گرفتن تیم‌های جدید که ممکن است همه را شگفت‌زده کنند، در کل آدیداس شرکت‌کنندگان قوی‌تری را حمایت می‌کند و برنده‌ی این مرحله اوست.
مرحله‌ي چهارم: کدام برند، بهترین فوتبالیست‌ها را دارد؟
کدام برند بهترین بازیکنان را در اختیار دارد که در نهایت می‌توانند به فینال برسند؟
واقعیت این است که اسپانسربودن برای تیم ملی با اسپانسرینگ یک بازیکن تفاوت زیادی دارد. اسپانسرینگ تیم ملی به معنای حمایت از آن سازمان است و به برند اجازه می‌دهد لباس‌های تیم را طراحی و لوگوی تیم را به آن اضافه کند.
از آن جایی که آدیداس اسپانسر تیم‌های اروپایی زیادی بوده، نایکی فرصت را غنیمت شمرده و به سراغ حمایت از بازیکنان رفته است. نایکی ابزار و ادوات خاصی را بر اساس عملکرد و تخصص بازیکنان طراحی می‌کند.
از لیست ۱۰۰ نفره‌ی بازیکنان درجه اول جام جهانی، نایکی اسپانسر بیش از نیمی از آن‌ها است. اما قبل از این که مقام برنده‌ی این مرحله به نایکی برسد، بیایید ببینیم کدام یک از این بازیکنان به چهار تیم برنده‌ی احتمالی تعلق دارند.
نایکی اسپانسر ۲۳ بازیکن در این چهار تیم و آدیداس ۲۲ بازیکن است.
حال اگر بازیکنان تیم‌های بلژیک، آرژانتین، پرتغال و انگلیس را هم اضافه کنیم. تعداد بازیکنان نایکی به ۳۴ و آدیداس به ۲۸ می‌رسد.
با تمام این اوصاف نایکی برنده است.

www.venngage.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا